Predvolebné sľuby Polačeka: Trolejbusy
Pokračujeme v našom hodnotení predvolebných sľubov primátora Košíc Jaroslava Polačeka z roku 2018. Zamerali sme sa na témy, ktoré najviac rezonovali v jeho kampani v komunálnych voľbách a pokúšame sa ich porovnať so stavom v roku 2022, kedy nás v októbri čakajú ďalšie voľby.
V roku ostatných volieb bola jednou z najčastejšie komunikovaných tém aj otázka znovuzavedenia trolejbusovej dopravy v meste.
❌ Parkovanie v Košiciach
❌ Znovuzavedenie trolejbusov
❌ Aquapark pre Košičanov
❌ Riešenie problémov s Luníkom IX
❌ Redukcia počtu mestských častí mesta Košice
Polaček vtedy povedal: „Bolo veľkou chybou vedenia mesta, že sme prišli o túto vetvu dopravy (trolejbusy, pozn. red.). Namiesto trolejbusov a ich zokruhovania sa rozhodli nakúpiť nevyskúšané elektrobusy. Pritom v niektorých českých mestách už prešli na moderné spojenie elektrobusu a trolejbusu, čo zvyšuje ich dosah aj ekologický prínos,“ nešetril vtedy Polaček kritikou.
Riaditeľ DPMK Ing. Vladimír PADYŠÁK k tomu doplnil, že v modernej ekologickej verejnej osobnej doprave má svoje pevné miesto v súčasnosti aj elektrobus aj parciálny trolejbus. V budúcnosti ich ešte doplní ekologický vodíkový autobus.
Polaček zároveň predstavil smelé plány, ktoré sa nikdy nepodarilo naplniť a o ktorých sa už potom nehovorilo. Zdá sa, že ostali len témou kampane.
„Vedenie DPMK odo mňa dostane úlohu využiť trolejovú sieť a vrátiť trolejbusy do Košíc,“ zdôrazňoval vtedy Polaček.
Podľa Padyšáka však vedenie DPMK nepotrebuje dostávať takéto úlohy a odborný manažment podniku reaguje na aktuálnu situáciu a súčasné trendy vývoja verejnej osobnej dopravy v EÚ.
“Čo sa týka návratu trolejbusovej dopravy do Košíc, tu je potrebné rozlíšiť dve úrovne. Tá prvá, plne v réžii odborného personálu DPMK, bola sfunkčniť jestvujúcu trolejbusovú infraštruktúru. To sa nám podarilo po niekoľkých týždňoch, kedy sme do nočných ulíc mesta vypravili skúšobne trolejbus, ktorého úlohou bolo testovať a udržiavať jestvujúcu trolejbusovú infraštruktúru vrátane elektrických meniarní. Následne po preukázaní skutočných parametrov trate a meniarní, sa zaviedol takzvaný “Dobrý trolejbus“, ktorý bol prevádzkovaný v nedeľu poobede pre všetkých Košičanov,” povedal Padyšák.
Doplnil tiež, že v tejto etape súbežne pracovali na strategickom dokumente, s názvom “Stratégia rozvoja trolejbusovej dopravy v Košiciach na roky 2019 – 2034“, ktorý, ako už napovedá samotný názov, pripravili ešte v prvej polovici roka 2019 a teda len pár mesiacov po nástupe do vedenia DPMK.
Zdôraznil, že druhá etapa už nie je v rukách DPMK a vyžadovala súčinnosť vedenia mesta. Tá mala obdobne dve podskupiny úloh.
Prvá podskupina vyžadovala objednanie a prepracovanie Plánu Udržateľnej Mobility (PUM), ktorá je plne v réžii magistrátu a v ktorej je potrebné opätovne “vrátiť” trolejbusovú trakciu do košickej MHD.
Druhá podskupina úloh obsahovala plán obnovy trolejbusovej infraštruktúry v zmysle vyššie uvedenej Stratégie rozvoja trolejbusovej dopravy v Košiciach na roky 2019 – 2034, ktorá vyžadovala súčinnosť vedenia mesta pri finančnom krytí týchto úloh.
“Z týchto predstáv sa nezrealizovalo nič, a momentálne čakáme na ukončenie aktualizácie PUM,” vysvetlil Padyšák.
Polaček však v sľuboch išiel ešte ďalej. Dokonca chcel sieť MHD rozšíriť o napojenie električky od Sídliska Ťahanovce po letisko.
„Budem hľadať zdroje, aj na meste, aby DPMK bol dostatočne financovaný, vedel udržiavať techniku, čistotu autobusov a električiek, lebo toto cestujúcich, a teda aj mňa ako jedného z nich, trápi,“ pokračoval v predstavovaní svojich vízií vtedajší kandidát a dnešný primátor.
Podľa Padyšáka sa síce každým rokom zvyšuje príspevok z rozpočtu mesta pre DPMK, ale každoročne rastú vstupy a taktiež náklady v hospodárskom segmente dopravy.
“Pred vypuknutím pandémie sme už mali zastabilizované hospodárenie podniku a nastavené v porovnaní s inými slovenskými dopravnými podnikmi pomerne efektívne, avšak následné dva pandemické roky, ako aj súčasný rok boli pre DPMK ozaj náročné na udržanie verejnej osobnej dopravy v chode. Dramatický pokles tržieb, prudký odliv cestujúcich do individuálnej osobnej dopravy, zdieľanej dopravy a do tzv. práce z domu. Študenti sa taktiež nevrátili do plnej prezenčnej výuky,” vysvetľuje riaditeľ DPMK, ktorému sa nedostalo potrebnej finančnej pomoci, či už priamo zo strany štátu ani zo strany vedenia mesta.
Bratislava pomáhala svojmu dopravnému podniku veľmi aktívne počas celého obdobia pandémie a taktiež veľkú pomoc poskytol Prešov svojmu dopravnému podniku. DPMK sa ušiel len zlomok pomoci zo strany vedenia mesta v porovnaní s Bratislavou a Prešovom.
Na príklade pandemickej pomoci v Bratislave je veľmi dobre vidieť, že MHD je pre vedenie Bratislavy skutočnou prioritou. Taktiež je to možné vidieť na počte zrealizovaných vyhradených BUS pruhov v Bratislave alebo na preferencii vozidiel MHD na križovatkách v Prešove.
“V Košiciach stoja naše vozidlá MHD v rovnakých kolónach ako ostatné motorové vozidlá, čo v žiadnom prípade nepridá na atraktivite MHD a naviac nám to zvyšuje naše náklady napríklad aj na pohonné hmoty ale aj na vyšší počet vypravených autobusov potrebných na zaistenie nastaveného grafikonu, ” dodal.
Domnievame sa, že vysvetlenie súčasného stavu a zdôvodnenie nesplnenia predvolebných sľubov v oblasti dopravy by bolo namieste. Odpovedí sme sa zatiaľ, žiaľ, nedočkali.
RCh