Zomrel slovenský režisér Igor Dobiš
Vo veku 77 rokov zomrel 5. apríla režisér Igor Dobiš. Informoval o tom Klub filmových novinárov (KFN). Posledná rozlúčka so zosnulým bude v piatok 12. apríla o 10.30 hod. v bratislavskom krematóriu.
Igor Dobiš sa narodil 8. augusta 1941 v Seredi. Po maturite pracoval dva roky v rôznych robotníckych zamestnaniach. Neskôr sa prihlásil na Vysokú školu poľnohospodársku v Nitre. Štúdium neukončil, odišiel do Bratislavy a dostal sa do televízie, kde pracoval až do roku 1964. Na jeseň nastúpil na Katedru žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského (FFUK).
Vo svojej práci sa venoval aj publikačnej činnosti a prispieval do pravidelnej rubriky v denníku Práca. Filmové recenzie, kritiky a rozhovory publikoval aj v denníkoch Smena, Ľud a v dvojtýždenníku Film a divadlo. V roku 1968 začal spolupracovať ako pomocný režisér na debutovom psychologickom filme Dušana Hanáka 322.
Blízka mu bola aj športová tematika
Do Spravodajského filmu nastúpil v roku 1969, aby mohol absolvovať projekcie týždenníkov na potreby diplomovej práce. V nej spracúval tému histórie spravodajského filmu na Slovensku. V rokoch 1969 až 1990 sa Dobiš podieľal na scenáristickej príprave a réžii spravodajských periodík, ako Týždeň vo filme, Obzor, Sonda a Kinožurnál. Spolupracoval s kameramanmi ako Vladimír Holloš, Ján Piroh, Oskar Šághy či Pavol Marko.
Nakrútil filmy Polomská vzbura (1971), Juríčkovci (1973), Pieseň o Slovensku (1974), Žiť ako ostatní (1977), Tradície Pohronia (1980), Hlbokým a vrúcnym dychom (1981), Tretia generácia (1982).
Blízka mu bola aj športová tematika, ktorú rozvíjal vo filmoch MS 70 (1970), Moderní mušketieri (1975), Pipa (1980), V stope Svetového pohára (1982). Realizoval filmy o mestských pamiatkach ako Dukátové mesto (1983), Pamiatková starostlivosť v Československu (1986), Bratislava v krokoch času (1986).
[ad][/ad]Dejiny Slovenska
V roku 1984 realizoval multivízny systém troch synchronizovaných plátien a 12 diaplôch pre III. program pamätníka SNP v Banskej Bystrici. Od roku 1986 spolupracoval s Vojtechom Zamarovským, kameramanom Jurajom Galvánkom a dramaturgom Milanom Varsíkom na 13-dielnom seriáli Veľké civilizácie očami Vojtecha Zamarovského o prameňoch našej európskej civilizácie.
V roku 1990 nakrútil s historikom Levom Zacharom a kameramanom Jurajom Galvánkom filmy z cyklu Dejiny Slovenska: Kelti na Slovensku a Rimania a Germáni na Slovensku. Pre všeobecnú československú výstavu v Prahe realizoval v roku 1991 multivízny systém Posolstvo budúcim generáciám.
Prednášak televíznu žurnalistiku
Od roku 1994 prednášal na FF UK v Bratislave televíznu žurnalistiku. Súčasťou jeho publikačnej činnosti je i práca Dokumentárny film – história, teória, realizácia. Premietnutím dokumentárnej snímky režiséra Igora Dobiša Z labyrintu sveta do raja duše si v roku 2002 na Veľvyslanectve SR v USA milovníci umenia pripomenuli 101. výročie narodenia jedného z najvýznamnejších slovenských maliarov 20. storočia Kolomana Sokola.
V roku 2003 získal film Z labyrintu sveta do raja duše o Kolomanovi Sokolovi Cenu európskeho kultúrneho dedičstva.
Magická osmička v dejinách Slovenska, tak znel v roku 2008 názov expozície Slovenského národného múzea – Múzea Slovenských národných rád (SNM – Múzeum SNR) na Myjave, ktorá bola slávnostne predstavená všetkým záujemcom o históriu. Prierez dejinami takzvaných osmičkových rokov doplnil aj dokumentárny film režiséra Igora Dobiša Magické osmičky v dejinách Slovenska.
[ad2][/ad2](TASR, ROČ)
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.