Hodinový takt medzi Bratislavou a Košicami priniesol 25 % viac cestujúcich
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po roku komplexne zhodnotila zavedenie hodinového taktu expresných vlakov na hlavnej linke Bratislava – Žilina – Košice. Výsledky potvrdzujú, že ide o funkčný a cestujúcimi využívaný koncept, ktorý priniesol vyššiu dostupnosť spojení, prehľadnejší cestovný poriadok a nárast počtu prepravených cestujúcich o 25 % oproti obdobiu predtým. Obsadenosť pri vybraných expresných spojoch v tzv. silné dni (piatky a víkendy) sa pohybuje aj na úrovni 95 %, pričom priemerná obsadenosť expresov je približne 65 %.
Zavedením diaľkového vlaku každú hodinu došlo k výraznému posilneniu ponuky spojení medzi západom a východom Slovenska. Počet diaľkových vlakov na linke Bratislava – Žilina – Košice narástol z pôvodných 22 na 40 denne. Z toho 30 tvoria expresné vlaky v celej trase, ďalších 8 expresov jazdí v časti trasy a ponuku dopĺňajú aj 2 nočné rýchliky Zemplín. Expresné vlaky Kriváň zvládnu celú trasu pod päť hodín.
„Hodinový takt priniesol cestujúcim to, čo všetci od modernej diaľkovej dopravy očakávame – jednoduchosť, pravidelnosť a istotu spojenia v priebehu celého dňa. Zároveň sa nám podarilo lepšie rozložiť dopyt medzi jednotlivé vlaky a zvýšiť celkovú kapacitu na trati,“ uviedla Ivana Piňosová, generálna riaditeľka Železničnej spoločnosti Slovensko.
V praxi znamená hodinový takt pre cestujúcich tri kľúčové benefity: ľahko zapamätateľný cestovný poriadok s odchodmi „každú hodinu“, vyššiu dostupnosť spojenia počas celého dňa a komfortnejšie cestovanie vďaka lepšiemu rozloženiu obsadenosti vlakov. Celková kapacita expresov na linke Košice – Bratislava je v priemere 17,5-tisíca miest na sedenie denne, čo umožňuje prepraviť viac cestujúcich bez preplnených spojov. Z toho je 41 % miest povinne miestenkových a zvyšných 59 % vo voľnej časti, kde si môže cestujúci dobrovoľne dokúpiť miestenku za 1 euro.
Expresné vlaky ZSSK na tejto linke poskytujú cestujúcim širokú paletu služieb. Samozrejmosťou je Wi-Fi pripojenie, elektrické zásuvky, informačné systémy, komfortné sedenie, upratovanie vlaku za jazdy a podobne. V 1. triede majú cestujúci k dispozícii vyšší štandard vrátane balenej vody zdarma, donášky jedla na miesto a obsluhy mobilbarom. Vo vozňoch 2. triedy sú k dispozícii tichá zóna, detské kupé či dámske kupé, zdvíhacia plošina pre imobilných cestujúcich i možnosť prepravy bicyklov. Súčasťou spojov je aj reštauračný vozeň alebo mobilný catering.
ZSSK zároveň dlhodobo sleduje aj presnosť diaľkových expresov. Tá je vo veľkej miere ovplyvňovaná externými faktormi, ako sú výluky, poruchy infraštruktúry, nehody či nepriaznivé počasie, ktoré dopravca nevie ovplyvniť. Ak sa do hodnotenia započítajú len situácie, ktoré má ZSSK pod priamou kontrolou, presnosť všetkých vlakov v roku 2025 dosahuje úroveň 98,83 %. Po započítaní aj externých vplyvov je celková presnosť na úrovni 90,14 %.
Pozitívne skúsenosti z uplynulého roka potvrdzujú, že hodinový takt sa na hlavnej železničnej trase Slovenska osvedčil. ZSSK preto tento model považuje za stabilný základ diaľkovej dopravy a bude ho naďalej rozvíjať v prospech komfortnej, dostupnej a spoľahlivej železničnej dopravy.
(TS)