Kde všade by mohli stáť veľké parkovacie domy v Košiciach?
Parkovanie vnímajú Košičania ako jeden z najväčších problémov v meste. Podľa magistrátu už v meste výstavba klasických radových garáží nie je možná, áut však stále pribúda. Preto prišiel s iniciatívou a hľadá miesta, kde by mohli stáť veľké parkovacie domy v Košiciach.
Možností, ako čiastočne vyriešiť spomínanú dilemu, je viac. V centre sa o to magistrát pokúša zavedením plateného a rezidentského parkovania. V mestskej časti Košice-Západ zasa spustili projekt vytlačenia dodávok dlhších ako 5 metrov na určené záchytné parkoviská.
Minimálny záber zelene
Najlogickejším riešením by bola výstavba parkovacích domov. Mesto už aj vybralo lokality, ktoré sú vhodné na vybudovanie hromadných parkovacích garáží v ôsmich najväčších a najľudnatejších mestských častiach – Staré Mesto, Sever, Juh, Západ, KVP, Sídlisko Dargovských hrdinov, Sídlisko Ťahanovce a Sídlisko Nad jazerom.
„Najdôležitejšou podmienkou pre výstavbu parkovacích garáží je minimálny záber zelene a náhrada existujúcich parkovacích stojísk na streche nových objektov. Každý investičný zámer je posudzovaný samostatne a dochádza aj ku kompromisom,“ vysvetľuje hovorkyňa mesta Linda Šnajdárová.
[ad][/ad]Ihriská či parky musia zostať
Jednou z navrhovaných lokalít je napríklad územie medzi Braniskovou ulicou a ulicou Československej armády, kde by sa mohli postaviť podzemné garáže s podmienkou, že bude zachovaná zeleň na povrchu. Rovnaká podmienka je aj v prípade, že by sa našiel investor pre navrhovanú lokalitu pre podzemné parkovacie garáže na Šafárikovej ulici na Terase. Tam by musel splniť podmienku, že na povrchu musí zostať detské ihrisko, ktoré je tam dnes. Športové ihrisko by muselo zostať v navrhovanej lokalite na Ulici slobody.
Pri lokalitách napríklad na Továrenskej alebo Strojárenskej ulici, kde sú dnes parkoviská, sú navrhované hromadné viacpodlažné parkovacie garáže s viacerými nadzemnými aj podzemnými podlažiami. Tie by počet parkovacích miest niekoľkokrát znásobili.
Poradný hlas mestských častí
Treba si však uvedomiť, že sú to len navrhované lokality, ktorých vhodnosť posúdili odborníci na magistráte. Ak sa nájde potencionálny investor, musí splniť klasický postup – vypracovať projekt, ktorý prejde územným a stavebným konaním, kde ho pripomienkujú aj dotknuté obce, v prípade Košíc mestské časti. Potom dostane zo stavebného úradu stavebné povolenie a môže začať stavať.
„Mestská časť sa vyjadruje k územnému aj stavebnému konaniu, ale má len poradný hlas. Môžeme síce podávať stanoviská a pripomienky, ale rozhodnutie je vždy na stavebnom úrade mesta. Mestské časti reprezentujú názory svojich občanov, pri hlasovaní zastupiteľstva už poslanci majú informácie o tom, ako ľudia v ich obvodoch nazerajú na konkrétny projekt, a podľa toho hlasujú,“ opísal nám Emil Chytráček z miestneho úradu Staré Mesto.
Zatiaľ len malá úspešnosť
Na viaceré z lokalít už developeri spracovali investičné zámery. „Návrh obsahuje 4 268 parkovacích miest, ale zatiaľ bola zrealizovaná iba malá časť. Podarilo sa vystavať 464 miest v hromadných garážach – podzemných aj nadzemných – v lokalitách Tri Hôrky, Idanská, Adlerova, Klementisova, Kurská, Raketová, Zombova, Sofijská. K tomu treba prirátať kapacitný parkovací dom Steel aréna s počtom 496 parkovacích stojísk,“ informovala nás L. Šnajdárová.
Podľa jej slov ďalšie zámery investorov ostali len na papieri. V lokalitách Zimná – Jilemnického, alebo Kuzmányho boli dôvodom petície miestnych obyvateľov, v lokalite Berlínska na Sídlisku Ťahanovce zasa nevysporiadané majetkovo-právne vzťahy k pozemkom.
Magistrát predbežne vybral 82 lokalít v ôsmich mestských častiach, v ktorých môže byť dohromady 4 268 parkovacích miest.
Staré Mesto
– 11 hromadných parkovacích garáží (9 podzemných a 2 viacpodlažné)Západ – 15 hromadných parkovacích garáží (12 podzemných a 3 viacpodlažné)
Juh – 11 hromadných parkovacích garáží (9 podzemných a 2 viacpodlažné)
Sever – 8 hromadných parkovacích garáží (všetky podzemné)
Furča – 6 hromadných parkovacích garáží (3 podzemné a 3 viacpodlažné)
KVP – 14 hromadných parkovacích garáží (12 podzemných a 2 viacpodlažné)
Sídlisko Ťahanovce – 7 hromadných parkovacích garáží (3 podzemné a 4 viacpodlažné)
Sídlisko Nad jazerom – 10 hromadných parkovacích garáží (8 podzemných a 2 viacpodlažné)
Rozbehnuté projekty sa ľuďom nepáčia
V súčasnosti je v Košiciach rozbehnutých päť projektov parkovacích domov. Tri z nich však narazili na odpor miestnych ľudí.
Proti územnému rozhodnutiu na výstavbu trojpodlažného parkovacieho domu na Považskej ulici v rámci projektu Domov Terasa podali vlastníci bytov odvolanie. Zatiaľ o ňom nebolo rozhodnuté. Podobná situácia je aj v prípade garážového domu v priestore medzi ulicami Kuzmányho a Kpt. Nálepku. Po petícii proti výstavbe podali v januári obyvatelia odvolanie proti územnému rozhodnutiu a ani tam definitívny výsledok zatiaľ nepadol. Na ťahu je stavebný úrad. Mierny posun nastal pri projekte plánovaného dvojpodlažného parkovacieho domu na Sofijskej ulici na Sídlisku Ťahanovce.
Aj tu domáci spísali petíciu. „Na tomto mieste a ešte aj na ďalšom pozemku na Ázijskej triede už začíname výberové konanie na dodávateľa urbanisticko-architektonickej štúdie. O petícii bude zastupiteľstvo rozhodovať na júnovom rokovaní. V každom prípade takéto riešenia potrebujeme, pretože situácia s parkovaním je veľmi zlá a stále sa zhoršuje,“ povedal nám starosta sídliska Cyril Betuš.Vo fáze územného a stavebného rozhodnutia sú ešte projekty štvorpodlažného parkovacieho domu na Staničnom námestí, a tiež projekt garážového súboru na Buzuluckej ulici na Furči.
foto: Veronika Janušková
[article slug=”kde-parkovat-pyta-sa-juh-obyvateov”][/article]Čítajte aj:
- Parkovacia trauma. Chcú sa vyhnúť súdnemu sporu
- Na Juhu ku kameňom pribudnú aj stĺpiky
- Motoristi si urobili parkovisko na chodníku
- Parkovné budeme platiť aj po odchode EEI