Železničná spoločnosť Slovensko nasadila na tatranských tratiach tretiu novú „električkozubačku“
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) nasadila na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) tretiu novú „električkozubačku“. Nesie názov Vysoká podľa vrchu tvoriaceho neodmysliteľnú súčasť panorámy od Štrbského plesa vo Vysokých Tatrách. Národný vlakový osobný dopravca o tom informoval na sociálnej sieti. Ide o súčasť dodávky piatich ozubnicových elektrických jednotiek, teda ucelených vlakov, ktoré môžu s hybridným pohonom jazdiť po klasických tatranských železniciach aj ozubnicovej železnici, a jedného multifunkčného rušňa.
Kontrakt so švajčiarskym výrobcom Stadler dosiahol objem takmer 39 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Prvé dve „električkozubačky“, pomenované tiež po tatranských štítoch Stredohrot a Kostolík, nasadili železničiari na trate vlani v decembri. Ďalšie dve súpravy majú mená Bradavica a Ganek. ZSSK musela so začiatkom postupného zaradenia vlakov do prevádzky počkať na ukončenie technicko-bezpečnostných skúšok a previerky kompatibility s infraštruktúrou.
Projekt je z najväčšej časti financovaný z Kohézneho fondu Európskej únie, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK. Nové švajčiarske vlaky s maximálnou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu majú 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky. Na tatranských železniciach doplnia súčasných pätnásť elektrických jednotiek s rokom výroby 2000 až 2006, tie národný dopravca plánuje zmodernizovať spolu s doplnením klimatizácie. Prvé modernizované vozidlá by sa na trate mali dostať koncom roku 2022, všetky by mali byť zmodernizované do novembra 2023.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
Slovenská hokejová reprezentácia sa na májových majstrovstvách sveta v Česku predstaví bez hráčov z ruskej KHL. Výkonný výbor Slovenského zväzu ľadového hokeja (SZĽH) sa touto témou zaoberal na tohtotýždňovom zasadnutí a nezaujal k ich účasti v národnom tíme SR negatívne stanovisko, no nik z tejto súťaže do reprezentačného tímu nepribudne.
Finančné prostriedky, ktoré sľúbil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v objeme 600 miliónov eur na dekarbonizáciu U. S. Steel Košice, sa nepodarí z objektívnych dôvodov vyčerpať. Informoval o tom Taraba a dodal, že na prostriedky z prvej tranže v objeme vyše 300 miliónov eur, ktoré boli určené pre železiarne, vyhlásia novú dekarbonizačnú schému pre slovenské podniky.
Stovky ľudí sa v stredu 10. apríla prišlo v Starej Ľubovni rozlúčiť s Luciou, Sofiou a Katarínou, tromi gymnazistkami, ktoré prišli o život pri sobotnom (6. 4.) nešťastí v Spišskom Podhradí. Posledná rozlúčka sa konala v tamojšom gréckokatolíckom Chráme Matky ustavičnej pomoci.