Pokazené auto na dovolenke nie je poistnou udalosťou
Dovolenková sezóna sa začala. Aj keď dnes si už viete kúpiť letenky k moru za pár eur, mnohí za oddychom do zahraničia zvolia radšej dopravu vlastným autom. Dôvodom je väčšia mobilita v cieľovom mieste, možnosť individuálnych výletov či nákupov. Čo ak vašu cestu naruší nečakaná porucha alebo kolízia? Môžete využiť asistenčné služby, ktoré sú súčasťou balíkov poistení.
Tak ako na území Slovenska, ani v zahraničí sa na tieto prípady nevzťahuje povinné zmluvné poistenie (PZP) ani havarijné poistenie. „Samotná porucha vozidla totiž nie je poistnou udalosťou, nakoľko škoda nevznikla pri nehode, respektíve kolízii. Avšak súčasťou PZP aj havarijného poistenia sú asistenčné služby, ktoré dovolenkárovi s pokazeným autom pomôžu vyriešiť jeho problém. Napríklad nájsť najbližší autoservis, uhradiť náklady spojené s odťahom vozidla, zabezpečiť náhradné vozidlo či ubytovanie. Asistencia sa zabezpečuje do výšky limitov, ktoré klient nájde v prílohe poistnej zmluvy,“ radí Anna Jamborová, hovorkyňa jednej z komerčných poisťovní.
[ad][/ad]Kedy ide o poistnú udalosť?
Ak bola porucha spôsobená nehodou, vtedy už ide o poistnú udalosť. Na tieto udalosti sa vzťahuje povinné zmluvné poistenie, resp. havarijné poistenie. „Tak ako doma, aj na zahraničných cestách platí, že škody, ktoré spôsobí vodič na cudzom vozidle, sú hradené z PZP vozidla, ktoré šoféroval.
Pred odchodom na dovolenku by si klienti určite nemali zabudnúť pribaliť zelenú kartu, ktorá má medzinárodnú platnosť. Jej forma je štandardizovaná a preukazuje existenciu a platnosť jeho PZP. Škody spôsobené na vlastnom vozidle sú hradené z havarijného poistenia, Ak ho mal klient uzatvorené a platí na území celej Európskej únie a Turecka. Škodovú udalosť v zahraničí by mal dovolenkár poisťovni písomne nahlásiť do 30 dní od jej vzniku,“ zdôrazňuje Jamborová.
[ad2][/ad2]Asistenčná služba
V prípade poruchy či kolízie by mal dovolenkár čo najskôr kontaktovať asistenčnú službu, ktorá mu dá rady, ako postupovať a zabezpečí množstvo potrebných vecí. Čo sa týka platby nákladov za odťah, je to vždy na dohode klienta a asistenčnej služby, či si to klient zaplatí a následne nechá preplatiť. Ak ide o zmluvného partnera, zvyčajne klient na mieste neplatí nič, iba prípadný rozdiel presahujúci limit určený v zmluve. Na dopravu autom by mal klient myslieť aj pri uzatváraní cestovného poistenia. Pri ňom si totiž môže dojednať aj pripoistenie pre prípad nepojazdného vozidla.
(ML, JH)