Európske peniaze na rekonštrukciu tratí sú v hre iba do konca roka
Na pondelkovom mestskom zastupiteľstve bola diskutovanou témou opäť rekonštrukcia električkovej trate. Minulý týždeň bola totiž mestu doručená ďalšia žiadosť od združenia firiem Dúha z Prešova a poľskej firmy ZUE, aby sa termín odovzdania stavby posunul na 25.októbra 2015.

Prvé predĺženie termínu odovzdania stavby (z konca júla na 28. september) už ministerstvo dopravy odsúhlasilo v júli. Zhotoviteľ však avizuje, že nestihne ani nový termín.
„Štvortýždňový čas navyše by mal slúžiť na finálne uskutočnenie funkčných skúšok a plnohodnotné odskúšanie diela ako celku,“ zdôvodnila hovorkyňa Dúhy Natália Raslavská.
Maratón to neovplyvní
„Mesto sa nebude vyjadrovať k problémom spôsobených rekonštrukciou, vyjadrí sa len k tomu, či dôvody na predĺženie sú oprávnené, alebo nie. Ak áno, žiadosť predloží ministerstvu dopravy,“ informoval na zastupiteľstve primátor Richard Raši. Dôvody predĺženia mesto stále posudzuje.
Zopakoval tiež, že predĺženie termínu neovplyvní Medzinárodný maratón mieru, ktorý je naplánovaný na 4. októbra. „Najdôležitejšie je, aby bol celý proces dokončený do konca tohto roka a aby bol k tomuto termínu aj kompletne zadministrovaný, 31.december je posledným dňom pre čerpanie eurofondov,“ uviedol Raši.
Výkričník do budúcnosti
Podľa nezávislého poslanca Marcela Gibódu je rekonštrukcia výkričníkom do budúcnosti, ako mesto nemá pripravovať podobné projekty. „Ak sa akákoľvek stavba podriadi politickým vyhláseniam z dôvodu blížiacich sa volieb, Košičania sa potom nestíhajú čudovať, prečo sa nič nedeje podľa týchto vyhlásení,“ povedal Gibóda a poukázal na príklad odkladania prác na Kuzmányho ulici.
O žiadosti zhotoviteľských firiem na predĺženie termínu rozhodne ministerstvo dopravy, ak mu žiadosť posunie mesto.
Ak by ministerstvo žiadosť zamietlo, podľa primátora mesto môže uplatniť zmluvné sankcie voči zhotoviteľovi a prevziať zodpovednosť za dokončenie diela. Zároveň by muselo vrátiť poskytnuté finančné prostriedky z eurofondov. Do rekonštrukcie ich z tohto zdroja prišlo zhruba 40 miliónov eur. Ak však ministerstvo dopravy ďalšiemu predĺženiu vyhovie,zhotoviteľ stavby nemôže byť sankcionovaný.
Anna Činčárová
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
S prvými zmenami počasia prichádza aj prezúvanie letných pneumatík na zimné. Vodiči všetkých vozidiel sú povinní prejsť na používanie zimných pneumatík za presne stanovených podmienok. Za nedodržanie tohto predpisu hrozí motoristom mastná pokuta.