Utečenci podporujú tržby na východe Slovenska, tvrdi IFP
Prílev ľudí utekajúcich pred vojnou na Ukrajine výrazne zvýšil tržby ubytovacích zariadení na východe Slovenska. Ako ďalej konštatujú analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri rezorte financií, v prvých týždňoch po vypuknutí konfliktu zaznamenali podniky vysoké rasty tržieb v hraničných okresoch Snina, Michalovce, Trebišov, ale aj v tranzitných okresoch ako Humenné, či Košice.
„V Snine, Michalovciach a Humennom pozorujeme aj nárast tržieb reštaurácii. Odhadujeme, že v prvých šiestich týždňoch od vypuknutia konfliktu, sa tak mohli v spomínaných okresoch dodatočne zvýšiť celkové príjmy v ubytovaní a pohostinstve o 2 mil. eur,“ uvádza sa v monitore IFP.
Počet prechodov nákladných áut medzi Slovenskom a Ukrajinou podľa nich taktiež vzrástol. Na prelome marca a apríla prechádzali nákladné autá z Ukrajiny na Slovensko v podobnom počte ako v rovnakom týždni počas predošlých rokov. Počet prechodov zo Slovenska na Ukrajinu výrazne vzrástol a momentálne sa nachádza blízko hodnôt spred začiatku vojenského konfliktu.
Vojna sa na domácom zahraničnom obchode podľa analytikov vo februári ešte výraznejšie neprejavila. „Očakávame, že vplyv na zahraničný obchod sa dostaví v marci,“ myslia si analytici IFP. Nemecký Kiel inštitút odhaduje pokles slovenských exportov o 5 %, pričom export z EÚ by mohol klesnúť až o 5,6 % a celkový globálny obchod o 2,8 % v rámci očistených údajov o cenové a sezónne efekty.
Zdroj: (SITA, it;br)
Odporúčané články
Práce na Slaneckej ceste v Košiciach meškajú v súčasnosti temer päť mesiacov oproti aktualizovanému termínu. „Zhotoviteľ v komunikácii s Mestom Košice neuviedol iné dôvody ako tie, ktoré zapríčinili predĺženie lehoty výstavby z 15.8. 2023 na 22.12. 2023,” uviedlo mesto Košice pre agentúru SITA.
Mestská časť Košice – Nad jazerom avizovala na sociálnej sieti zmeny v organizácii dopravy, ktoré prinesú vodičom mierne obmedzenia, prípadne zdržanie.
Elektrifikácia jednokoľajného železničného úseku na Zemplíne Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra vrátane rekonštrukcie jeho časti, pokračuje podľa plánu a bez väčších problémov. Ministerstvo dopravy SR to potvrdilo po stredajšom (10. 4.) kontrolnom dni na stavbe Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).