Geodrény na stavbe R2 pri Košiciach umožňujú odvádzať prebytočnú vody z pórov
Na stavbe druhého úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany používajú vertikálne geodrény, resp. odvodňovacie drény s dĺžkou osem alebo desať metrov. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) slúžia pri menej priepustných podložiach na odvádzanie prebytočnej vody z pórov, pričom drenáž zabezpečí, že sa pôda rýchlejšie prispôsobí zaťaženiu a tlaku.
„Vertikálne drény sa využívajú na skrátenie dráhy rozptylu prebytočnej vody v póroch a teda na urýchlenie procesu odvodnenia na niekoľko mesiacov,” priblížila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Vertikálna drenáž podľa nej spočíva v inštalácii umelých drenážnych ciest alebo zvislých odtokov do mäkkých stlačiteľných pôd.
„Prefabrikované vertikálne drény sa inštalujú pomocou hlavíc. Do zeme sa vloží oceľový brit s drénom vo vnútri. Drén sa pripojí k oceľovej kotve, ktorá ukotví samotný drén v zemi,” dodala Žgravčáková. Keď brit dosiahne povrch, drén sa oreže a na koniec nasledujúceho drénu sa pripojí nová kotva. Brit zasúvajú a vyťahujú pomocou valcov a navijakov, ktoré poháňa hydraulický systém rýpadiel.
Zhotoviteľom úseku R2 pri Košiciach v dĺžke 14,3 kilometra je stavebná spoločnosť Eurovia SK, a. s., Košice. Rýchlostnú cestu sa zaviazala vybudovať za tri roky do marca 2025 za zmluvnú cenu 132,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty, financovanie je zabezpečené z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Súčasťou R2 okrem trinástich mostov budú tri križovatky, protihlukové steny v dĺžke vyše 7 kilometrov.
Súčasťou stavby je dostavba mimoúrovňovej križovatky Košice, Juh, výstavba novej mimoúrovňovej križovatky Krásna a križovatky Hrašovík, ako aj veľkého jednostranného odpočívadla Valaliky. Juhovýchodný obchvat Košíc prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4, zároveň sa stane časťou medzinárodného koridoru Via Carpatia.
Zdroj: SITA.sk be, it