Väčšina súčasnej vojenskej techniky je po dobe životnosti
Väčšina súčasnej vojenskej techniky je po dobe životnosti. Pri bojovej technike ide o vozidlá na pásových podvozkoch, teda T-55, BVP, T-72, kde je priemerný vek približne 35 rokov, ale aj o špeciálnu techniku na kolesových podvozkoch hlavne ruskej výroby (KRAZ, MAZ, ZIL, URAL, UAZ). Konštatuje to Komplexné hodnotenie obrany Slovenskej republiky za rok 2021, ktoré dnes schválila na rokovaní vláda.
Zastaralá je aj ženijná, spojovacia, chemická, zdravotná technika a technika elektronického boja. Väčšina nasaditeľných a nenasaditeľných komunikačno-informačných systémov Ozbrojených síl SR (OS SR) nemá schopnosť spolupracovať s Organizáciou Severoatlantickej zmluvy (NATO). Ako zhodnotil materiál z dielne Ministerstva obrany SR (MO SR), tento nedostatok pretrváva už niekoľko rokov. Zabezpečovacia a prepravná logistická technika je tiež po životnosti. Prostriedky logistickej podpory, teda napríklad stany, umyvárne, toalety, práčky, poľné kuchyne, používajú ozbrojené sily už viac ako 50 rokov a ich stav nezodpovedá súčasným potrebám.
Zároveň rezort obrany hodnotí, že oprava tejto techniky je časovo a finančne náročná. „Starostlivosť a udržanie bojaschopnosti výzbroje a techniky pochádzajúcej z Ruskej federácie je z dôvodu nedostupných náhradných dielcov v súčasnosti prakticky neriešiteľným problémom,“ pokračovalo ministerstvo.
Prevádzkyschopnosť a bojaschopnosť leteckej techniky, rádiolokačnej techniky a techniky protivzdušnej obrany je ovplyvňovaná vysokou poruchovosťou, ukončenou životnosťou techniky alebo jej komponentov a munície. Postupné znižovanie počtov prevádzkyschopných lietadiel MiG-29 a L-39 spôsobuje pokles v náletoch hodín pilotov a neumožňuje dosiahnutie požadovanej úrovne vycvičenosti jednotiek.
MO SR však v hodnotení obrany uvádza, že v roku 2021 bol dokončený proces vytvárania strategického rámca obrany, a to jednak schválením Bezpečnostnej stratégie SR a Obrannej stratégie SR v národnej rade v januári, a spracovaním a schválením Vojenskej stratégie SR vo vláde v júli. Prijatý bol aj Dlhodobý plán rozvoja rezortu MO SR do roku 2035. „Podarilo sa zvýšiť úroveň pripravenosti čeliť hybridným hrozbám tak vytvorením príslušného odboru na MO SR, ako aj rozpracovaním Akčného plánu koordinácie boja proti hybridným hrozbám 2022 – 2024 a prijatím Komunikačnej stratégie rezortu obrany,“ pokračuje rezort.
OS SR si udržiavajú dobrú úroveň v oblastiach riešenia úloh domáceho krízového manažmentu a plnenia úloh v prebiehajúcich operáciách a misiách mimo územia SR. Stagnácia zlepšovania úrovne operačnej pripravenosti OS SR bola spôsobená dlhodobými problémami v oblasti personálnej naplnenosti, stavu výzbroje a zásob. Na konci roka 2021 bolo v OS SR 13 058 profesionálnych vojakov.
Zdroj: (SITA, mt;mb)
Odporúčané články
Medzi Bratislavou a Košicami spustili nové letecké spojenie. Prvý let smeroval z hlavného mesta do metropoly východu, následne lietadlo s cestujúcimi z Košíc smerovalo do Bratislavy. Odštartovala tak vnútroštátna linka, ktorá prepojí dve najväčšie mestá na Slovensku. Linka bude lietať deväťkrát týždenne, cestujúcich odvezie moderný Airbus A321. Jeho kapacita je 239 sedadiel. Obsadenosť prvého letu z Košíc dosiahla 97 percent, letieť sa ním chystalo 233 cestujúcich.
Neubehol ani mesiac od čelnej zrážky dvoch rýchlikov v Jabloňove nad Turňou pri Rožňave, a na druhej strane krajiny došlo k ďalšej šokujúcej zrážke vlakov. Na trati medzi Svätým Jurom a Pezinkom v nedeľu 9. novembra do seba narazili dva vlaky. Oba smerovali na bratislavskú hlavnú stanicu. Zrážka sa stala na najmodernejšej časti železnice na Slovensku chránenej zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System).
Valné zhromaždenie dnes odsúhlasilo viacero zmien vo vedení Klubu akcionárov Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a.s., o.z. Novým predsedom správnej rady sa stal Stanislav Hreha. Novými členmi správnej rady sa stávajú Ľubomír Čigáš a Matej Smorada.

