Očakávanie zázraku vo Východoslovenskej galérii
Veľkolepo poňaté výstavné podujatie, zaštítené svetoznámym menom, akoby malo vykompenzovať škandálmi pošramotenú povesť našej prvej umenovednej inštitúcie na východnom Slovensku, a takto pritiahnuť návštevníkov na spoľahlivý kus svetom uznávaného kvalitného umenia.
SKLAMANIE FAJNŠMEKROV
Čo výstava Chagallových diel pod názvom Očakávanie zázraku ponúka?
Dva tematické cykly, námetovo ťažiace z antickej mytológie Daphnis a Chloé (1956-61) a arabskej rozprávky Tisíc a jedna noc (1948) a sériu voľných grafických listov, ktoré umelec vytvoril v rôznych tvorivých fázach. Vystavené diela dovedna predstavuje 45 farebných litografických listov, vydaných v limitovanej edícii v počte 333 exemplárov vo formáte A4.
Už samotný charakter prezentácie dáva tušiť, že od výstavného konceptu očakávajme skôr čosi bombastické, než fajnšmekerskú ochutnávku impozantných artefaktov, akú si občas doprajeme návštevou významných galérií či múzeí.
Gesto obdivu na tejto výstave možno očakávať viac od príležitostných obdivovateľov, študentov či školopovinnej mládeže, ako od mondénnych vychutnávačov výtvarného umenia, ktorým nesmie vo výstavnej sieni chýbať príslovečná atmosféra a nie suchá, stereotypná recepcia na vysokej profesionalite, no uniformne adjustovaných obrázkov.
Veľkolepo poňaté výstavné podujatie, zaštítené svetoznámym menom, akoby malo vykompenzovať škandálmi pošramotenú povesť našej prvej umenovednej inštitúcie na východnom Slovensku, a takto pritiahnuť návštevníkov na spoľahlivý kus svetom uznávaného kvalitného umenia.
TIEŇ PROVINČNOSTI
Darmo, ale už dávnejšie avizované predsavzatie bývalej šéfky VSG Leny Leškovej, ktoré pri nástupe do funkcie ctižiadostivo ohlasovalo, že z našej umenovednej inštitúcie vytvorí galériu nadregionálneho významu, aktuálne aj teraz potvrdzuje, že je neľahké, ba až nemožné, prekročiť tieň – či chceme, či nie – provinčnosti.
Naopak, nadmerne okázalé, svojím významom prehnané výstavy bežným návštevníkom demonštrovali, že patria skôr do kategórie táravých ako naozaj obdivných (objavných) prezentácií.
Stačí si spomenúť na ostrý povyk, aký vyvolali kontroverzné akcie spojené s legendou zvanou Andy Warhol, čo svojho času rozvírili hladinu košického výstavného života.
A to je aj prípad skromnej, ba až trpasličej prezentácie Chagallovho diela. Vďaka nej sa nám síce naskytla príležitosť vidieť hodnovernú podobu jeho majstrovstva, no vo formáte, čo jasne dáva na vedomie hrdým občanom európskeho hlavného mesta kultúry, že tak ako doteraz, aj naďalej nám ostáva vnímať veľdiela hýbateľov svetového výtvarného umenia buď sprostredkovane formou reprodukcií (v osvedčených encyklopédiách či inde), alebo autentickou návštevou svetových metropol. Alebo sa uspokojiť s faktom, že kochať sa umeleckými počinmi svetových umelcov sme v provinčnej galérii odkázaní pokorujúcim pohľadom na ich marginálne opusy, akoby cez kľúčovú dierku.
ČAKANIE NA ZÁZRAK
Takže: Očakávanie zázraku? Ani náhodou. Skôr čakanie na zázrak v podobe veľkoryso poňatého výstavného konceptu, vďaka ktorému sa raz staneme priamymi obdivovateľmi originálov monumentálnych maliarskych plátien.
Na takýto koncept však naša galéria v súčasnosti nemá a ani tak skoro mať nebude.
Toto výstavné podujatie nateraz evokuje viac-menej šikovný reklamný trik, z ktorého môže profitovať skôr majiteľ vystavených diel, než samotný milovník veľkého umenia. Výstava potrvá do nedele 14. júna.
Od začiatku mája dovčera navštívilo výstavu Marca Chagala vo Východoslovenskej galérii 1400 milovníkov umenia. Na túto inštitúciu, v porovnaní s priemerom návštevnosti, slušné číslo.
Galeristi sú však mierne sklamaní. Predsa len – Chagalla uviedli prvýkrát v Košiciach. Časť návštevníkov zrejme odradilo relatívne vysoké vstupné. Vyplývalo zo zmluvy so súkromným zberateľom, ktorý zbierku galérii poskytol.
:TIBOR KOČÍK
Foto: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.