Ako dostať ľudí z áut do MHD
Preferencia električiek by mala byť len jednou časťou systému, ktorý dostane cestujúcich z áut individuálnej dopravy do prostriedkov mestskej hromadnej dopravy.
Dopravná situácia je komplikovaná v každom väčšom meste. Nervy vodičov ničia prepchaté cesty, križovatky či čakanie v siahodlhých kolónach najmä počas dopravných špičiek. Príčinou je bezpochyby príliš veľký počet motorových vozidiel. V Košiciach ich je evidovaných spolu vyše 116-tisíc.
Pri ich veľkom počte je veľmi zaujímavá skutočnosť, že v drvivej väčšine cestuje po meste autom len jeho vodič. Napríklad na Hviezdoslavovej ulici počas popoludňajšej dopravnej špičky sme za tri minúty napočítali, že zo 60 osobných áut išiel v 56 len vodič, v troch sme narátali dve osoby a len v jednom cestovali štyria ľudia.
[ad][/ad]Podľa primátora Richarda Rašiho treba ľudí doviesť k tomu, aby v meste uprednostňovali hromadnú dopravu. „Nejde tu len o pohodlie cestujúcich či klimatizáciu električiek a autobusov. Musíme dospieť k stavu, že autobusom alebo električkou sa človek dostane tam, kam potrebuje skôr, ako vlastným autom. Prostriedky MHD musia mať absolútnu preferenciu, napríklad pruhmi len pre autobusy, alebo pri električkách úplnou preferenciou pri prejazde križovatkami. To sa však dá dosiahnuť len na úkor individuálnej automobilovej dopravy. Nastanú zápchy, cesta autom sa predĺži. Zasa bude niekto nespokojný a bude ich dosť – vodiči osobných áut,“ konštatoval primátor.
Ako však upozorňujú Košičania, prvoradými podmienkami na dosiahnutie opísaného stavu je naozaj fungujúca, pohodlná, presná a dostupná MHD. Chýbať nesmú ani záchytné parkoviská na vhodných miestach s pohodlnou dostupnosťou centra autobusmi či električkami.
[article slug=”prednost-elektriciek-az-po-modernizacii-trati”][/article]Odporúčané články
Kybernetický útok na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky patrí podľa Asociácie kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI) k najvážnejším varovaniam pre štát za posledné roky. Incident spôsobil nasadenie štátnych kybernetických špecialistov z jednotiek CSIRT v rámci Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) a z Národného bezpečnostného úradu (SK-CERT).
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.
Očakávané vynovenie budovy Komunitného centra mestskej časti Košice-Západ na Laboreckej 2 je konečne realitou. V piatok 5. decembra 2025 si stavbu prebrali zástupcovia vysúťaženého zhotoviteľa – prešovskej firmy PEhAES. Odovzdávania staveniska sa zúčastnili za mestskú časť Marcel Vrchota, jeho zástupca Peter Huba, viacerí miestni poslanci a odborní pracovníci tunajšieho úradu.


