Ak slovenský automobilový priemysel nezmení portfólio, prechod k bezemisným pohonom spôsobí mnohým firmám problémy
Ak slovenský automobilový priemysel nezmení svoje portfólio, prechod k bezemisným pohonom spôsobí mnohým spoločnostiam výrazné problémy. Na nedávnej konferencii Newmatec, ktorá je zameraná na automobilový priemysel, to uviedol prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek. Zároveň však zdôraznil, že on sám by prechod na uhlíkovo neutrálnu Európu vnímal nie ako ohrozenie, ale ako šancu.
„Automobilový priemysel sa nachádza v bezprecedentnej situácii. Doznievajúca pandemická kríza a vojenský konflikt na Ukrajine zásadným spôsobom zmenili fungovanie výrobných a logistických procesov,” uviedol Matušek. Toto všetko sa podľa neho deje v čase najvýznamnejšej transformácie automobilového priemyslu za 135 rokov jeho existencie. „Európa sa prihlásila k vybudovaniu uhlíkovo neutrálnej spoločnosti do roku 2050, co bude mat zásadný dopad na celý socioekonomický systém,” dodal.
Zväz pritom konštatuje, že iná cesta ako elektromobilita pre Európu do roku 2035 nie je. Ako však zdôraznila generálna tajomníčka Európskej asociácie automobilových dodávateľov Sigrid de Vries, ciele Fit for 55 sú dosiahnuteľné, ale automobilový priemysel v Európe sa potrebuje vrátiť k myšlienke technologickej neutrality. Tak komplexnú záležitosť, akou je mobilita, podľa nej nie je možné zredukovať na príliš zjednodušené riešenia a hrozí, že jednu závislosť vymeníme za inú.
Automobilový priemysel je ťahúňom nášho hospodárstva, generuje 12 percent hrubej produkcie Slovenska, svojimi aktivitami ovplyvňuje priamo aj nepriamo viac ako 245-tisíc pracovných miest a 42,9 percentami sa podiela na celkovom exporte nášho priemyslu.
Zdroj: (SITA, su;zol)
Odporúčané články
V spaľovni odpadov v Kokšov-Bakši (okres Košice-okolie) horelo. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Košiciach Jozef Bálint, horel sklad komunálneho odpadu, ktorý sa využíva na ďalšie spracovanie.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
V Košiciach sa pripravuje rekonštrukcia pamätníka padlých vojakov, ktorí zahynuli počas druhej 2. svetovej vojny. Ten sa nachádza na Námestí osloboditeľov. Mesto Košice uzavrelo zmluvu so Správou mestskej zelene, ktorá zodpovedá práve za opravu Pamätníka vojakov Sovietskej armády.