Slovensko chce dostavať diaľnicu D1 od Košíc až po hranice s Ukrajinou
Ministerstvo dopravy SR chce využiť z európskeho programu Nástroj na prepájanie Európy (CEF) finančné prostriedky na projektovú prípravu zvyšných úsekov diaľnice D1 od Košíc po hranicu s Ukrajinou a rýchlostnej cesty R4 od Prešova k hranici s Poľskom.
Projekt súvisí s pripravovanou povojnovou obnovou Ukrajiny
Spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) budú tiež žiadať, aby mohli pokryť až polovicu nákladov na už zazmluvnenú výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4. Ministerstvo dopravy o tom informovalo po rokovaní na Generálnom riaditeľstve Európskej komisie pre mobilitu a dopravu v Bruseli. Témou boli aktuálne projekty dopravnej infraštruktúry s možným spolufinancovaním najmä z CEF, s dôrazom na projekty civilnej a vojenskej infraštruktúry, aj v súvislosti s pripravovanou povojnovou obnovou Ukrajiny.
Procesy sa musia zrýchliť
Európsku komisiu podľa dočasne povereného ministra dopravy Pavla Lančariča veľmi zaujímal pokrok pri výstavbe diaľnic a železníc. Nielen z pohľadu čerpania európskych fondov, ale chceli vedieť, do akej miery je Slovensko schopné pomôcť pri aktivitách na podporu Ukrajiny. „Dostaneme ešte aj ďalšie peniaze, len budeme musieť zrýchliť všetky procesy predovšetkým na východnom Slovensku. Z tých peňazí je možné realizovať štúdie na diaľnicu, ktorá by pokračovala z Košíc až na ukrajinskú hranicu, rovnako ako na rýchlostnú cestu od Prešova, vrátane obchvatu, po poľskú hranicu,“ uviedol na sociálnej sieti Lančarič.
Na zvyšné úseky môže prísť až 17 miliónov
Na výstavbu druhej časti prešovského obchvatu a prípravu ostávajúcich úsekov R4 v rámci koridoru Via Carpatia má Slovensko záujem získať z CEF grant vo výške viac ako 178 miliónov eur. „V súčasnosti prebieha výzva CEF na podporu vojenskej mobility, v rámci ktorej Slovensko plánuje predložiť projekty v oblasti cestnej infraštruktúry,“ priblížil rezortný štátny tajomník Jaroslav Kmeť.
Na prípravu zvyšných úsekov D1 k hranici s Ukrajinou a R6 pri hranici s Českom by mohlo prísť cez 17 miliónov eur. „Európska komisia nemohla bližšie komentovať jednotlivé projekty z dôvodu prebiehajúcej výzvy. Požiadala nás o zvýšenie komunikácie s verejnosťou,“ podotkol Kmeť.
Rozhoduje pripravenosť a pridaná hodnota projektov
Niektoré krajiny nepredložili dostatočne pripravené projekty v železničnej oblasti s prepojením na Ukrajinu, ministerstvo dopravy sa tak chce sústrediť na nadchádzajúcu výzvu CEF. „Cieľom je súťažiť aj o obálky iných členských štátov. Najväčšie šance má projekt modernizácie železničného úseku Malacky – Kúty s celkovým grantom 383 miliónov eur. Dobrým kandidátom je Paludza a úsek medzi Čadcou a Krásnom nad Kysucou,“ dodal Kmeť.
Európska komisia podľa neho zdôraznila, že najdôležitejšími kritériami zostávajú pripravenosť a pridaná hodnota projektov. Granty by mali byť čerpané v čo najkratšom čase z hľadiska efektivity. Potenciál má aj železničné spojenie Slovenska s Ukrajinou pre nevyužité kapacity kontajnerovej prepravy, najmä pri tranzite obilia do tretích krajín.
(sita, be)