Trojkolka pre fanúšikov jazdy s vetrom opreteky
Od čias legendárneho hadraplánu Velorex sa na motocyklovej scéne z času na čas objavujú pokusy obnoviť slávu trojkoliek.
Od čias legendárneho hadraplánu Velorex sa na motocyklovej scéne z času na čas objavujú pokusy obnoviť slávu trojkoliek. Najnovším je Slingshot Polaris. Keďže je však iná doba, asi nehrozí jeho masové rozšírenie, ako u koženkou potiahnutého vozidielka s malým motorom z minulosti.
V Čechách sa však rozhodli, že Slingshot podrobia dôslednému testu a záujemcom ho dokonca ponúknu na predaj.
Žiadny “drobček”
Prekvapia už rozmery netradičného vozidla, ktoré má vpredu dve kolesá a vzadu jedno, podobne ako historický hadraplán. Nejde o žiadneho “drobčeka”, na dĺžku má 3,8 metra a na šírku takmer dva metre. To už je celkom solídna porcia, ktorú len tak ľahko na ceste neprehliadnete. Horšie je to s výškou okolo meter tridsať. Do vozidla nastúpite veľmi nízko. Úctu vzbudzujú kolesá. Vpredu majú 18 palcov a rozmer pneumatiky 225/45, vzadu je dokonca 20-palcové koleso s rozmermi 255/35.
Trojkolka síce môže mať akúsi kapotáž, ale tá posádku príliš pred dažďom neochráni, preto je všetko vnútri vodeodolné a podobne sa odporúča aj posádke dvojmiestnej motorky, aby zvolila vhodné oblečenie k jazde. Inak majú obaja cestujúci aj trojbodové bezpečnostné pásy, no bez airbagov. Nepotrebujú, samozrejme, ani klimatizáciu ani kúrenie, lebo to by bolo v prípade otvorenej trojkolky dosť zbytočným prepychom.
Motor mu dá silu
Slingshot poháňa 2,4-litrový štvorvalec s výkonom 129 kW (173 koní) pri 6400 otáčkach. Má výbornú odozvu a reakciu, akú, úprimne povedané, pri väčšine áut nenájdete. Šľapnutie na plyn vyvolá okamžitú reakciu a stroj sa ženie dopredu s nezabudnuteľným dunením výfuku. Stovku dá za 6,5 sekundy, čo síce nie je žiadne ohurujúce číslo, ale treba si uvedomiť, že v otvorenej konštrukcii iba pár centimetrov nad zemou to z hľadiska posádky vnímate celkom inakšie ako v aute. Maximálna konštrukčná rýchlosť sa uvádza 220 km/h, ale na tú si v testoch nikto netrúfal. Pri vyššej rýchlosti vzbudzuje menšie pocity závrate aj príliš prudké brzdenie.
Prevodovka je manuálna, dráhy sú krátke a presné. Spotrebu sme sa nedozvedeli, ale podľa výrobcu má nádrž na 91-oktánový benzín objem 37 litrov. Nepotrebuje teda žiadny super benzín. Potešia aj jazdné vlastnosti. Polaris má poháňané zadné koleso, čo pôsobí pri prudšom pridaní plynu značne nepokojne. V zákrutách máte dojem, že vás chce zadok akoby obehnúť, prinajmenšom sa vychyľuje na obe strany, podľa toho, kam zatáčate.
Záujemca dlho nečaká
Aj keď je Slingshot americké vozidlo, v prípade záujmu sa dá v Čechách kúpiť do 14 dní. O uspokojenie záujemcov sa postará sklad v Belgicku, kde je asi stovka podobných motoriek. Na výber sú tri farby – červená, čierna a strieborná. Na jazdu s ním postačuje vodičský preukaz skupiny B a dokonca nie je povinná ani motocyklová prilba. Testovací jazdci ju však odporúčajú pre odletujúce nečistoty a kamienky, ktorých je na našich cestách, ako vieme, po zime stále dosť.
Na záver sme si nechali cenu, ktorá pre záujemcu predstavuje cca 28-tisíc eur. Výbava sa veľmi nešpecifikuje. Je jasné, že za túto cenu si už vieme obstarať celkom dobre vybavené auto, a tak, ako sme uviedli na začiatku, nehrozí, že sa Slingshot stane v Čechách alebo na Slovensku ľudovým vozidlom. Bude stále len imidžovkou pre tých, ktorí si chcú vychutnať pocit jazdy s vetrom vo vlasoch, ale na klasický motocykel si netrúfnu alebo sa im nechce robiť špeciálny vodičák.
Foto: polaris