Občiansky preukaz s čipom
Občiansky preukaz má v prvom rade funkciu identifikovať človeka. Nové elektronické preukazy s čipom nás nielen identifikujú, ale aj autorizujú pri komunikácii so štátnymi orgánmi v elektronickom svete.
Elektronický občiansky preukaz s čipom má už viac ako milión Slovákov. Jeho milióntou držiteľkou sa pred dvoma týždňami stala Jaroslava Peťková, ktorá si ho vyzdvihla v Malackách. Nové doklady sa vydávajú od decembra 2013 a podľa informácií ministerstva vnútra je o ne stále väčší záujem.
Jednou z príčin je elektronizácia služieb, ktoré sa postupne zavádzajú v rámci eGovernmentu na Slovensku. Povinnosť poskytovania elektronických služieb bude totiž platiť od novembra budúceho roka pre všetky orgány verejnej správy.
Od začiatku vydávania občianskych preukazov s elektronickým čipom až do 31. augusta si v Košiciach vyzdvihlo svoj nový doklad 36 410 ľudí.
Umožní úradovať z domu
Nový občiansky preukaz je vstupným lístkom na cestu k vykonávaniu úkonov v elektronických službách. Pri vydaní nového preukazu si žiadateľ zadá takzvaný bezpečnostný osobný kód (BOK). Cez tento kód sa potom prihlasuje do elektronických služieb. Zadanie BOK nie je povinné, každý sa môže rozhodnúť, či bude, alebo nebude využívať elektronické služby. Ak si občan neaktivoval čip na občianskom preukaze hneď, môže tak urobiť hocikedy počas jeho desaťročnej platnosti.
Značnú časť informatívnych služieb je možné vykonať bez elektronického podpisu. „Sú služby, ktoré môžu byť anonymné, napríklad nahlasovanie nedostatkov na ceste. Tam, nie je dôvod, aby sme autentifikovali človeka alebo aby použil zaručený elektronický podpis,“ popisuje Dušan Hrušovský, hlavný analytik projektu Elektronizácie služieb mesta Košice.
V niektorých prípadoch elektronických služieb je nevyhnutný zaručený elektronický podpis (ZEP), ktorý nahrádza písomnú formu vlastnoručného podpisu. Ak sa občan rozhodol pre využívanie elektronických služieb a určil si svoj BOK, pri preberaní nového dokladu s kontaktným čipom má možnosť požiadať policajné pracovisko oddelenia dokladov o vydanie certifikátu na tvorbu ZEP. K nemu si opäť zvolí bezpečnostný PIN kód. Vydaný certifikát platí päť rokov.
„O zaručený elektronický podpis v Košiciach požiadalo doposiaľ 7974 občanov, spravidla ide o občanov v aktívnom veku od 30 – 55 rokov,“ priblížil hovorca Krajského policajného zboru Alexander Szabó.
Čítačka kariet bezplatne
Pri využívaní elektronických služieb na internetových stránkach sa overí totožnosť občana zapojením preukazu s čipom do počítača cez čítačku čipových kariet. „K novým občianskym preukazom sa bez poplatku vydávajú čítačky, to v prípade požiadania o bezpečnostný kód a zaručený elektronický podpis. V minulom roku bolo vydaných 1232 čítačiek. Od začiatku tohto roka do 23. júla sa v Košiciach vydalo 637 čítačiek,“ uviedol Szabó.
Kde preukaz dostanete
O nový elektronický občiansky preukaz je možné požiadať na hociktorom policajnom oddelení dokladov. U dokladov vydaných pred 1. júlom 2008 iba na oddelení podľa miesta trvalého pobytu. Za vydanie treba zaplatiť 4,50 eura. Nárok na zľavu majú žiadatelia o prvý občiansky preukaz, o nový občiansky preukaz po skončení platnosti starého, občania nad 60 rokov, držitelia preukazu ZŤP.
Úradovaním online ušetríte
V súčasnosti štát poskytuje už niekoľko stoviek služieb cez internet. Vybavenie úradných vecí z pohodlia domova tak šetrí čas aj peniaze na cestovnom. Okrem iného pomáha tiež znižovať prevádzkové náklady štátnej správy. Ministerstvo financií zvýhodnilo využívanie elektronických služieb, a to nižšími správnymi poplatkami. „Pri e-službách, ktorých použitie je podmienené zaručeným elektronickým podpisom (ZEP), je poplatok za každý úkon zlacnený o 50 %, najviac však o 70 eur,“ uvádza na svojich internetových stránkach.
Elektronizácia Košíc znamená, že aj miestne dane zaplatíte z domu
Verejná správa v meste sa rozhodla kráčať s dobou a pre Košičanov postupne elektronizuje služby. Koncom tohto mesiaca sa spúšťa prevádzka, v rámci ktorej bude sprístupnených osemdesiat služieb určených občanom a podnikateľom.
Užívateľom ponúkne tri prístupy. Na internetových stránkach mesta, cez ústredný portál verejnej správy a niektoré služby, budú dostupné aj v mobilnej aplikácii. Do projektu „Elektronizácia služieb mesta Košice“ sa zapojila nielen samospráva mesta, ale aj jednotlivé mestské časti.
Aké služby vybavíte
Škála služieb je široká. „Napríklad, čo sa týka daní, čo je populárna agenda, s ktorou sa každý stretne, sú to veci od ohlasovne vzniku alebo zániku poplatkovej povinnosti za komunálne odpady, cez platenie miestneho poplatku za odpady, platenie miestnych daní, podávanie daňového priznania k nehnuteľnosti, dani za psa, poskytovanie úľav alebo odpustenie daňového nedoplatku a tak ďalej,“ uviedol Radoslav Derka, projektový manažér za Mesto Košice.
„Z pohľadu toho, ako sa vyberali jednotlivé služby, mesto sa snažilo vyberať tie, kde je najväčší počet žiadostí. Sú podporené napríklad všetky miestne dane,“ doplnil Peter Bobík, architekt riešenia projektu.
Celkové náklady na projekt dosiahnu takmer dva milióny eur. Spolufinancuje ho Európsky fond regionálneho rozvoja.
Petra Pichaničová
Foto: Veronika Janušková