Pocta Márii Bartuszovej
Prednedávnom sme vás v našich novinách informovali o pocte, ktorá sa dostala košickej sochárke Marii Bartuszovej. Pri príležitosti 70. výročia jej narodenia a dvadsiateho výročia úmrtia vydali známku s dielom umelkyne.
Dizajnérsky ju spracoval akademický maliar Vladislav Rostoka. Keďže dielo získalo aj vysoké ocenenie, požiadali sme V. Rostoku o krátky rozhovor.
Ako sa vám pracovalo na tejto známke?
Podobu emisie známok Umenie navrhol v roku 1966 český grafik Jiří Švengsbír a takmer 50 rokov sa používal tento dizajn. Som rád, že Pofis, vydavateľ slovenských poštových známok, sa v roku 2015 rozhodol pre radikálnu zmenu a inováciu emisného radu známok Umenie, ktorá korešponduje s podobou vizuálnej komunikácie 21. storočia. Bolo pre mňa poctou, že vypracovanie podoby nového dizajnu zadali práve mne. Vynikajúcu umeleckú tvorbu pani Bartuszovej som sledoval už v dávnych časoch minulého storočia, veľmi ju uznávam, preto som na novom dizajne jej známky pracoval naozaj s veľkou radosťou.
Mali ste možnosť vybrať si dielo, ktoré bude zobrazené na známke?
Výber diel do emisného radu Umenie pripravuje Námetová komisia poštových známok. Bolo určené, že v roku 2016 bude k jubileu pani Bartuszovej (1936 – 1996) vydaná známka s jej dielom. Vyberal som z piatich predložených možností, na známku sa dostalo krásne dielo tvaru vajcovitej škrupiny „Bez názvu” zo zbierok Slovenskej národnej galérie. Táto moderná biela socha sa vlastne stala razantným iniciátorom uvedenej zmeny dizajnu, v tomto prípade by bol už starý dizajn naozaj viac ako nepatričný. Konštatovala to Komisia známkovej tvorby, preto sa prvou realizáciou nového emisného radu Umenie stala práve známka s jej dielom.
Známka s dielom M. Bartuszovej bola ocenená Krištáľovou známkou…
Dúfam, že cena snáď potvrdila správnosť posunu, o ktorý sme sa Pofis i ja snažili. Na celkové hodnotenie kvality nového emisného radu Umenie si ale musíme počkať niekoľko rokov, aby sa na ďalších známkach ukázali možnosti variácie tohto dizajnu. Opakujem, že práca na tejto emisii je pre dizajnéra poctou, záväzkom i najväčšou radosťou.
Ako sa vám spolupracovalo s rytcom Rudolfom Cigánikom?
Keďže doteraz si rytci (Cigánik, Horniak, Činovský) emisného radu Umenie navrhovali dizajn známok sami, táto zásadná zmena nebola v ich radoch prijatá jednoznačne. Príbeh tejto známky je tiež trochu komplikovaný, keďže jej návrh v starom dizajne robil pán Cigánik. Komisia známkovej tvorby však rozhodla, že práve touto známkou sa začne zásadný redizajn emisie Umenie. Pán Cigánik následne vytvoril perfektnú rozkresbu rytiny i samotnú oceľorytinu známky podľa nového dizajnu. Ja mu ďakujem za spoluprácu a môžem len dúfať, že s výsledkom je snáď aj on spokojný.
foto: archív vr
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.