Košice sú už tri roky členom Siete kreatívnych miest UNESCO pre mediálne umenie
Od momentu, kedy Košice získali titul UNESCO – Kreatívne mesto mediálneho umenia ubehli takmer tri roky. Čo nám priniesla možnosť zaradiť sa k tým, pre ktorých je kreativita nástrojom na zlepšenie kvality života v meste? Prečo je mediálne umenie hybnou silou košickej kultúry?
Sieť kreatívnych miest UNESCO bola založená v roku 2004. Odvtedy združuje mestá, ktoré vnímajú kreativitu ako kľúčovú pri napĺňaní cieľov udržateľného rozvoja. V súčasnosti má takmer 250 členov z celého sveta, združených do tematických klastrov venovaných hudbe, literatúre, filmu, ľudovej tvorbe a remeslám, dizajnu, gastronómii a v neposlednom rade, mediálnemu umeniu. Košice sú od roku 2017 prvým slovenským mestom, ktoré získalo členstvo v Sieti kreatívnych miest UNESCO.
Prihlášku do UNESCO Creative Cities Network pripravila nezisková organizácia Creative Industry Košice (CIKE), ktorá sa aj touto cestou snaží, aby sa kreativita a kultúra stali neoddeliteľnou súčasťou rozvojových plánov mesta.
Pre mesto Košice je UNESCO nielen značkou, ktorá ho zviditeľňuje na medzinárodnej úrovni. Podľa Michala Hladkého, riaditeľa CIKE, je najmä platformou, ktorá posúva úroveň spoluprác z európskej na globálnu. „Máme možnosť učiť sa od kreatívnych miest s bohatými skúsenosťami v mediálnom umení.“
[ad][/ad]Keď sa spojí umenie, technológie a vzdelávanie
V posledných dvoch desaťročiach sa z Košíc stalo mesto, ktoré vyniká nielen v IT priemysle, ale aj v oblasti nových médií a kreatívneho priemyslu. Pod členstvo v Sieti kreatívnych miest UNESCO sa okrem CIKE podpísali: mesto Košice, Fakulta umení Technickej univerzity v Košiciach (FUTU KE), kultúrne inštitúcie (Tabačka Kulturfabrik, K13 – Košické kultúrne centrá, DIG gallery), festival Biela noc a klaster IT Valley.
Nové formy umenia na lokálnej úrovni
Partnerské mestá sa usilujú vytvoriť také prostredie, ktoré by podnietilo vznik unikátnych medzisektorových spoluprác. Umenie v tradičnom ponímaní tak dostáva úplne nový rozmer.
Jedným z miest, kde sa novým formám umenia mimoriadne darí, je centrum súčasného umenia Tabačka Kulturfabrik. Výrazným spôsobom rozvíja košickú nezávislú kultúru, okrem iného aj v oblasti mediálneho umenia.
Pre súčasnosť a budúcnosť košického mediálneho umenia má veľký význam Ateliér nových médií, ktorý funguje na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach. Diela svojich študentov a absolventov prezentuje na podujatiach doma i v zahraničí. Zároveň spolupracuje pri tvorbe rozvojových projektov kreatívneho priemyslu v Košiciach, ako to bolo aj v prípade titulu UNESCO.
Pre návštevníkov mesta je k dispozícii aj netradičný turistický zážitok vo forme ubytovania v Media Art Room – izby Invisible Hotela.
Mediálne umenie si v Košiciach získalo svoje publikum. Výzvou však zostáva, ako ho urobiť dostupnejším pre obyvateľov, inšpirovať a presvedčiť Košičanov, aby sa sami stali súčasťou nového smerovania kultúry. Úspešným príkladom je obľúbený festival súčasného umenia Biela noc, ktorého súčasťou sú aj media artové diela.
UNESCO a Art & Tech Days
Media art je dôležitou súčasťou festivalu Art & Tech Days, predovšetkým v podobe interaktívnych inštalácií a multimediálnych predstavení.
Sieť kreatívnych miest UNESCO je pre košický media art cenným zdrojom inšpirácie. Pre Art & Tech Days je tou najväčšou celosvetovo uznávaný festival media artu Ars Electronica, ktorý sa každoročne koná v partnerskom meste Linz.
Zahraniční umelci na pobytoch v Košiciach
Byť súčasťou medzinárodného klubu kreatívnych miest znamená pre Košice možnosť prezentovať sa, nadväzovať cezhraničné spolupráce, stať sa atraktívnou destináciou pre umelcov aj turistov.
V tomto smere otvorilo v roku 2019 Creative Industry Košice v spolupráci s K.A.I.R. – Košice Artists in Residence rezidenčný program.
Prvým zúčastneným umelcom bol Marc Vilanova, ktorý priniesol do košickej synagógy prepojenie hudby a technológií. Zároveň bol spíkrom na konferencii v rámci festivalu Art & Tech Days. V tomto roku zavíta do Košíc mediálny umelec Abel Korinsky. Počas dvoch mesiacov vytvorí audiovizuálne dielo, v ktorom využije údaje zo satelitov Starlink. Tie vyniesla na obežnú dráhu spoločnosť SpaceX, ktorej majiteľom je svetovo známy Elon Musk. Satelity pravidelne krúžia aj nad Košicami.
Košice vzorom pre ostatné mestá
V oblasti media artu majú Košice jednoznačne čo ponúknuť ostatným partnerským mestám. Creative Industry Košice pravidelne zastupuje mesto na medzinárodných pracovných stretnutiach, kde prezentuje jednotlivé iniciatívy kreatívneho priemyslu a mediálneho umenia, zbiera kontakty, nadväzuje spolupráce a podieľa sa na príprave strategických dokumentov Siete kreatívnych miest UNESCO.
Podľa Michala Hladkého predstavuje prepojenie digitálnych technológií a kreativity pre mesto Košice jedinečnú konkurenčnú výhodu. „Úlohou CIKE je pomáhať s vytváraním podmienok, aby v meste takéto spolupráce vznikali a napomohli jeho rozvoju.“
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Milujem Film Noir a Kino Úsmev prinášajú po 5 rokoch znova film noir do metropoly východu, a to opäť v podobe trojprogramu: filmové projekcie, odborná prednáška a výstava obrazov.