Ako dostať ľudí z áut do MHD
Preferencia električiek by mala byť len jednou časťou systému, ktorý dostane cestujúcich z áut individuálnej dopravy do prostriedkov mestskej hromadnej dopravy.
Dopravná situácia je komplikovaná v každom väčšom meste. Nervy vodičov ničia prepchaté cesty, križovatky či čakanie v siahodlhých kolónach najmä počas dopravných špičiek. Príčinou je bezpochyby príliš veľký počet motorových vozidiel. V Košiciach ich je evidovaných spolu vyše 116-tisíc.
Pri ich veľkom počte je veľmi zaujímavá skutočnosť, že v drvivej väčšine cestuje po meste autom len jeho vodič. Napríklad na Hviezdoslavovej ulici počas popoludňajšej dopravnej špičky sme za tri minúty napočítali, že zo 60 osobných áut išiel v 56 len vodič, v troch sme narátali dve osoby a len v jednom cestovali štyria ľudia.
[ad][/ad]Podľa primátora Richarda Rašiho treba ľudí doviesť k tomu, aby v meste uprednostňovali hromadnú dopravu. „Nejde tu len o pohodlie cestujúcich či klimatizáciu električiek a autobusov. Musíme dospieť k stavu, že autobusom alebo električkou sa človek dostane tam, kam potrebuje skôr, ako vlastným autom. Prostriedky MHD musia mať absolútnu preferenciu, napríklad pruhmi len pre autobusy, alebo pri električkách úplnou preferenciou pri prejazde križovatkami. To sa však dá dosiahnuť len na úkor individuálnej automobilovej dopravy. Nastanú zápchy, cesta autom sa predĺži. Zasa bude niekto nespokojný a bude ich dosť – vodiči osobných áut,“ konštatoval primátor.
Ako však upozorňujú Košičania, prvoradými podmienkami na dosiahnutie opísaného stavu je naozaj fungujúca, pohodlná, presná a dostupná MHD. Chýbať nesmú ani záchytné parkoviská na vhodných miestach s pohodlnou dostupnosťou centra autobusmi či električkami.
[article slug=”prednost-elektriciek-az-po-modernizacii-trati”][/article]Odporúčané články
Valné zhromaždenie dnes odsúhlasilo viacero zmien vo vedení Klubu akcionárov Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a.s., o.z. Novým predsedom správnej rady sa stal Stanislav Hreha. Novými členmi správnej rady sa stávajú Ľubomír Čigáš a Matej Smorada.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.


