Na obnovu mostov na cestách prvej triedy treba ročne 30 miliónov eur, Doležal verí, že nebudú padať
Na zvrátenie nepriaznivého vývoja stavu mostov na cestách prvej triedy treba vynaložiť ročne približne 30 mil. eur. Informoval o tom minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) s tým, že rezort začne z vlastných zdrojov projektovú prípravu na odstránenie havarijnej situácie na najhorších mostoch už v tomto roku. Za uvedenú sumu možno podľa ministra zrekonštruovať desiatky mostov, možno 40 až 50 podľa veľkosti, a súčasnú situáciu je možné zvrátiť do desiatich rokov a vrátiť sa do normálneho stavu. Doležal vzhľadom na súčasný stav mostov pripustil, že sa budú zatvárať, ale verí, že nebudú padať.
Minister dopravy zároveň požiadal rezort financií, aby prisľúbil financovanie mostného programu zatiaľ na roky 2023 a 2024, ale ideálne na desať rokov, napríklad v podobe podpísania spoločného memoranda. „Odpoveď ministerstva financií bola taká, že v tejto chvíli nevedia nič garantovať, lebo proces rozpočtovania na budúce roky sa ešte nespustil,“ povedal v piatok Doležal na sociálnej sieti.
Na vládu predloží budúci týždeň aktualizovaný harmonogram cestnej infraštruktúry, v ktorom je zahrnutá aj rekonštrukcia mostov. „Keď vláda schváli tento materiál, minister financií tam má úlohu v rámci rozpočtu verejnej správy vyčleniť na rekonštrukciu mostov financie v rámci možností rozpočtu. Slovenská správa ciest vyhlási verejné obstarávanie na mosty,“ uviedol minister dopravy. Peniaze podľa neho nepotrebujú teraz, ale očakáva, že štát ich uvoľní na rekonštrukciu mostov v rozpočte na budúci rok.
Z 1 700 mostov na cestách prvej triedy bolo v roku 2011 v troch najhorších kategóriách zlý, veľmi zlý a havarijný stav zhruba dvesto mostov, v roku 2021 ich už bolo šesťsto. „Veľká časť mostov sa postavila v 50., 60. rokoch minulého storočia, odvtedy s tým nikto nič nerobil. Nám to padá na hlavu teraz. Desaťročia kašleme na tú situáciu a bude trvať desaťročia, kým sa dostaneme do normálneho stavu,“ dodal Doležal.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
V Košiciach začalo fungovať jedinečné Centrum integrovaných zdravotno-sociálnych služieb, ktoré ponúka koordinovanú podporu na jednom mieste.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.