Poslanci OĽaNO chcú funkčný mechanizmus trestania verejných funkcionárov za spôsobenú škodu

Zaviesť funkčný mechanizmus „trestania“ prešľapov a pochybení verejných funkcionárov pri nakladaní s verejnými prostriedkami má návrh novely zákona o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci. Navrhovaná právna úprava nariaďuje iniciovať konanie z úradnej povinnosti, pričom v mene štátu alebo v mene územnej samosprávy koná generálny prokurátor SR. Novelu predložila do parlamentu skupina poslancov vládneho hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO).
Stanovujú sa zásady nakladania s verejnými prostriedkami alebo majetkom štátu alebo územnej samosprávy. Tieto zásady zabezpečujú, aby verejný činiteľ verejnými prostriedkami neplytval, starostlivo zvážil ich využitie a aby sa snažil nachádzať čo najekonomickejšie riešenia situácií, ktoré sa môžu vyskytnúť.
„V prípade, že verejný činiteľ nekoná v súlade s týmito zásadami alebo inými povinnosťami, ktorými je viazaný, zodpovedá za spôsobenú škodu. Rozsah zodpovednosti verejného činiteľa v zmysle navrhovanej právnej úpravy je koncipovaný nielen na základe úmyselného konania, ale aj na základe nedbanlivostného konania,“ píšu predkladatelia v dôvodovej správe. O takzvanú vedomú nedbanlivosť, bežne používanú aj v oblasti trestného práva, ide vtedy, keď verejný funkcionár vedel, že svojím konaním môže spôsobiť škodu štátu alebo územnej samospráve, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal, že škodu nespôsobí.
Návrh podľa poslancov vychádza z jednej z najzásadnejších priorít vlády, ktorá je zakotvená v jej programovom vyhlásení v kapitole o boji proti korupcii, aby Slovensko bolo férovou a transparentnou krajinou.
Zdroj: (SITA, kh;isu)
Odporúčané články

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje verejnosť na falošnú facebookovú stránku s názvom Verejná doprava v Košiciach, ktorá podľa podniku šíri zavádzajúce informácie o bezplatnej doprave a fiktívnej karte “Mestská karta Košice”.

Bránami Letiska Košice prešlo za obdobie január – jún tohto roka 321 879 cestujúcich. To predstavuje medziročný nárast o 18,7 % a v porovnaní s predcovidovým rokom 2019 ide o nárast až o 46,7 %. Vyše 265 tisíc cestujúcich využilo pravidelné linky do jednej z deviatich destinácií (Dublin, Liverpool, Londýn Luton, Londýn Stansted, Praha, Varšava, Viedeň, Zürich, Zadar). Ďalších, vyše 55 tisíc cestujúcich letelo z resp. do Košíc na charterových letoch.

Jedna z najvýznamnejších investícií do cestnej infraštruktúry na východnom Slovensku sa blíži k dokončeniu. Obchvat Košíc, konkrétne druhú etapu úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) motoristom odovzdať do užívania ešte v tomto roku. S aktuálnou fázou výstavby však súvisia aj dočasné dopravné obmedzenia, ktoré sa dotknú najmä cesty R4 pri križovatke Kechnec.