Slovensko by malo obstarať 152 kusov švédskych pásových bojových obrnených vozidiel
Slovensko by malo obstarať 152 kusov švédskych vozidiel CV9030 a CV9035 od výrobcu BAE Hägglunds AB. Odporučila to komisia Ministerstva obrany SR (MO SR), ktorá hodnotila ponuky na obstarávanie pásových bojových obrnených vozidiel (PBOV) a pásových obrnených vozidiel (POV).
Do súťaže sa hlásilo Maďarsko s vozidlom LYNX od spoločnosti Rheinmetall Landsysteme Gmbh, Švédsko s vozidlom CV-90 od spoločnosti BAE Systems Hägglunds AB, Španielsko s vozidlom ASCOD od spoločnosti GDELS Santa Barbara Sistemas a Poľsko s vozidlom BORSUK od spoločnosti PGZ. Potrebné parametre spĺňali ponuky Maďarska, Španielska a Švédska.
Švédske vozidlo spĺňa všetky požadované technické parametre vrátane tých, ktoré boli stanovené ako kľúčové z hľadiska použitia pre potreby Ozbrojené sily SR (OS SR). „Výhodou týchto vozidiel je aj fakt, že väčšina súčasných užívateľov a zároveň členov klubu CV90 neustále zlepšuje a vyvíja nové technologické riešenia subsystémov,“ skonštatovala štúdia uskutočniteľnosti, ktorú zverejnili na stránke ministerstva obrany.
Ponuka švédskej strany s 30 milimetrovým (mm) kanónom bola zároveň vyhodnotená na prvom mieste v bodovom hodnotení všetkých jednotlivých častí. Variantné riešenie s 35 mm kanónom sa v celkovom bodovom hodnotení umiestnilo s veľmi malým rozdielom na druhom mieste. „Príčinou rozdielu v bodovom hodnotení je vyššia cena kanóna 35 mm, čo vplýva na výsledky porovnania finančnej skupiny a skupiny zapojenia slovenského obranného priemyslu, nakoľko výroba tohto kanóna je mimo územia SR,“ vysvetlil rezort v správe. Navyše podľa komisie je z dlhodobého hľadiska prevádzka vozidla s 35 mm kanónom ekonomickejšia v kontexte celkovej ceny za síce drahšiu muníciu a rádovo nižšej potreby výmen hlavní počas životného cyklu.
Ponuka Španielskeho kráľovstva s vozidlom ASCOD rovnako spĺňa všetky požadované parametre OS SR. Cena prijatej ponuky sa pri započítaní nákladov na životný cyklus umiestnila medzi dvoma variantnými ponukami Švédskeho kráľovstva a na treťom mieste pri porovnaní cien bez životného cyklu. Vplyv na umiestnenie mali nižšie bodové hodnotenia v technickej oblasti, oblasti logistiky a najnižší podiel vypočítaného podielu zapojenia slovenského obranného priemyslu.
Požadované parametre OS SR spĺňa aj vozidlo LYNX odporúčané vládou Maďarskej republiky. V oblasti logistiky bola táto ponuka vyhodnotená ako najlepšia. Z ekonomického hľadiska však predstavovala maďarská ponuka najmenej výhodnú voľbu. V porovnaní s ostatnými ponukami celkovú hodnotenú cenu ponuky ovplyvnil najmä najvyšší predpoklad nákladov na životný cyklus.
Celkové predpokladané náklady na obstaranie švédskych bojových obrnených vozidiel a pásových obrnených vozidiel je v prípade 30 mm kanóna 1 669 000 000 eur s DPH a 1 689 000 000 eur s DPH v prípade 35 mm kanóna. Španielske PBOV a POV by vyšli Slovensko na 1 725 000 000 eur s DPH a maďarské na 1 854 000 000 eur s DPH.
Zdroj: (SITA, ta;mb)
Odporúčané články
Na známom sídlisku Luník IX sa začal odvážny projekt, ktorý môže zmeniť životy mnohých detí. Riaditeľ školy a tím trénerov spustili pred časom tréning bojových športov pre deti s cieľom nielen naučiť ich sebaobrane, ale aj poskytnúť disciplínu a perspektívu lepšej budúcnosti. Tréningy sú pritom podmienené dobrým správaním a výsledkami v škole, čím sa motivujú deti k lepšiemu zápalu pre vzdelávanie. Deti aj napriek nepriaznivým podmienkam dosahujú skvelé výsledky, pričom sa jeden zo žiakov prebojoval až na majstrovstvá sveta.
Cesta vlakom z Bratislavy do Košíc sa pre pani Andreu z Košíc zmenila na nepríjemnú skúsenosť, keď jej 6. novembra 2024 počas jazdy ukradli kufor. Páchateľ s ním vystúpil v Spišskej Novej Vsi. Vďaka rýchlej reakcii Oddelenia železničnej polície v Spišskej Novej Vsi sa však podarilo kufor vypátrať a vrátiť jeho majiteľke.
Aj v prvú októbrovú nedeľu v tomto mesiaci sa takmer 17 000 bežcov postavilo na trať Medzinárodného maratónu mieru (MMM) v Košiciach, ktorý je najstarším v Európe a druhým na svete. MMM je už vyše 100 rokov neodmysliteľnou súčasťou života nášho mesta a inšpiráciou pre bežcov z celého sveta. Bude to tak aj naďalej, no premiérovo aj s oficiálnou podporou mesta Košice pre MMM na ďalších 100 rokov.