Slanecká vyvoláva u vodičov averziu
Slanecká cesta sa stala neuralgickým bodom nielen v mysliach obyvateľov Sídliska Nad Jazerom či Košičanov, ale aj obyvateľov Krásnej a obcí, ktoré pri cestnej doprave do krajského mesta využívajú najmä túto, dlhodobo zanedbávanú komunikáciu.
Po rokoch úvah a prázdnych rečí našiel magistrát konečne dostatok odvahy na rekonštrukciu cesty, ktorá už roky nezvládala zvýšený nápor automobilov. Rekonštrukcia sa začala už na jeseň v roku 2021. Mesto na svojej stránke informuje, že aj napriek zdržaniu bude “termín ukončenia prác na Slaneckej ceste na jeseň 2023 podľa zhotoviteľa dodržaný. Programové obdobie z eurofondov na financovanie tohto projektu končí na konci tohto roka a dovtedy má byť stavba ukončená aj preplatená.”
Košičania sú však nervózni, pretože týždne bolo očividné, že sa na rekonštrukcii takmer nič nedialo. Mesto argumentovalo nepriaznivým počasím, podložím a nezakreslenými sieťami.
“Rekonštrukciu Slaneckej cesty má na starosti bratislavská spoločnosť Doprastav, ktorá uspela vo verejnom obstarávaní s ponukou 11,9 milióna eur s DPH. Cena stavby sa kvôli neplánovaným stavebným prácam, s ktorými sa vopred nepočítalo, doposiaľ zvýšila o necelých 1,6 milióna eur. Predpokladané celkové navýšenie kvôli nárastu cien stavebných materiálov a dodatočným stavebným prácam pri výmene podložia by sa malo pohybovať okolo 3,7 milióna eur,” vysvetľuje mesto.
Úmyselné zdržovanie projektu?
Pri dosť dobrej komunikácii zo strany magistrátu a najmä pri dosť silných argumentoch dokážu ľudia pochopiť, že na zložitej stavbe sa z času na čas vyskytnú problémy. Mesto však, ako sme si už pomaly zvykli, chytá chvost zajaca a vysvetľuje problémy, ktoré odhalí niekto iný.
Podľa komunikačného oddelenia v rozhovore, ktorý poskytlo televíznej redakcii, vyplynulo, že za zdržanie môžu najmä povolenia a vyjadrenia potrebné k zmene, alebo doplnenia niektorých prác, ktoré z objektívnych príčin v pôvodnom projekte byť nemohli.
Starostka mestskej časti Nad Jazerom Lenka Kovačevičová dokonca naznačila, že môže ísť o úmyselné naťahovanie zo strany niektorých konkrétnych ľudí, alebo organizácií. Nekonkretizovala však ktorých. Na naše otázky nereagovala, takže by bolo nezodpovedné konšpirovať, koho mala na mysli.
Výsledkom je však zvyšujúca sa nespokojnosť vodičov, ktorí na ceste strácajú čas a prostriedky nutné na opravu svojich tátošov, poškodených na nekvalitnej komunikácii.
Monopol na Slaneckú
Mesto však nedokázalo dostatočne vysvetliť, prečo je celá zákazka zverená len jednému dodávateľovi a prečo nebola rozdelená na časti. Podľa právnych predpisov v oblasti verejného obstarávania sa rozdeľovaním zákazky na časti sleduje podpora prístupu malých a stredných podnikov k verejným zákazkám. Doprastav má dokonca dodať kamerový systém a vegetačné úpravy, pričom po odovzdaní stavby už za tieto dve položky nenesie zodpovednosť.
Existujú tiež obavy z toho, že sa stavbu nepodarí dokončiť do jesene a že bude odovzdaná “čiastočne dokončená” kvôli hrozbe nečerpania eurofondov.
Otázkou je, či mesto dnes zvláda lepšie public relations alebo manažovanie projektov.
(RCh)