Ako úspešne absolvovať pracovný pohovor
Vo včerajšom čísle ste sa dozvedeli, ako sa správne pripraviť na pracovný pohovor. Ak ste svojimi zaslanými písomnosťami zaujali svojho vysnívaného zamestnávateľa, určite si vás pozve na pracovný pohovor.
BUĎTE SAMI SEBOU, PÔSOBTE POKOJNE A VYROVNANE
„Prijímací pracovný pohovor je spravidla prvým osobným kontaktom zamestnávateľa s potenciálnym zamestnancom,“ hovorí PhDr. Daniela Hrehová, PhD. odborná asistentka na Katedre spoločenských vied Technickej univerzity v Košiciach.
„Cieľom pohovoru je pre zamestnávateľa poznanie osobných aj profesionálnych predispozícií a pre zamestnanca získanie bližších informácií o pracovnom mieste a pôsobení firmy.“
CEZ AGENTÚRU ČI PRIAMO?
Pri osobnom pohovore by ste mali rozlišovať, či idete na prijímací pohovor do personálnej agentúry alebo cez headhunterskú spoločnosť či priamo do spoločnosti, kde bude pohovor viesť personalista alebo riadiaci pracovník.
„Úspešne absolvovať pracovný pohovor je dôležitým krokom na ceste za vysnívanou pracovnou pozíciou. Pripraviť sa a uspieť je fyzicky a psychicky náročný proces. Improvizácia je neprofesionálna a neunikne bez povšimnutia. Najväčšiu radosť má komisia, keď sa na pohovore objaví uchádzač, ktorý je sám sebou, autentický a spontánny,“ hovorí dr. Hrehová.
DÔLEŽITÁ PRÍPRAVA
Tajný recept na perfektné zvládnutie pohovoru spočíva v získavaní informácií o potenciálnom zamestnávateľovi a v dôkladnej príprave na prezentáciu samého seba. Pripravte si aj otázky, ktoré vás zaujímajú a nezabudnite na spoločenský protokol.
„K štandardnej príprave uchádzača patrí naplánovanie si cesty. Uistite sa, že poznáte – miesto, čas konania pohovoru a meno kontaktnej osoby. Na pohovor nesmiete meškať. Príďte aspoň 5 až 10 minút skôr s pripravenými potrebnými dokumentmi: preukaz totožnosti, životopis, podklady požadované od zamestnávateľa (diplomy, certifikáty, odporúčania atď.).
Do miestnosti, v ktorej sa koná prijímací pohovor, vstupujte sebavedomo, energicky, s pozdravom a úsmevom na perách. Predstavte sa zreteľne a jasne, nešepkajte a nadviažte očný kontakt s účastníkmi pohovoru. Stisk pri podaní ruky musí byť pevný (ale nie kŕčovitý). Na stoličke seďte vo vzpriamenej polohe, pôsobte, ak sa dá, pokojne a vyrovnane.“
OBLEČENIE
Ako hovorí Dr. Hrehová, dobrý vizuálny dojem uchádzača znásobí oblečenie a celková úprava zovňajšku zvolená s prihliadnutím na pracovnú pozíciu a kultúru spoločnosti. „Nie nadarmo sa hovorí ‘,šaty robia človeka’ a v prípade pohovoru to platí dvojnásobne. Aj keď primeranosť oblečenia závisí od pracovnej pozície, dámy nič nepokazia kostýmom, šatami alebo elegantnými nohavicami s blúzkou. Páni môžu elegantné nohavice zase skombinovať s košeľou, kravatou, prípadne aj oblekom.“
Nie je na škodu, ak uchádzač venuje pozornosť ‘štýlu’ človeka, ktorý s ním hovorí, všíma si, ako je oblečený, ako je zariadená miestnosť, kde sa pohovor odohráva a celkové vybavenie kancelárie. Ďalšie postrehy môže nazbierať po vstupe do budovy firmy (uvítanie, atmosféra – dynamická alebo pokojná, správanie a oblečenie zamestnancov, vybavenosť firmy a kancelárií a pod.).
„Z týchto postrehov môžete získať „záchytné body“ pre svoju prezentáciu. Ak vám ponúknu pri pohovore priestor pre osobnú prezentáciu a pre „vykreslenie“ informácií nad rámec písomných podkladov, vyhráva pravdovravnosť, transparentnosť a schopnosť sebareflexie. Najúspešnejší býva ten uchádzač, ktorý sa správa a komunikuje prirodzene, skromne, prívetivo, zreteľne a s istotou v hlase.“
KOMUNIKÁCIA
Pri pohovore sa snažte rozvíjať dialóg, neodpovedajte na otázky úsečne – (áno, nie), prezentujte konkrétne skúsenosti a situácie, vyhýbajte sa vágnym odpovediam a nič nehovoriacim všeobecným frázam. Určite neskáčte do reči, nehovorte hrubo ani dvojzmyselne, pokiaľ niečomu nerozumiete, požiadajte o vysvetlenie, prípadne o čas na premyslenie si odpovede. O plate, dovolenke, služobnom aute či iných benefitoch rozprávajte až po vyzvaní.
Nebojte sa priznať, ak niečo neviete. V istej forme sa môžete zmieniť aj o svojich slabých stránkach, ale iba v kontexte svojho ďalšieho rozvojového plánu. „Pracovný pohovor nie je vypočúvanie, je to obojsmerný rozhovor, a tak ako firma, aj vy máte právo pýtať sa na pozíciu, aby ste si vedeli urobiť názor a rozhodnúť sa, či v danej firme chcete pracovať.“
DÔLEŽITÉ!
Otázky sú indikátorom záujmu o pracovné miesto. Ale aj tu sú zdanlivé maličkosti, ktoré môžu byť zase indikáciou oveľa závažnejších skutočností, ktoré môžu zmariť vaše kariérne plány. Preto nikdy neznevažujte posledného zamestnávateľa a nekritizujte bývalých kolegov.
Prílišná žoviálnosť, šíriaci sa cigaretový dym či parfum, žutie žuvačky, zvoniaci mobilný telefón, posmrkávanie, prehnané sebavedomie, líčenie či gestikulácia vám nikdy neurobia dobrú službu. Skôr presvedčíte záujmom o pracovné miesto či poďakovaním zamestnávateľovi za jeho pozornosť.
Nezabudnite, že všetko sa dá nacvičiť. Aj pracovný pohovor, napr. doma s partnerom či rodičom. Môžete si tak zvýšiť šancu na získanie pracovného miesta.
Foto: shutterstock