ŠKOLSTVO: V materských školách pribudne ďalších 52 asistentov učiteľov
Bratislava 19. septembra (TASR) – V materských školách pribudne 52 pedagogických asistentov. Ich počet sa tak v tomto školskom roku 2014/2015 zvýši z pôvodných 110 na 162. Informuje o tom ministerstvo školstva. Asistenti pribudnú do škôlok v rámci národného projektu Inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy. Asistenti pribudnú v materských školách v Trnavskom, Trenčianskom, Nitrianskom, Žilinskom, Banskobystrickom, Prešovskom a Košickom kraji. Celkovo sa ich pomoc dotkne 5000 detí, pričom viac ako 2000 z nich sú deti z rómskych komunít. No okrem samotných detí sú do projektu formou osvetových programov začlenení i rodičia. “V rámci stratégie ministerstva školstva pri zvyšovaní vzdelávania rómskych detí vítame záujem materských škôl o daný projekt a zapojenie sa 2000 detí hneď na jeho začiatku. Za pozitívny vnímame aj fakt, že celkové počty pedagogických asistentov sa budú odvíjať od aktuálneho počtu žiakov a tried v konkrétnej materskej škole, čo znamená, že môže v rámci projektu pôsobiť až 170 pedagogických asistentov,” uviedol minister školstva Peter Pellegrini. Projekt realizuje Metodicko-pedagogické centrum ako jedna z priamych organizácií patriacich pod rezort školstva v spolupráci s Úradom splnomocnenca vlády pre rómske komunity. Úlohou pedagogických asistentov je nielen pomáhať pedagogickému zboru pri práci so samotnými deťmi v materskej škole, ale zároveň prekonávať rôzne typy bariér (nielen jazykové) medzi rodičmi a materskou školou. Počas ich návštev v samotných rodinách rómskych komunít vysvetľujú rodičom, aké je dôležité pre ich dieťa predprimárne vzdelávanie, teda návšteva materskej školy, a aký budú mať ich deti z toho prínos pred nástupom na povinnú školskú dochádzku. V niektorých lokalitách je potrebné deti učiť aj základným hygienickým a stravovacím návykom. Podľa splnomocnenca Petra Polláka zvýšenie počtu asistentov učiteľa bude mať benefit pre samotný projekt, ale hlavne pre deti, ktorým sa bude môcť venovať viac asistentov. “Samotní asistenti spĺňajú kvalifikačné predpoklady a zároveň ovládajú materinský jazyk detí pochádzajúcich s marginalizovaných rómskych komunít, čím pomáhajú preklenúť jazykovú bariéru medzi obomi stranami,” dodal Pollák. Pre jedno- až dvojtriedne materské školy ostáva jeden pedagogický asistent, materské školy s tromi až piatimi triedami získajú ešte jedného pedagogického asistenta, spolu tak bude mať škôlka dvoch asistentov. “Šesť- a viactriedne materské školy majú nárok na navýšenie o dvoch pedagogických asistentov, spolu tak bude mať škôlka troch asistentov,” doplnil k projektu manažér Peter Jarošinec. Cieľom projektu je dosiahnuť začlenenie čo najvyššieho počtu detí z rómskych komunít do materských škôl a zapojením rodičov zlepšiť ich pripravenosť na primárny stupeň vzdelávania. Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie a realizuje sa od 1. februára 2013 do novembra 2015. mam ed
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Prvý decembrový deň úderom sedemnástej hodiny štartuje rozsvietením vianočného stromčeka a výzdoby pri súsoší Immaculata na Hlavnej ulici program 31. ročníka Košických rozprávkových Vianoc.
Koncom novembra zverejnil magistrát na svojej sociálnej sieti informáciu o celoslovenskom ocenení, ktoré dostalo dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ za úpravu zanedbaného parku nad sladovňou. Boli sme sa preto pozrieť na historický evanjelický cintorín na Žriedlovej ulici za Starou sladovňou aj my.