Kariéru žien nezastavujú len muži, môžu si za to aj samé
Celosvetové štatistiky hovoria, že ženy sú v zamestnaní dosť podceňované a menej platené. Prečo je to tak? Prečo veľa žien v práci neberú až tak vážne a málokoho napadne ich povýšiť? Akých chýb sa teda ženy dopúšťajú najčastejšie?
Tradičné rozdelenie úloh
Niektoré ženy v práci neberú až tak vážne. Sú brané ako vykonávateľky príkazov a v niektorých firmách to vyzerá tak, že akákoľvek ich iniciatíva sa zastaví hneď v zárodku. Prečo je to tak, sme sa opýtali prof. PhDr. Evy Žiakovej, CSc., z Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach.
„V súčasnosti, napriek neustálemu sociálnemu tlaku na rovnoprávnosť mužov a žien, pretrváva názor, že muži sú tí, ktorí majú byť vo vedúcich funkciách. Teda panuje názor (mám na mysli laicky názor) o tradičnom rozdelení úloh pre mužov a ženy. Muž je ten, ktorý zarába a žena je tá, ktorá je doma a vychováva deti, udržiava domáci krb. Táto mienka teda ovplyvňuje aj ženy, ktoré sú schopné rovnako ako muži, ale sociálny tlak si uvedomujú. To ovplyvňuje, vedome či nevedome, správanie žien v zamestnaní.“
Ženský podiel
Takže si vo väčšine prípadov za to môžu ženy sami? „Veľmi zjednodušene povedané, aj ženy sú tie, ktoré sa podieľajú na tom, že nie sú tak vysoko hodnotené ako muži tým, že sami seba ohodnocujú nižšie, ako by mali. Napriek tomu vedecké výskumy preukázali, že ženy neskórujú nižšie ako muži v inteligenčných testoch, aj keď tie testy zhotovili muži!“
Na kariéru nikdy nie je neskoro
Ako by sa mali správať, čo by mali robiť, ako by mali na seba upozorniť, aby si ich vedenie všimlo a dalo im šancu… „Z už povedaného vyplýva, že ak si má vedúci pracovník vybrať, koho povýši do funkcie, tak si vyberá skôr muža,“ hovorí profesorka Žiaková a dodáva, že hlavným dôvodom je obava vedúcich pracovníkov z možnej absencie v práci z dôvodov výchovy (chorôb) detí. Preto je tu veľmi dôležité podčiarknuť, že povýšenie ženy do vedúcej funkcie veľmi závisí od veku ženy – zamestnankyne. Kariéra sa dá robiť aj v „druhej polovici“ pracovného života – teda medzi štyridsiatkou a päťdesiatkou, ba dokonca aj po päťdesiatke, keď sa žena môže rovnocenne venovať kariére.
Hľadanie nových foriem
„Podstatou odporúčaní je primerané sebavedomie, neustála sebareflexia ženy asertívnou a nie agresívnou formou. Odporúčam zdržať sa výmeny názorov muž – žena. Radšej preukážte svoje schopnosti (sebapresadzovaním bez porovnávania sa s mužmi, bez ich ponižovania, sarkazmu a feministických vyhlásení). Veď ani muži to nemajú jednoduché. V súčasnom svete neustáleho sociálneho tlaku zo strany žien, že aj ony môžu preniknúť do ktorejkoľvek oblasti spoločenského, politického, vedeckého i umeleckého sveta, musia čeliť aj muži novým výzvam a hľadať nové formy realizácie,“ dodáva doktorka Žiaková.
NA ČO SI DÁVAŤ POZOR
- ŽIADAJTE VYŠŠÍ PLAT
S čím nižším platom začnete, tým pomalšie potom dosiahnete adekvátnu výšku mzdy. Vždy je preto dobré svoju požiadavku pri pohovore trochu nadsadiť, aby váš budúci šéf mal kam klesať a vy ste neskončili so smiešnym platom.
- NEČAKAJTE
Práca, ktorú momentálne robíte vás veľmi nebaví, ale nechcete ju opustiť, kým sa neobjaví miesto vašich snov? Ak už vám vaše súčasné zamestnanie nemá čo ponúknuť, alebo sa v ňom dokonca trápite, choďte preč, hoci by iné miesto malo byť iba o trošičku lepšie.
- RISKUJETE S MIEROU
Väčšina úspešných ľudí musela v priebehu svojej kariéry urobiť nejaké veľmi riskantné rozhodnutie, aby sa dostali tam, kde sú. Raz to môže byť dobrý nápad, ale v inom zamestnaní sa to páčiť nemusí a vyhodia vás v skúšobnej lehote.
- NIČ NIE JE NEMOŽNÉ
Nič by pre vás nemalo byť nemožné. Snažte sa presadzovať svoje zámery – vždy ich môžete upraviť tak, aby nakoniec boli spokojné obe strany.
- NAUČTE SA POVEDAŤ NIE
Ak váš zamestnávateľ očakáva, že budete k dispozícii aj počas dovolenky, slušne, ale rázne mu vysvetlite, že takto by to nešlo. Na odpočinok máte nárok. Ak si to nepresadíte hneď na začiatku, stane sa z vás otrok. Vždy však zvážte, kým poviete nie. Nech to nie je iba preto, že sa vám nechce.
- NEZÁVIĎTE
Závisť automaticky kazí váš výkon. Takže, ak sa vašim kolegom niečo podarí, alebo vedia niečo, čo vy nie, nemali by ste im závidieť, ale naopak, začnite sa od nich radšej učiť.
- VERTE SI
Hľadajú vo vašej firme zamestnanca na vyššiu pozíciu a vy si na ňu trúfate, hoci nemáte potrebnú kvalifikáciu? Určite sa prihláste. Môžete mať množstvo iných schopností a kladných vlastností, ktoré sa vášmu budúcemu šéfovi zapáčia a prevýšia to, čo neviete.
Foto: shutterstock