Vydarená svetová premiéra
Mozart a Salieri. Dvaja hudobní velikáni, ktorých profesionálny i ľudský vzťah dodnes vyvoláva polemiky medzi historikmi i laikmi. Dve jednoaktovky Mozart a Salieri/Bohom milovaný v naštudovaní Štátneho divadla ponúkajú divákom nielen iný pohľad na dvojicu (ne)priateľov, ale aj netradičné spojenie romantickej a súčasnej opery.
Ruský skladateľ Nikolaj Rimskij-Korsakov operu Mozart a Salieri skomponoval v roku 1897. V Puškinovej verzii Mozartova vrodená genialita Salieriho uráža, frustruje a nakoniec doženie až k vražde.
Divákom sa pri prvej premiére v postave Salieriho predstavil Michal Onufer. Rodák z českého Frýdku -Místku pôsobí v Košiciach tretiu sezónu.
„Závistlivcov a zloduchov som hral už niekoľkokrát. Tentoraz však nebolo ľahké nájsť hranicu medzi fikciou a skutočnosťou.“
Bohom milovaný
V opere Bohom milovaný vychádzal autor libreta a dirigent Marián Lejava z autentických dobových materiálov. Hlavnou postavou posledných géniových hodín je však Salieri, ktorý počas Mozartovho života dosiahol vyššie umelecké i spoločenské uznanie ako jeho mladší kolega.
„Pochopil som, aké doležité je rehabilitovať tohto skladateľa. Salieri viac ťažil z Mozartovho života, ako z jeho smrti. Žili jeden vedľa druhého, netušiac, že raz budú neoddeliteľne spojení.“ Opera Bohom milovaný mala v piatok v Košiciach svetovú premiéru.
Viacnásobný debut
Réžia oboch jednoaktoviek bola prvou skúsenosťou Michala Spišáka vo svete opery.
„Nezdá sa mi, že by práca režiséra v opere bola nejako zásadne odlišná od činohernej réžie. Stále sa nachádzame na pôde divadla, len v ňom má kľúčovú úlohu hudba.“
Postavu hudobného génia stvárnil Maksym Kutsenko, 31-ročný ukrajinský tenor, pre ktorého to bolo prvé predstavenie ako stáleho sólistu košického operného súboru. „Spievať Mozarta bolo mojím snom už od štúdií na konzervatóriu. S operou Rimského–Korsakova nemám problém, keďže je v ruštine a tá mi, pochopiteľne, ťažkosti nerobí,“ uviedol po predstavení.
„Bolo to pekné predstavenie, najmä jeho druhá časť, v ktorej sme sa dozvedeli pravú príčinu Mozartovej smrti,“ uviedla nadšená diváčka vychádzajúca z hľadiska Historickej budovy.
Predstavenia v ruskom, nemeckom a talianskom jazyku mohli diváci sledovať so slovenskými titulkami.
Súd po 200 rokoch rozhodol o nevine skladateľa
V máji 1997 sa v Miláne konal nezvyklý súdny proces. Za účasti svetových lekárskych kapacít potvrdil, že Antonio Salieri Mozarta neotrávil. Po právnej stránke súd teda po vyše dvesto rokoch zbavil talianskeho skladateľa, pedagóga a dirigenta obvinenia.
(DB)
Foto: archív ŠD
Odporúčané články
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.