EEI skúma, ako lepšie sledovať autá. Za štátne dotácie
Nájom parkovísk od mesta Košice v historickom centre a desiatich novovytvorených rezidentských lokalitách v jeho okolí zďaleka nie je jediným kontraktom EEI s verejnou inštitúciou. Parkovacia firma dostáva od ministerstva školstva, vedy a výskumu každoročne dotácie zo štátneho rozpočtu.

Miliónovú dotáciu získala súkromná firma za ministra školstva Juraja Draxlera (Smer). Podobný projekt pritom robí aj Žilinská univerzita.
Podľa zmluvy o poskytnutí stimulov pre výskum a vývoj rezort po častiach poskytne EEI do roku 2018 dotáciu v celkovej výške 1,099 milióna eur. Zmluvu podpísal vlani v auguste minister školstva Juraj Draxler (Smer).
Firma má štátne prostriedky použiť na projekt priemyselného výskumu s názvom „Vývoj univerzálnej platformy pre sken dopravného toku“. Z vlastných zdrojov ho má spolufinacovať sumou 471-tisíc eur.
V praxi výskum prebieha tak, že EEI skúša a analyzuje komerčne dostupné zariadenia, ktoré dokážu sledovať pohybujúce sa vozidlá, zaznamenať ich rýchlosť a rozpoznať druh auta. Súčasťou experimentu bola aj analýza odrazu laserového lúča od karosérie auta. Takto sa majú získať podklady potrebné pre skonštruovanie dokonalejšej snímacej techniky.
Ministerstvo: Dobrá úroveň
Ministerstvo školstva denník košice:dnes informovalo, že vlani poslalo na účet EEI vyše 151-tisíc eur. Tento rok to bolo takmer 211-tisíc eur. Uvádza, že sa tak stalo na základe prvej priebežnej oponentúry dosiahnutých výsledkov výskumu, ako aj kontroly použitia stimulov za rok 2015.
„Priebeh a výsledky riešenia sú na veľmi dobrej úrovni, postup je koncepčne ujasnený po vecnej stránke a časový harmonogram je rozpracovaný na veľmi dobrej úrovni. Takisto podľa oponentúry má riešenie projektu veľmi vysoký štandard,“ cituje tlačový odbor závery týchto konaní.
Výskumný tím EEI napríklad dospel k záveru, že počet dostupných produktov na dynamické sledovanie vozidiel so súčasným rozpoznávaním ich karosérie je obmedzený. „Potvrdilo sa, že významnú úlohu hrá farba a vzdialenosť vozidla, čo je samozrejme v súlade s predpokladmi,“ opisuje rezort ďalšie zo zistení.
Externí aj vlastní odborníci
EEI ministerstvu tiež zdokladovalo, že v Bratislave vytvorilo výskumné pracovisko s ôsmimi novými pracovnými miestami. Mediálny zástupca EEI Karol Wolf hovorí, že v ňom hľadajú „alternatívnu a dokonalejšiu metódu“ monitorovania cestnej dopravy.
„Vedúcim tímu je dlhoročný výskumný pracovník medzinárodného laserového centra pri Slovenskej akadémii vied. Spolupracuje s našimi odborníkmi. Na prvý rok sme mali zazmluvnených ďalších vedeckých pracovníkov z externého výskumného laboratória,“ povedal. Dodal, že nových zamestnancov práve hľadajú cez výberové konania.
Výsledky výskumu majú podľa EEI praktický význam pri „zvyšovaní bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky“. Po ďalších otázkach firma potvrdila, že ich plánuje využiť pri správe parkovacích systémov, ktoré okrem Košíc prevádzkuje aj vo Zvolene, Banskej Bystrici či Vranove nad Topľou.
Kontrola parkovného
Profesor Ján Čelko z katedry cestného staviteľsta Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity hovorí, že parkovacia firma by mohla výskum zúžitkovať pri identifikácii áut s nezaplateným poplatkom za parkovanie.
„Napríklad cez detekciu druhu vozidla. Výsledky sa dajú použiť aj na prieskum dopravného prúdu, jeho zloženia, rýchlosti, počtu áut a následne prieskum intenzity dopravy,“ povedal.
Projekt EEI považuje Čelko za zmysluplný. Oprávnenosť nákladov si ale netrúfa hodnotiť, keďže presne nevie, akým spôsobom firma analyzuje existujúce meracie zariadenia.
Podľa zmluvy štát bude dotovať EEI v roku 2017 čiastkou 338-tisíc eur, ďalší rok 398-tisíc. Ministerstvo školstva uviedlo, že podľa zákona aj nariadenia Európskej únie je „komerčná realizácia“ výsledkov vývoja možná do päť rokov po ukončení poskytovania stimulov.
Aj parkovací biznis rozbiehali s podporou štátu
Verejné prostriedky stáli aj pri zrode podnikania EEI. V roku 2010 za prvej vlády Roberta Fica (Smer) firma dostala zo Slovenského rastového a kapitálového fondu (SRKF) 2,7 milióna eur.
SRFK zriadil štát cez Národnú agentúru na podporu malého a stredného podnikania, aby financoval projekty v tomto sektore. V čase grantu pre EEI agentúre šéfoval Košičan Milan Jankura. Jankurova manželka bola v rokoch 2005 až 2008 vo firme L. P. Development s Košičanom Jánom Fellegim, ktorého firma Bros&Co. Holding je druhým spoločníkom EEI. Jankura sa v roku 2011 ako nominant primátora Richarda Rašiho (Smer) stal riaditeľom a konateľom Správy majetku mesta Košice. Tento mestský podnik mal v roku 2012 na starosti súťaž na prenájom parkovísk v centre. Uspela v nej EEI. Parkovacia firma aj Jankura v minulosti popreli, že by tieto prepojenia mali vyplyv na výsledok tendra.
Foto: sita, Veronika Janušková
Odporúčané články
Prvá tradičná Mikulášska jazda sa uskutočnila v sobotu 6. decembra. Naša redakcia bola pri tom a zisťovala, ako sa Mikuláš dostal zo severného pólu až do Košíc, aby mohol poslušným deťom priniesť sladkosti.
Krátko po polnoci v utorok 2. decembra prijala polícia oznámenie, že v byte obytného domu horí. Preto v noci polícia vyslala do MČ Západ na Gudernovú ulicu číslo 1 všetky záchranné zložky. Príčinou požiaru bola zrejme zapálená cigareta, v byte našli hasiči 80-ročnú ženu bez známok života.
Daniel Bombic, známy ako Danny Kollár, ostáva vo väzbe. Ústavný súd SR mu totiž zamietol obe sťažnosti. Bombic, ktorý je obžalovaný z viacerých extrémistických trestných činov, to uviedol na sociálnej sieti Telegram. Ako napísal, z väzby sa už von nedostane.