Štátne divadlo Košice má za sebou úspešnú sezónu
Končiaca sa divadelná sezóna 2015/2016 bola pre Štátne divadlo Košice úspešná nielen na domovskej scéne, ale aj na zájazdoch doma i v zahraničí. Ako dnes informoval hovorca divadla Svjatoslav Dohovič, zhodli sa na tom generálny riaditeľ divadla Peter Himič a riaditelia umeleckých súborov, Karol Kevický za operu, Milan Antol za činohru a Andrii Sukhanov za balet.
V divadelnej sezóne 2015/2016 uviedlo Štátne divadlo Košice deväť premiérových titulov – štyri činoherné, tri operné a dva baletné. „Na domovskej scéne sme odohrali 323 predstavení, z čoho bolo vyše sto na Malej scéne a videlo ich približne 75-tisíc divákov,“ informoval generálny riaditeľ Himič. Ako dodal, okrem domácej scény sa divadlo úspešne predstavilo aj na hosťovaniach doma i v zahraničí. Medzi významné zájazdy patrilo najmä hosťovanie baletu v moskovskom „Teatre u Nikitskich vorot“ v októbri 2015, ale aj hosťovania v Slovenskom národnom divadle v Bratislave.
Balet sa v apríli predstavil s titulom Anna Karenina a opera na začiatku júna v rámci festivalu Eurokontext.sk uviedla predstavenie dvoch operných jednoaktoviek – Mozarta a Salieriho N. Rimského-Korsakova a súčasnú slovenskú operu Bohom milovaný Mariána Lejavu.
„V samom závere sezóny uviedol balet Čajkovského Spiacu krásavicu na prestížnom Maďarskom festivale tanca v Győri, ktorý je azda najvýznamnejším tanečným festivalom v stredoeurópskom priestore. Opera hosťovala na ďalšom prestížnom festivale Bartók Plusz v Miškovci, kde odohrala Straussovu Ariadnu na Naxe. A napokon činohra najprv na festivale Dotyky a spojenia v Martine uviedla dramatizáciu próz Stanislava Rakúsa Rozália a na konci júna bude hosťovať s komédiou Voľnomyšlienkar na divadelnom festivale krajín v maďarskom Váci,“ priblížil Himič.
Opera uviedla v sezóne tri premiéry
„Máme za sebou úspešnú sezónu. Hoci niektoré naše kroky boli prijaté kontroverzne, ako pri Trubadúrovi, na druhej strane som rád, že aj zo strany staršej generácie zaznievajú pozitívne názory na to, že máme v Košiciach odvahu ísť do niektorých modernejších a netradičných projektov, ako boli všetky tri premiéry končiacej sezóny. Určite je pre nás zadosťučinením veľký úspech barokovej opery Alcina, ktorú vysoko pozitívne hodnotila aj odborná verejnosť, hoci pustiť sa do barokovej opery bola z našej strany istým spôsobom drzosť. Ale vyplatila sa nám aj vďaka dirigentovi Marekovi Štrynclovi a výkonu všetkých účinkujúcich. Tretia premiéra bola istým spôsobom historickou udalosťou v košickej opere, lebo sme iniciovali vznik pôvodnej slovenskej opery. Napriek rôznym hlasom, ktoré sa pýtali, prečo to robíme, som presvedčený, že takéto projekty by mali byť povinnosťou každého divadla a že aj na takéto projekty dostávame dotácie od štátu,“ konštatoval pri hodnotení riaditeľ opery Kevický.
Za úspešnú považuje sezónu 2015/2016 aj riaditeľ činohry Antol. „Bola úspešná z viacerých pohľadov. Určite to nie je len náš vnútorný pocit, ale je to aj pocit kritickej verejnosti, ktorá naše predstavenia navštevovala častejšie ako v minulosti. Teším sa aj z toho, že okrem spokojnosti kritikov prišla aj priaznivá divácka odozva na naše predstavenia, ktoré sú stále v hojnom počte navštevované,“ myslí si Antol.
Košický baletný súbor medzi európskou špičkou
Končiaca sezóna podľa riaditeľa baletu A. Sukhanova potvrdila, že košický baletný súbor patrí medzi špičkové súbory v rámci Európy. „Dôkazom toho sú obe premiéry. Vznikli pod vedením špičkových choreografov Vladimira Malakhova (Bajadéra) a Kirilla Simonova (Spartakus), ktorí pravidelne spolupracujú s najvýznamnejšími európskymi i svetovými scénami a sú to autori, ktorí nepôjdu do spolupráce s hocijakým súborom. Teší ma, že sme mohli spolupracovať s takými velikánmi súčasného baletu,“ hovorí Sukhanov.
(SITA)
Ilustračné foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.