RegioJet definitívne končí: Vlaky na trase z Bratislavy do Košíc chce úplne zrušiť
Súkromný dopravca RegioJet sa rozhodol, že prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc.
“Rozhodol som sa, že odtiaľ definitívne odchádzame. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) neurobil nič s podnákladovými cenami v stratových InterCity (IC) vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorými sa nás cielene snaží vytlačiť z trhu,” odôvodnil majiteľ spoločnosti Radim Jančura. Navyše existuje podľa jeho slov podozrenie, že toleruje krížové financovanie IC vlakov z peňazí na dotované spoje, čo je v rozpore so zákonmi.
Presný dátum neznámy
Kedy presne spoločnosť svoje vlaky z tejto trasy stiahne, zatiaľ nie je stanovené. “Budeme musieť určiť dátum, ku ktorému odídeme tak, aby to bolo fér voči cestujúcim aj zamestnancom,” doplnil. Prisľúbil však, že do konca roka sa tak nestane. Najpravdepodobnejším termínom sú úvodné mesiace budúceho roka.
Spoločnosť totiž bude musieť dať výpovede a odstupné časti zamestnancom. Na linke momentálne pracuje približne 120 ľudí, väčšinu z nich však chce RegioJet zamestnať vo vlakoch na trase z Košíc do Prahy. Tieto spoje plánuje spoločnosť od decembra posilniť. “Myslím si, že tri štvrtiny zamestnancov prácu dostanú,” avizoval Jančura.
Momentálne tak vlaky na trase z Bratislavy cez Žilinu do Košíc jazdia bezo zmeny. Od pravidelnej úpravy cestovných poriadkov, ktorá je naplánovaná na 13. decembra, dopravca spoje mierne upraví. Zruší doterajší nočný spoj a nezavedie ohlásené nové denné spoje. Cestujúcim tak ostanú k dispozícii aktuálne tri páry denných vlakov.
Jančura hovorí o porušení zákona
RegioJet na tejto linke vypravuje vlaky od decembra minulého roka. Dopravca je presvedčený, že štátna ZSSK má po zohľadnení IC vlakov aj rýchlikov na trase z Bratislavy cez Žilinu do Košíc dominantné postavenie. Súkromný dopravca tak namieta, že ZSSK znížila s príchodom RegioJetu ceny lístkov v IC vlakoch ešte pod pôvodne ohlásené ceny súkromnej firmy, a teda pod úroveň nákladov. Tým mala podľa Jančuru porušiť zákon. Približne pred rokom sa obrátil aj na Protimonopolný úrad SR, ten ale doteraz nerozhodol.
ZSSK v tomto roku okresala časť svojich spojov, no ďalšie znižovanie sa podľa RegioJetu nechystá. “My na tej trati tento rok prerobíme okolo štyroch miliónov eur,” vyčíslil Jančura. Dopravu na linke preto podľa neho nemá zmysel dlhšie prevádzkovať, keďže štát so svojimi zdrojmi môže ZSSK dotovať dlhodobo.
Štátna ZSSK však tvrdenia RegioJetu odmieta. Podľa spoločnosti RegioJet cielene klame a útočí na ňu, pričom podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov spoločnosti. ZSSK trvá na tom, že ich IC vlaky nie sú krížovo financované z dotácií štátu a majú samostatné hospodárenie oddelené od vlakov, ktoré si zmluvne objednáva štát. Spoločnosť tiež argumentuje, že nevytláča RegioJet svojou politikou z trhu, nerozpútala a nevedie cenovú vojnu, ale je to práve naopak.
(TASR)
Foto: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od obnovy úpravne vody v Stakčíne po výhru dvoch Košičaniek na svetovom šampionáte v kickboxe. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.
K vianočnej atmosfére Košíc už neodmysliteľne patrí MAME Market – jedinečný dizajnérsky trh,
na ktorom sa pravidelne stretávajú tvorcovia a tvorkyne originálnej handmade tvorby a ľudia,
ktorí milujú ich lokálnu tvorbu objavovať a podporovať. Už po druhýkrát po sebe sa market
uskutoční v Tabačke počas víkendu 13.12 – 14.12.2025 so začiatkom o 13:00 hod. Tento rok
sa na ňom predstaví viac ako 35 značiek z celého Slovenska.
Na Slovensku pribudnú tri psychosociálne centrá, určené budú pre ľudí s úzkosťou, depresiou, traumou či vyhorením. Informovala o tom organizácia Tenenet o.z, ktorá tieto centrá otvorí. Napriek tomu, že na slovensku existujú psychosociálne služby, odborníci upozorňujú, že kapacity a regionálne pokrytie sú stále nedostatočné.