U. S. Steel chce modernizovať svoju výrobu. Turbodúchadlá budú nahradené novými
Košický U. S. Steel plánuje ďalšiu modernizáciu svojej činnosti. Najnovšie sa chce pustiť do dekarbonizácie procesu prípravy fúkaného vetra pre prevádzku „Vysoké pece U. S. Steel Košice”. Projekt spočíva v náhrade časti výrobných zariadení progresívnejšími technológiami s výrazne menším negatívnym vplyvom na životné prostredie a nižšou energetickou náročnosťou. Konkrétne by chcela fabrika vymeniť existujúce technológie parných turbodúchadiel za moderné elektrické.
„Zmena činnosti sa uskutoční v pomocných prevádzkach zabezpečujúcich prípravu fúkaného vetra v rámci cyklu výroby surového železa, inštalovaním novej technológie, ktorá z hľadiska U. S. Steel Košice prispeje k zníženiu emisií CO2 a zvýšeniu energetickej efektívnosti,” uvádza fabrika. Celková úspora skleníkových plynov by mala byť vo výške takmer 130-tisíc ton CO2 v porovnaní s priemerom za referenčné obdobie rokov 2018 – 2022. Úsporu spotreby energie odhaduje na približne 880-tisíc GJ za rok.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: V obci a na Sídlisku Ťahanovce sa plánujú dva nové zelené projekty (FOTO)
Ako objasňuje závod, v troch vysokých peciach sa surové železo vyrába v nepretržitej prevádzke. Ohriaty vzduch obohatený kyslíkom vo vysokej peci spaľuje koks a v procese oxidačno-redukčných reakcií vzniká surové železo, troska a vysokopecný plyn. Ohrievanie vzduchu sa uskutočňuje vo výmenníkoch tepla, tzv. ohrievačoch vetra. Vzduch obohatený kyslíkom sa nazýva fúkaný vietor a jeho výroba je zabezpečovaná tromi základnými turbodúchadlami, v prípade poruchy sa použijú záložné.
Dve turbodúchadlá nahradia elektrickými
Práve existujúce dve turbodúchadlá by mali byť postupne nahradené elektrickými. Jedno z dúchadiel bude použité ako základné a druhé ako záloha. Dodávka fúkaného vetra pre tri vysoké pece bude naďalej zabezpečovaná v rovnakom množstve. Pre dve vysoké pece to bude naďalej pomocou dvoch základných turbodúchadiel s parnou turbínou. Pre jednu vysokú pec ale novým dúchadlom na elektrický pohon. Tá tak bude plne dekarbonizovaná.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Profesionálna umelkyňa priamo v Košiciach. Svoj život zasvätila tetovaciemu svetu (ROZHOVOR)
Zmena technologicky nezasiahne do hlavného hutníckeho procesu. Celkový objem výroby surového železa na prevádzke „Vysoké pece U. S. Steel Košice“ by mal ostať zachovaný na úrovni 4,6 milióna ton ročne.
Zdroj: (SITA, zol)
Odporúčané články
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pokračuje v efektívnejšej jarnej údržbe diaľničných tunelov. Od tohto víkendu v priebehu mája uskutoční pravidelný servis, údržbu a kontrolu technológií v ďalších ôsmich tuneloch – Šibenik, Svrčinovec, Poľana, Žilina, Ovčiarsko, Bôrik, Branisko, Považský Chlmec a v júni v podjazde Lučivná. Spomínané tunely a podjazd budú počas údržby úplne uzavreté a doprava bude presmerovaná na súbežné cestné komunikácie.
Práce na Slaneckej ceste v Košiciach meškajú v súčasnosti temer päť mesiacov oproti aktualizovanému termínu. „Zhotoviteľ v komunikácii s Mestom Košice neuviedol iné dôvody ako tie, ktoré zapríčinili predĺženie lehoty výstavby z 15.8. 2023 na 22.12. 2023,” uviedlo mesto Košice pre agentúru SITA.
Motoristi jazdiaci cez most pri Pošte 22 na sídlisku Dargovských hrdinov sa už niekoľko týždňov musia vysporiadať s dopravnými obmedzeniami. Kvôli problémom s mostovkou a mostným uzáverom nemôžu využívať všetky jazdné pruhy.