Slovenských odberateľov bude zelená elektrina stáť menej ako vlani
Slovenskí odberatelia podporia výrobu zelenej elektriny menšou sumou ako vlani. Výrobcovia elektriny z obnoviteľných zdrojov energie (OZE) a vysoko účinnej kombinovanej výroby elektriny a tepla (VÚ KVET) získajú podľa údajov od spoločnosti OKTE v tomto roku podporu v celkovom objeme 387 miliónov eur.
V porovnaní s minulým rokom to znamená pokles zhruba o 80 miliónov eur. „Táto suma by mohla byť ešte nižšia vďaka predĺženiu podpory, ktoré pripravujeme,“ informoval hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Radoslav Igaz.
Podporu na zelenú elektrinu financujú sami odberatelia elektriny vo svojich účtoch za elektrinu v rámci tzv. tarify za prevádzkovanie systému (TPS). Pričom táto tarifa tvorí zhruba pätinu koncovej ceny elektriny pre slovenské domácnosti.
„Výrobcovia zelenej energie tak dostávajú tzv. doplatky, ktoré im pokrývajú rozdiel medzi reálnou cenou elektriny na trhu a výkupnou cenou, ktorú dostali garantovanú od štátu,“ vysvetlil Igaz.
Vlani podporili Slováci zelenú elektrinu sumou 467 miliónov eur. Pre regulačný úrad sú pri bilancii nákladov a výnosov v systéme podpory výroby elektriny z OZE a VÚ KVET dôležité dva parametre – predpokladaná koncová spotreba elektriny a predpokladaná priemerná cena elektriny na krátkodobom trhu s elektrinou.
Zdroj: (SITA, md;it)
Odporúčané články
Elektrifikácia jednokoľajného železničného úseku na Zemplíne Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra vrátane rekonštrukcie jeho časti, pokračuje podľa plánu a bez väčších problémov. Ministerstvo dopravy SR to potvrdilo po stredajšom (10. 4.) kontrolnom dni na stavbe Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
Sociálna poisťovňa zvyšuje viac ako 160-tisíc starobných dôchodkov a predčasných starobných dôchodkov. Sociálna poisťovňa informuje, že zvýšenie vykoná automaticky, nie je potrebné oň žiadať.
Cestujúci na východnom Slovensku by mali počítať s obmedzeniami v železničnej osobnej doprave medzi Prešovom a Kysakom aj medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) z dôvodov výlukových prác na infraštruktúre zabezpečila za dotknuté vlaky náhradnú autobusovú dopravu. Na úseku pri Košiciach nejdu ani rýchliky jazdiace z Košíc do Zvolena a opačne, čiastočne medzi Košicami a Novými Zámkami.