Risk sa divadlu opláca
Riaditeľ Štátneho divadla Peter Himič si uplynulú sezónu pochvaľuje. Bola štandardná, s vyrovnanými výsledkami a stabilizovanými súbormi.
Malá scéna beží po rekonštrukcii v plnej prevádzke a divadlo vstúpilo do ďalšieho projektu. Z nórskych fondov rozbehli obnovu strechy. Projekt je v štádiu verejného obstarávania. Jeho súčasťou je okrem prác na výmene strešnej krytiny aj výmena časti okien a dverí a tiež čiastočná oprava fasády.
„Čo sa týka umeleckého pohľadu, sú to veci na domácej scéne a potom zájazdy. Tých bolo niekoľko, ale výnimočný bol zájazd opery s Dialógmi karmelitánok v pražskom Národnom divadle, ktorý sa stretol s veľkým úspechom,“ vraví riaditeľ. „U divákov výraznejšie rezonovali veci týkajúce sa činohry na Malej scéne – Rakúsova Rozália a Goldflamova hra Doma u Hitlerovcov. Z veľkej scény predovšetkým Sen noci svätojánskej. Teším sa, že sa uchytila aj Popoluška. Tento náš prvý spoločný projekt s Bábkovým divadlom bol síce risk, ale návštevnosť predstavenia potvrdila, že stál za to.“
Pribúdajú peniaze i diváci
Peter Himič je spokojný aj s financiami a návštevnosťou: „Za rok 2014 bol nárast v tržbách 16 percent, čo je dosť na túto inštitúciu. Druhá polovica sezóny potvrdzuje tendenciu, že k tým 16 percentám sme zaznamenali za prvý polrok 2015 ďalší výrazný nárast, okolo 18 percent v porovnaní s tým istým obdobím minulého roka. Myslím, že je to tým, že minulý rok išla Malá scéna naplno, a tiež je to skladbou titulov a dramaturgiou.“
Podľa riaditeľa v uplynulej sezóne viac vyšli v ústrety divákom. „Boli nasadené tituly, u ktorých sme očakávali zvýšený divácky záujem. Samozrejme dávame aj tituly, pri ktorých nemusí byť obrovský záujem divákov, ale patria na plagát divadla. Napríklad opery, ktoré nie sú bežné, ako Ariadna na Naxe alebo Námesačná. To nie sú diela, ktoré bežný divák pozná. Na Dialógoch karmelitánok sa ukázalo, že keď sa dobre urobí vážny, ťažký titul, tak má svoju odozvu. Samozrejme nie takú, ako Verdi alebo Puccini, ale náš divák si zaslúži, aby sa raz začas stretol aj s opernou literatúrou, ktorá nie je bežná.“
Divadlo sa nebojí riskovať
„Námesačná sa bežne v divadlách nehráva a Košičania tak môžu vidieť čosi, čo nevideli diváci ani v Prahe, a možno ani vo Viedni. Je to trochu riziko, ale ak sa jedno takéto dielo zjaví v sezóne popri troch premiérach, tak je to v poriadku. Robíme to s vedomím, že nebude mať 200 repríz, ako Traviata, Grófka Marica, Čardáška alebo Nabucco, ale je našou povinnosťou to uviesť.“
Balet zrealizoval iba jeden titul, ale veľmi úspešný
“Baletný súbor sa v uplynulej sezóne predstavil s jednou premiérou, titulom Nočná skúška – príprava na muzikál v réžii Ondreja Šotha,“ hovorí jeho šéf Andrii Sukhanov. „Je to komický balet zo zákulisia prípravy muzikálu, ktorý má veľký divácky ohlas, a okrem tanečníkov v ňom účinkujú aj činoherci. S predstavením Smrť v Benátkach sme s veľkým úspechom vystúpili v Stavovskom divadle v Prahe,“ hovorí ďalej a prezrádza, na čo sa môžeme tešiť v septembri: „Už teraz pripravujeme balet Ludwiga Minkusa Bajadéra v choreografii a réžii slávneho baletného majstra Vladimíra Malakhova, ktorého premiéra sa uskutoční pri príležitosti 70. výročia divadla. Baletný súbor podľa A. Sukhanova navyše obohatili noví členovia.“
„Prijali sme troch tanečníkov z domácej školy, čo ma veľmi teší. Keď sa v baletných školách podarí vychovať perspektívnych tanečníkov, tak je to pre divadlo vždy úspech. Máme aj dvoch veľmi dobrých sólistov z Charkova a v novej sezóne k nám nastúpia dvaja sólisti z petrohradského Mariinského divadla,“ uzatvára šéf baletu.
Natália Novotná
Foto 1: Veronika Janušková
Foto 2 a 3: Joseph Marčinský
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.