…a nezabudni na labute
Prozaik Peter Juščák sa v najnovšom románe …a nezabudni na labute (Kalligram, Bratislava 2014) vracia do obdobia oslobodzovania nášho územia Sovietskou armádou.
ZAMLČANÉ DEJINY
Nová Juščákova próza nám približuje dlho zamlčiavané dejiny. Je príspevkom, ktorý z relatívne historického odstupu reflektuje a nasvecuje zločiny komunizmu.
Námet diela vychádza z jedného zo skutočných príbehov z už skôr publikovaného knižného dokumentu Odvlečení, ktorý sa rozhodol umelecky pretaviť do románovej podoby. Jednou z obetí takýchto nevysvetlených udaní bola žena majstra kolára z Kežmarku.
Autor citlivo rozvinul príbeh hlavnej postavy Ireny Kalaschovej, ktorý v románe rozšíril o príbehy ďalších žien, najmä karpatskonemeckého pôvodu. Napísal autentický románový dokument so snahou vyniesť prostredníctvom osudu konkrétnej bytosti na svetlo sveta reálne fakty a udalosti.
PEKLO GULAGU
Román je otrasným svedectvom o postupoch mocných v sovietskom koncentračnom tábore v ruskom Eľgene, ležiacom kdesi v Magadanskej oblasti. Je umeleckou výpoveďou, so snahou uchovať a vyniesť na svetlo sveta svedectvo o ženách, ktoré prešli peklom utlačovateľského zariadenia.
Juščákovo rozprávanie “je o to pôsobivejšie, že zlo je tu páchané predovšetkým na ženskej protagonistke a jej družkách”, napísal na prebal knihy literárny kritik Igor Hochel.
“Do rúk sa nám dostáva významná umelecká výpoveď, román, ktorý sa – dovolím si anticipovať – priradí k tým najdôležitejším v dejinách tohto žánru u nás. Platí to tým skôr, že chápadlá stalinizmu, ako ukazujú najnovšie udalosti na Ukrajine, majú dosah aj do našej prítomnosti.”
NAPĹŇANIE ĽUDSKOSTI
Autor zaobchádza s osobami a udalosťami s ambíciou hľadať a nachádzať umelecky hodnotnú a platnú výpoveď. Román operuje s reálnymi skutočnosťami, ale aj s legitímnym právom tvorcu na fiktívne dramatické opisy zo života žien ako “muklov”, tiež s právom na umeleckú fikciu, teda na prípadnú odchýlku od empiricky verifikovateľnej skutočnosti.
Absurdita strieda absurditu, bizarnosť bizarnosť. Mnohé z vylíčených faktov nečakane smerujú k naplneniu ľudskosti, prostredníctvom trpkosti, horkosti, tragiky.
Stavebné prvky textu autor premietol do oporných bodov, aby čitateľovi pomohol na ceste k pochopeniu tých významov, čo sú jednoznačné: šikanovanie je šikanovanie, bezprávie je bezprávie, vina je vina, trest je trest. Tie autor nehromadil ako náhodne zoradené fakty, ale usiloval sa ich štrukturovať tematicky a chronologicky tak, aby sa nevytratil zmysluplný kontext s nevšedným príbehom statočnej Ireny Kalaschovej, ale aj mnohých iných žien, čím vytvoril dobrú príležitosť na to, aby sa nezabudlo i nezabúdalo. Veď čo iné ako dobrá pamäť nás dokáže ochrániť pred opakovaním negatívnej skúsenosti?
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.