Farma v jeskyni: Medzi divadlom a realitou
Predstavenie Informátori medzinárodného divadelného štúdia Farma v jeskyni prinieslo do Košíc silný príbeh o korporatívnej špionáži, ktorý herci stvárnili enegrickým pohybom, hrou so zvukom aj vizuálnymi efektmi.
Rýchly pohyb na pomedzí tanca a hranej scény, hra so svetlom a zvukom, ktorú dopĺňala videoprojekcia napríklad reálneho textu správy o kauze potravinovej korporácie Nestlé, ktorá sa skončila vraždami odborárskych predákov. To všetko spolu s excelentnými výkonmi hercov zabezpečilo v pondelok večer v Tabačke plnému hľadisku veľkej sály silný emocionálny zážitok.
V nadprirodzenom svete
Javisko si herci rozdelili do niekoľkých priestorov, ktoré striedali. Využívali pritom minimalizmus, scény sa často odohrávali v ležiacej polohe priamo na podlahe. Stavili na vizuálny vnem a nečakané zvraty. V okamihu, keď performerka hovorila o obvineniach, sálou sa začal šíriť nepríjemný piskľavý zvuk. Počas inscenácie sa niekedy ten istý herec objavil za pomoci videoefektov na javisku viackrát. Divák sa ocital v nadprirodzenom svete nepochopenia hranice medzi divadelným predstavením a skutočnosťou, korporáciou, ktorá nás sleduje.
Na rozhraní
„Predstavenie je skôr metaforou, ktorá má rozvibrovať a podporiť asociácie diváka,“ vysvetlil nám režisér divadla Viliam Dočolomanský. Dodal, že žáner súboru Farma v jeskyni je skôr na rozhraní divadla vizuálneho, fyzického a dokumentu. „Celú výpoveď komponujeme nie ako ilustratívny príbeh, ale skôr ako asociatívnu výpoveď. Na jej základe človek, ktorý to vníma, môže zapojiť i svoju vlastnú asociáciu a životnú skúsenosť,“ povedal Dočolomanský s tým, že zvyšok si musíme domyslieť sami.
Členov súboru Tabačka očarila
„Košičania by mali byť hrdí, že majú takýto priestor, ktorý revitalizuje industriálnu architektúru a pokúša sa o uchopenie kultúry nie iba ako estrádnej zábavy pre malomeštiakov,“ zhrnul svoje dojmy z Tabačky režisér Viliam Dočolomanský. Podľa neho sa takto kultúra stáva nástrojom na to, aby sme uvažovali nad vecami v iných súvislostiach.
Priestory bývalej tabakovej továrne oslovili aj performerku súboru Hanu Varadzinovú: „Myslím si, že je super, že sa podarilo niečo dať takto dohromady a má to podporu aj od mesta.“ Dodala, že aj keď nemali veľa času vychutnať si Košice, centrum, ktoré videla, sa jej veľmi páči. „Cítila som sa skoro ako v Paríži s tými všetkými záhradkami a ľuďmi,“ pochválila Varadzinová.
Matej Šulc
Foto: Matej Šulc
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.