Za odstavenie mosta cez Ružín vraj môžu nákladiaky
Za náhlu uzáveru mosta cez Ružín, ktorý prakticky odrezal Košice od Hnileckej doliny, môže podľa zástupcov Košického samosprávneho kraja (KSK) nerešpektovanie zákazu prejazdu pre nákladné vozidlá. Poslanec mestského zastupiteľstva Jaroslav Polaček upozorňuje, že mohlo ísť aj o vozidlá s drevom košických mestských lesov.
Na nedodržiavanie zákazu pre nákladné vozidlá s drevom upozornili včera na tlačovej konferencii aj zástupcovia KSK. Po zisteniach z novembra 2015 mali nákladné vozidlá nad 12,5 tony zakázaný prejazd. „Prax bola taká, že kým sme odchytili prvé auto, zvyšok veľkých nákladných áut čakal. Keď sme o štvrtej prestali merať, vtedy prešli. Toto je praktická skúsenosť z minulého obdobia,“ vyhlásil riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát. Tvrdí, že nákladné autá po moste chodili dokonca aj v čase, keď už riešili úplné uzatvorenie mosta. Podľa neho sa stal aj prípad, že vodič auta fyzicky atakoval pracovníka, ktorý prejazd cez most kontroloval.
Treba 700 miliónov
KSK má totiž v správe 655 mostov, z toho 270 vykazuje určitý stav poškodenia. „Na to, aby sa to zrekonštruovalo, treba odhadom okolo 700 miliónov eur,“ vraví Bernát. Zároveň odmieta, že stav mosta v minulosti neriešili.
Podľa referenta mostov Správy ciest KSK Antona Koľveka po prehliadke v novembri 2015 vyplynula dôležitosť diagnostiky mosta, ktorú následne vo februári a marci 2016 vykonali. Potom znížili na moste rýchlosť a zakázali prejazd nákladným vozidlám nad 12,5 tony.
„V ďalšom kroku, na základe nedodržiavania týchto ustanovení, prebiehali pravidelné vizuálne prehliadky, či nedochádza k ďalšiemu poškodeniu mosta. Dňa 23. novembra 2016 bolo zistené poškodenie, ktoré naznačovalo rýchly postup deformácie mostnej konštrukcie,“ povedal Koľvek. Prizvali statika a na základe jeho posúdenia sa rozhodlo, že je potrebné most uzatvoriť.
Poslanec KSK Rastislav Trnka upozornil na zanedbanie zodpovednosti zo strany kraja a vyzval predsedu KSK Zdenka Trebuľu, aby do 20. januára informoval o zodpovednosti konkrétnych ľudí a vyvodil voči nim dôsledky. Spolu s poslancom mestského zastupiteľstva Jaroslavom Polačekom zároveň predstavili vlastné riešenia situácie, medzi ktoré patrí zníženie hladiny Ružína o dvatri metre, čím by sa po oprave umožnilo využitie starej cesty cez zaplavenú obec Košické Hámre. Ďalej prenájom kompy alebo využitie ženijných mechanizmov Armády SR.
HB Reavis kontra mesto
Včera sme vás informovali, že nový jazdný pruh pri Auparku, ktorý má skrátiť čas pri prejazde Námestím osloboditeľov, otvoria až na prelome januára a februára. A to aj napriek tomu, že stavebné práce boli ukončené už pred Vianocami. Podľa mesta je dôvodom oneskorené dodanie dokumentácie pre potreby kolaudačného konania zo strany realizátora stavby, spoločnosti HB Reavis, preto sa kolaudácia začala až v januári. Bolo to však v rozpore s predchádzajúcim tvrdením firmy, že na úseku už od decembra prebieha kolaudačné konanie. Opäť sme oslovili firmu. „Spoločnosť HB Reavis si svoje záväzky voči mestu Košice splnila v dohodnutom termíne,“ znela strohá odpoveď Sebastiana Revaya z HB Reavis.
Odporúčané články
Fedor Flašík, známy podnikateľ a dlhoročná osobnosť médií na Slovensku, zomrel v pondelok vo veku 66 rokov v Prahe v nemocnici Motol.
V utorok (9. 4.) sa v mestskej časti Nad jazerom na Slaneckej ceste uskutoční zmena v organizácii dopravy. O presných pokynoch pre vodičov informuje mesto Košice.
Stovky ľudí sa v stredu 10. apríla prišlo v Starej Ľubovni rozlúčiť s Luciou, Sofiou a Katarínou, tromi gymnazistkami, ktoré prišli o život pri sobotnom (6. 4.) nešťastí v Spišskom Podhradí. Posledná rozlúčka sa konala v tamojšom gréckokatolíckom Chráme Matky ustavičnej pomoci.