V košickej opere sa neboja ani riskovať
Pre operu Štátneho divadla Košice bola uplynulá sezóna úspešná, ale zároveň aj nesmierne náročná. Okrem notoricky známych diel sa súbor nebál siahnuť ani na tituly uvádzané menej často, alebo tie, ktoré sú istým experimentom.
„Košickí diváci videli plejádu mimoriadne zaujímavých kvalitných zahraničných a domácich sólistov, dirigentov či režisérov,“ vraví šéf opery Karol Kevický. Súbor sa prezentoval tromi premiérami.
Svet pohľadom ženy
„Celú sezónu sme uvádzali pod názvom ´Svet pohľadom ženy´, ktorý nás sprevádzal v rôznych podobách a poodkryl nám závoj ženskej krásy, dámskeho budoáru i zrkadlový obraz našich vlastných predstáv,“ uvádza K. Kevický.
Prvou premiérou bola Grófka Marica od Emmericha Kálmána v hudobnom naštudovaní Igora Dohoviča, ktorou si divadlo pripomenulo 90 rokov od jej prvého uvedenia. „Teší nás, že je neustále vypredaná a o každé predstavenie je enormný záujem,“ konštatuje šéf opery.
Manon Lescaut bola prijatá kontroverzne
Ďalšou premiérou bol jeden z najznámejších a najhranejších operných titulov Giacoma Pucciniho Manon Lescaut v poňatí viacerými cenami oceneného režiséra Petra Gábora.
„Inscenácia vyvolala veľkú polemiku a rozdielnosť názorov u kritikov. Jedni ju zatratili, iní nechápavo krútili hlavou. Diváci ju prijali jednoznačnejšie a na našu radosť boli všetky reprízy hojne navštevované. Myslím si, že aj napriek niekoľkým nepriaznivým kritikám bolo správne túto operu inscenovať nekonvenčne. Divadlo a divák by mali byť neustále konfrontovaní, provokovaní. Ako umelci by sme diváka mali istým spôsobom „vychovávať“, nastavovať mu zrkadlo, nútiť ho zamyslieť sa a nedovoliť mu, aby bol k nám ľahostajný. Divadlo, ktoré nemá túto ambíciu, alebo to nedokáže, je mŕtve divadlo,“ hovorí o inscenácii Karol Kevický.
Premiéru Alciny presunuli na február
Poslednou premiérou sezóny mala byť Alcina, baroková opera Georga Friedricha Händela, ktorá bola presunutá do novej sezóny. „Jej uvedenie narušila nepriaznivá finančná situácia, čo nám ale pomohlo urobiť nečakaný a odvážny krok do neznáma. Tento risk sa nám vrátil v podobe krásnej rozprávky Popoluška v réžii Pavla Uhera,“ usmieva sa Karol Kevický.
Spoločný projekt Štátneho a Bábkového divadla sa na rozdiel od svojich televíznych a filmových spracovaní vyznačuje najmä vynikajúcim hudobným pretlmočením a netradičným spojením dvoch diametrálne odlišných divadelných žánrov – opery a bábok.
Bodku za sezónou dala svojím vystúpením s jednoaktovkami Sedliacka česť a Komedianti v Šoproni v impozantnom „jaskynnom divadle“.
Natália Novotná
Foto: TASR
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.