Zelená linka vlani evidovala 109 podnetov k nelegálnemu výrubu drevín v urbanizovanom prostredí
Zelená linka v roku 2021 evidovala 109 podnetov k nelegálnemu výrubu drevín v urbanizovanom prostredí. Podozrení na poškodzovanie drevín bolo minulý rok 13. Informuje o tom Zelená linka na sociálnej sieti.
„V urbanizovanom prostredí sídiel vystupujú do popredia podnety týkajúce sa výrubov drevín na súkromných pozemkoch bez príslušného povolenia alebo iné zásahy súvisiace s poškodzovaním drevín, ako napríklad neodborný orez stromu, ktorý sa inak nazýva aj dekapitácia,” uviedla Zelená linka. Za drevinu sa považuje strom alebo ker, a to vrátane koreňovej sústavy, či už rastú jednotlivo alebo v skupinách mimo lesného pozemku.
Orgánom ochrany prírody v oblasti ochrany drevín v intraviláne obce je obec. V prípade výrubu drevín sa tak vyžaduje súhlas obce, pokiaľ si túto pôsobnosť nevyhradil okresný úrad. Ten, kto vykonáva výrub, je povinný mať povolenie, ktorým sa preukáže polícii alebo príslušnému orgánu. Pri výrube je taktiež potrebné dodržiavať podmienky výrubu, ako je množstvo alebo termín výrubu.
Dreviny podľa Zelenej linky plnia viacero funkcií ako napríklad klimatickú biotickú funkciu. V prostredí, kde je dostatok zelene, sa žije lepšie, kvalitnejšie a ľudia sú spokojnejší. Dreviny tiež pozitívne ovplyvňujú našu psychiku, čistia ovzdušie, pomáhajú znižovať hluk, vyrovnávajú teplotné rozdiely a tak ovplyvňujú mikroklímu a pomáhajú zachovávať biodiverzitu. „Dreviny v urbanizovanom prostredí okrem sociálnej funkcie plnia napríklad aj funkciu renaturalizačnú (sprírodňovaciu), asanačnú (ozdravovaciu), či melioračnú (zlepšovaciu),” uzavrela Zelená linka.
Zdroj: (SITA, kh;bfe)
Odporúčané články
Od stredy rána začali v okolí autobusovej zastávky Belehradská smerujúcej do centra prebiehať práce na revitalizácii zelene. Obyvatelia a návštevníci tejto oblasti by sa mali pripraviť na určité obmedzenia v súvislosti s parkovaním a dočasnými dopravnými opatreniami, ktoré potrvajú približne do 18. novembra.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Tento víkend sa v Košiciach dokončí oprava mosta cez rieku Hornád na Hlinkovej ulici.