Veľké rušenie vlakov pre chýbajúce peniaze by železničná doprava výrazne pocítila, upozornil Doležal

Ak bude pre nedostatočné financovanie nevyhnutné zrušiť tretinu vlakov, bude to mať výrazne nepriaznivý vplyv na železničnú dopravu, vrátane zamestnancov štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK). Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) svet ide opačným smerom a investuje do železníc. „Verím tomu, že k tomuto kroku nebude musieť prísť, lebo toto sú nezvratné zmeny,“ uviedol šéf rezortu v súvislosti s nedostatočným financovaním osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme.
„Európska komisia minulý týždeň poslala list, aby sme prijali opatrenia a stali sa menej závislými na ruskej rope a ruskom plyne. Okrem znižovania rýchlosti na diaľniciach nám odporučili, aby sme investovali alebo venovali sa viac verejnej osobnej doprave,“ upozornil na sociálnej sieti Doležal. Ako poznamenal, Nemci dávajú bezprecedentné zľavy na lístky vo verejnej hromadnej doprave, aby ľudia nejazdili autami.
„Dohodli sme sa na grafikone, dohodli sme sa na úsporách, nejaké sme priniesli a nejaké sme pripravení dodať ďalej. Ale bez peňazí sa doprava vo verejnom záujme realizovať nedá,“ podotkol minister dopravy. Štát si podľa neho objednáva dopravné výkony, lebo vlakovú dopravu treba dotovať, a keď na to nedá peniaze, dopravné výkony nebudú. „Bude to katastrofa, presný opak toho, ako sa uberá celý civilizovaný svet. Bol by to nezvratný proces, lebo ak by sme zrušili tretinu tratí, tak musíme prepustiť príslušné vlakové čaty, vlakvedúcich. Ich už nenájdeme na trhu, je to nebezpečná vec,“ priblížil Doležal.
Minister dopravy pripomenul, že v rámci plánu dopravnej obsluhy je nastavený grafikon vlakovej dopravy v objeme 354 miliónov eur (na financovanie tejto sumy zo štátneho rozpočtu chýba 24 miliónov eur) a pripravujú ďalší grafikon s očakávanými ešte vyššími výkonmi. Paralelne chystajú zavedenie národnej dopravnej autority, ktorá k týmto vlakom bude mapovať autobusovú dopravu. „Pripúšťame aj to, že tam, kde to nebude dávať ekonomický zmysel, nebudú jazdiť vlaky a budú jazdiť autobusy. Národná dopravná autorita bude koordinovať vlakovú a autobusovú dopravu,“ uviedol Doležal.s tým, že vo svete je vlaková doprava nosná. Rezort podľa neho v tejto súvislosti pripravuje zákon o verejnej doprave. Tento zámer je aj v programovom vyhlásení vlády a Pláne obnovy a odolnosti.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články

Druhé predbežné výsledky ankety KOŠICE: DNES, v ktorej sme vám dali priestor na hlasovanie o tom, koho by ste si zvolili za primátora Košíc sú tu a vidíme, že do top trojky sa už dostáva aktuálny primátor Jaroslav Polaček, čo môže znamenať, že aj napriek počiatočnému “boomu” je z dlhodobého hľadiska stále relevantným hráčom.

Európa sa môže ocitnúť vo vodnej kríze, kedy dostupnosť vody nebude samozrejmosťou. Vodárenská infraštruktúra v celej Európe, nielen na Slovensku, je zastaraná a vyžaduje si obrovské investície. Riešenie tejto situácie bez využitia inovatívnych foriem financovania, či zapojenia súkromného sektora nebude možné. A to zas nebude možné bez odpolitizovania témy a zreálnenia regulácie. Vyplynulo to z diskusie za okrúhlym stolom na pôde Európskeho parlamentu v Bruseli venovanej European Water Resilience Strategy – EWRS (Európskej stratégii vodnej odolnosti). Tá sa prirodzene dotýka aj Slovenska.

Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od mimoriadnej situácie kvôli medveďom po predávkovanie detí paracetamolom. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.