Po rozdelení správy mostov na cestách medzi štát a samosprávy sa zhoršoval ich stav, upozorňuje NKÚ
Počas šestnástich rokov od rozdelenia správy mostov na slovenských cestách medzi štát a samosprávy sa dlhodobo zhoršoval ich stavebno-technický stav. Mosty ako najzraniteľnejšia časť dopravnej infraštruktúry reálne ohrozujú základné potreby obyvateľov. Informoval o tom v piatok Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) po vyhodnotení svojich kontrolných akcií s tým, že počet mostov v najlepšej kondícii na cestách prvej, druhej a tretej triedy klesol o polovicu, naopak, dva a pol násobne stúpol počet mostov v najhoršom stave, a to na 1 717 v roku 2020.
Slovensko podľa kontrolórov dlhodobo neinvestovalo do modernizácie mostov a systém údržby a opráv je neúčinný. Zanedbávaná bola diagnostika a prehliadky mostov, zdroje na hospodárenie s mostami sú dlhodobo nepostačujúce. Základným krokom k riešeniu situácie je prijatie udržateľného systému financovania obnovy a modernizácie mostov s využitím všetkých zdrojov financovania. NKÚ odporučil parlamentu zaviazať rezort dopravy, aby predložil návrh komplexnej stratégie v tejto oblasti.
Ministerstvo dopravy a výstavby podľa kontrolórov vyčleňuje na správu ciest I. triedy vrátane mostov približne 40 mil. eur ročne. Samosprávne kraje vynakladajú na správu a údržbu regionálnych ciest II. a III. triedy vrátane mostov asi 10 percent zo svojich rozpočtov. Priamo na činnosti spojené s mostami bolo použitých menej ako 5 percent z uvedeného objemu finančných prostriedkov. NKÚ tvrdí, že takáto suma nepostačuje a potvrdzuje to aj stav mostov.
„Vysoký vek mostov a rastúca intenzita najmä nákladnej dopravy si vyžadujú finančné prostriedky nielen na ich opravy a údržbu, ale aj postupnú rekonštrukciu a obnovu, keďže odhadovaný vek životnosti mosta je pri jeho správnej údržbe sto rokov. Správcovia robia len nevyhnutné opravy mostov, ktoré neznesú odklad, preventívne opravy mostov v lepšej kondícii sú výnimočné,” uviedol predseda NKÚ Karol Mitrík s tým, že náprava bude vyžadovať oveľa viac investícií.
Pokiaľ v roku 2004 bolo na cestách I., II. a III. triedy vyše 63 percent mostov (4 500) v troch najlepších zo siedmich stupňov stavebno-technického stavu, v roku 2020 ich bolo približne 33 percent (2 417). Naopak v troch najhorších kategóriách bolo v roku 2020 takmer 24 percent z celkového počtu mostov a do kategórie uspokojivý stav sa prepadlo 3 025 mostov, čo je viac ako 50 percent v porovnaní v rokom 2014. Výrazne sa tak podľa kontrolórov znehodnocuje majetok štátu i samospráv, ktorí z tohto pohľadu nie sú „dobrými hospodármi”.
Zdroj: (SITA, be;qq)