„Fotografia môže plynúť a báseň jednoducho byť“
Repríza unikátnej výstavy z tvorby významného slovenského fotografa a intermediálneho autora Tomáša Agata Błońskeho sa zameriava na dielo posledných dvoch dekád.
Vo Východoslovenskej galérii v Košiciach je prvou väčšou prehliadkou Błońskeho tvorby za pos- ledných 20 rokov v jeho rodnom meste
.
„Niekedy môžeme vidieť ľudí neľudsky zverských a zvieratá s ľudskou láskou,“ vysvetľuje autor cyklus Je láska umenie?. Na obrázku vpravo portréty sliepok z cyklu My sme
Od analógu po intermédiá
Výstava v autorskej koncepcii Lucie Benickej prezentuje rozsah diel od analógu po aplikácie v mobile a na internete s dôrazom na intermediálne interpretácie. Ďalší rozmer prehliadke tvorby všestranného výtvarníka dáva interakcia s návštevníkom (pri digitálnych médiách), a to v jedenástich vybraných cykloch: Agat, Camera Obscura, CD-Tom, Entries, Ja som!, Hľadanie či klamanie, Je láska umenie?, lampyris_insanus, My sme…, Veci Ameriky, Voda Duch Vzduch.
Autor je „Košičan“, ktorý roky pôsobil ako pedagóg fotografie na Škole úžitkového výtvarníctva (2007 – 2010) a bol zakladateľom Ateliéru fotografie na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach (2002 – 2010). V roku 2004 bol finalistom prestížnej Ceny Oskára Čepana (cyklus Voda Duch Vzduch – záznam akcií s rôznymi objektmi). Od r. 2010 je vedúcim Ateliéru fotografie II. na Fakulte grafiky Akadémie výtvarných umení (ASP) v poľskom Krakove.
Vizuálna poézia
Gro Błońskeho tvorby spočíva v osobnej reflexii videnia sveta – mnohé z jeho cyklov sú interpretované ako vizuálna poézia: „Možno sa dá povedať, že báseň plynie a fotografia jednoducho je. Ale to len tak z jednej strany, pretože aj fotografia môže plynúť a báseň jednoducho byť. Možno preto z niektorých mojich prác cítiť postupy, ktoré sú príznačné pre poéziu…“ (T. A. Błoński, 2009).
Meno podľa fotoaparátu
Autorovu tvorbu uvádza kurátorka výstavy a riaditeľka Galérie umelcov Spiša Lucia Benická: „Na konci 90. rokov 20. storočia zväčšoval Błoński diela v poctivej fotografickej chémii – mnohé z nich sa vo veľkom formáte stali unikátnym a jediným originálom (napr. v cykloch Camera Obscura, My sme…).“
Od roku 1996 realizoval sovietskym fotoaparátom AGAT fotopríbehy v sekvenciách. Názov fotoaparátu sa premietol do pomenovania tvorivej skupiny výt- varníkov počas štúdia na VŠVU a neskôr si ho privlastnil v mene. Záujem o aplikáciu fotografie do takmer kinematografických sekvencií sa pretavil do niekoľkých interaktívnych sérií, napr. CDTOM a Entries.
„Vo svojej poslednej tvorbe využíva nové médiá, ako aj experimentuje s konzumnou formou zobrazenia. Napríklad cyklus v procese lampyris_insanus (fotografie mobilom, od roku 2015) je kombináciou obrazu a poézie, dostupným aj na autorovej instagramovej adrese,“ dodáva L. Benická.
Cyklus Ja som!
(VG)
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.