Opereta Noc v Benátkach sa vracia na javisko košického divadla po šesťdesiatich rokoch
Podľa dirigenta Igora Dohoviča Strauss písal operetu Noc v Benátkach pre 21. storočie. Nové naštudovanie pripravili Igor Dohovič a režisérka Dagmar Hlubková.
Typický jazyk Straussa, dynamika, množstvo humorných situácií, nádherné ansámble a samozrejme viedenský valčík. Taká je podľa Dohoviča opereta Noc v Benátkach, ktorá sa už v piatok 24. februára po vyše šesťdesiatich rokoch vráti na javisko Štátneho divadla Košice v novom naštudovaní.
„Straussova opereta Noc v Benátkach má zvláštne postavenie. Je písaná typickým jazykom Straussa – skladateľa, čo znamená, že hudobne nie úplne podčiarkuje talianske Benátky. Určite je však výnimočná a prispôsobená publiku najprv na premiéru v Berlíne a neskôr ešte upravená pre Viedeň. Vytvorenie týchto verzií operety bolo dôsledkom snaženia sa autora o oslovenie konkrétneho publika,“ hovorí o Straussovej operete Dohovič.
Z hudobnej stránky je podľa Dohoviča pozoruhodné využitie napr. talianskej tarantelly, ktorá je však viac typická pre južné Taliansko. Príbeh libreta má milú a zaujímavú zápletku. Veľmi pozoruhodne sú vykreslené postavy a ich charakter vstupnými piesňami. Opereta má dynamiku, množstvo humorných situácií, peknú a aj typickú operetnú hudbu, množstvo nádherných ansámblov, a keď Strauss, tak aj samozrejme viedenský valčík.
„Myslím, že má nová premiéra potenciál osloviť nášho diváka a byť úspešná. Určite diváci strávia v divadle krásny čas a oddýchnu si od všednej reality,“ dodáva Dohovič. Doložil, že pre Košice vybrali kratšiu verziu, aby sa opereta zdynamizovala. Aby ostal v divákoch ten správny zážitok, no zároveň, aby to časovo nenaťahovali. Ostali však základné valčíky, polky, známe melódie.
Košické divadelné publikum podľa Dohoviča operetu miluje. O to, aby si po Kálmánových operetách Čardášová princezná (hrá sa od apríla 2008) a Grófka Marica (premiéra v októbri 2014), získala priazeň aj Straussova Noc v Benátkach, sa bude snažiť aj zaujímavé obsadenie. Z domácich sólistov sa diváci môžu tešiť na Tatianu Paľovčíkovú, Mareka Gurbaľa, Mariána Lukáča, Titusza Tóbisza, Antona Baculíka, Luciu Bujňákovú, Evu Novákovú a v menších postavách aj na Martina Kovácsa, Tomáša Beličáka a Petra Rašiho.
Medzi hosťujúcimi sólistami nechýbajú v Košiciach populárni Filip Tůma a Zsolt Vadász, ale ani Oľga Bezačinská. Operetný debut v Štátnom divadle Košice čaká aj na Pétera Nádasdiho, medzi hosťami sú aj Aneta Hollá a Lilla Dégner. Spevákom budú sekundovať aj činoherci Beáta Drotárová, Ivan Krúpa a Attila Bocsárszky.
Scéna benátskeho karnevalového veselia prinesie zaujímavé spestrenie v podobe nečakaného a neobvyklého prekvapenia, ktoré pripravujú sólisti Jaroslav Dvorský a Maksym Kutsenko, ktorí v tejto operete vystúpia v postave Speváka.
(SITA)
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.