Pripravený stavebný zákon minister nepovažuje za definitívny
Pripravený stavebný zákon minister životného prostredia Ján Budaj (OĽaNO) nepovažuje za definitívny. Poslanci hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) podajú v druhom čítaní pozmeňujúci návrh. Informoval o tom minister životného prostredia na tlačovej konferencii.
„Zákon, ktorý sa včera prijal, na ministerstve životného prostredia nepovažujeme za definitívny výraz toho, ako by sa u nás mala meniť stavebná legislatíva. Všetci voláme po zrýchlení procesov, ale, samozrejme, nemôžeme so zrýchlením procesov podporovať zákon, ktorý by bol v neprospech občanov. V tomto zákone sú prvky, ktoré je nevyhnutné opraviť a poslanci OĽaNO rokovali celé týždne o tom, ako v druhom čítaní pripraviť pozmeňujúci návrh, ktorý tento zákon urobí prijateľným,” uviedol Budaj.
Minister v zákone vníma konkrétne nedostatky. „Občania nebudú mať na obciach stavebné úrady, diskutujeme o tom, ako by mal vyzerať stavebný úrad centrálny, ktorý má byť štátny. V žiadnom prípade to nebude monokratický neodvolateľný orgán,” doplnil s tým, že pôjde o bežný úrad štátnej správy, ktorého predstaviteľa bude voliť a odvolávať vláda bez zdôvodnení. Cieľom je podľa jeho slov to, aby mali občania dosah na tvorbu územného plánu a krajiny, čo bude cieľom aj zákona o krajinnom plánovaní, ktorý by malo Ministerstvo životného prostredia SR predložiť do parlamentu.
„Ministerstvo životného prostredia je dotknuté, pretože nepriame novelizácie, ktoré tento zákon spôsobí, dohromady 48, sú častokrát aj z oblasti životného prostredia. Pokiaľ ide o skracovanie termínov na vyjadrenie a o vytvorenie veľmi závažnej zmeny, a to je tzv. fikcia súhlasu, sme sa zasadili o to, aby fikcia súhlasu bola omnoho bezpečnejšia pre občanov a pre štátne orgány,” skonštatoval minister.
Poslanci OĽaNO prisľúbili, že sa zasadia za to, aby si občania uchovali plnú participáciu na procese stavby a územného plánovania. Ich zámerom je tiež viac zdokonaliť protikorupčné nástroje a zabezpečiť, aby stavebník nemohol v procese zmeniť funkčné využitie. „Pokúsime sa zabezpečiť digitálnu mapu, po ktorej sa budú môcť pohybovať všetky inštitúcie a nielen stavebný úrad, ale tiež Ministerstvo dopravy SR alebo Ministerstvo životného prostredia SR. Takýto plán je veľmi závažný a žiadame, aby bol v zákone lepšie vyjasnený a aby bol doplnený rozpočtom. Urbion je projekt, ktorý potrvá dlhé roky a riziko zákona je, že pokým nebude dokončený, môže časť obyvateľov, ktorí sú chudobnejší a nemajú dostupné digitálne siete, čo je značná časť obyvateľov, si nebude môcť uplatňovať svoje práva a povinnosti. Takýto zákon by bol veľkou chybou,” vysvetlil minister, pričom Urbion má byť centrálnou štátnou databázou všetkých pasívnych infraštruktúr.
Ministerstvo životného prostredia a poslanci hnutia OĽaNO dostali podľa slov predsedu hospodárskeho výboru Petra Kremského (OĽaNO) prísľub, že ich pripomienky budú v stavebných zákonoch akceptované s tým, že do druhého čítania budú predložené zákony vtedy, keď bude dosiahnutá dohoda na pozmeňovacích návrhoch. „Tieto zákony, ako prešli cez prvé čítanie, ako prešli vládou a ako ich podpredseda vlády pripravil, sú nastavené príliš prodevelopersky. Sú nastavené tak, aby to bolo oveľa jednoduchšie pre developerov, stavebníkov, uskutočňovať stavby, meniť ich, umiestňovať ich a tak ďalej,” priblížil Kremský s tým, že ide o problém pri väčších stavbách. Pre pripomienky a pozmeňovacie návrhy účinnosť zákona sa presunul z budúceho roka na rok 2024, ako aj odklad vynucovania digitálnych zručností v procesoch v rámci stavebného zákona na rok 2028.
Zdroj: (SITA, DSe;bfe)
Odporúčané články
Do redakcie nášho denníka prišiel postreh od čitateľa, ktorý si všimol, že na Strojárenskej ulici už nie je lavička Václava Havla. Pamätná tabuľa ostala, no stoličky so stolíkom sú preč. Takúto lavičku majú aj vo Washingtone, Dubline, Barcelone, Benátkach, Tel Avive aj Prahe, len z Košíc musela odísť na reparáciu do Čiech. Dôvodom bol vandalizmus.
Ako sme nedávno informovali, v Mestskej časti Západ sa rozmohli prípady vykrádania áut. Počet vlámačiek stúpol až štvornásobne a šíria sa dohady, že by to mohli mať na svedomí organizované skupiny. Oslovili sme starostu MČ Západ Marcela Vrchotu s otázkami, kedy by mohli začať dohliadať na bezpečnosť v rizikových oblastiach žandári aj ako sa dá predchádzať ďalším podobným prípadom.
Cestujúci a návštevníci železničnej stanice a jej blízkeho okolia sa môžu cítiť opäť o čosi bezpečnejšie. Vedenie mesta Košice a Mestskej polície (MsP) v spolupráci s Okresným riaditeľstvom policajného zboru v Košiciach tam od začiatku novembra zintenzívnilo 24 hodinovú hliadkovú službu.


