Je cestovanie vlakom zadarmo cestovaním bez ľudskosti?
Nepríjemnú skúsenosť spojenú s cestovaním vlakom má jeden z našich čitateľov. Meškajúci vlak z Prešova zastal v stanici Ťahanovce a práve vtedy odišiel aj spoj smerujúci opačným smerom a to napriek tomu, že rušňovodič vedel o cestujúcom, ktorý chcel na tento vlak nastúpiť. Išlo o aroganciu či predpisy? Dňa 3. 2. 2015 mal do stanice Ťahanovce prísť o 18.18 hod. z Prešova osobný vlak. Meškal 6 minút. Zo stanice Ťahanovce smerom do Prešova odchádzal osobný vlak o 18.24 hod. Obidva vlaky sa stretli v stanici. Svokor priviezol nášho syna vlakom z Prešova a hneď chcel odcestovať domov. Prosil som rušňovodiča vlaku, ktorý išiel do Prešova, aby počkal minútku-dve, kým svokor vystúpi z vlaku a prejde na druhú stranu. Aby nemusel potom čakať na ďalší vlak hodinu. Rušňovodič nebol ochotný a s vlakom odišiel. Aby toho nebolo málo, po minúte nás oslovila mladá slečna, ktorú z vlaku do Prešova vyhodil sprievodca. Netušila, kde je, kedy pôjde ďalší spoj, ako sa dostať naspäť do mesta. Aby stihla vlak, nekúpila si lístok v stanici Košice – bol tam rad a vlak by nestihla. Chcela tak spraviť vo vlaku. To sprievodca odmietol. Cestovanie zadarmo je cestovaním bez ľudskosti? Ján Filip, odbor komunikácie Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.: “1. Situáciu sme preverili, osobný vlak 8778 na zastávke Ťahanovce skutočne cestujúceho nepočkal. Nešlo však o zlý úmysel, ale o dodržiavanie predpisov a dbanie na bezpečnosť a záujem ostatných cestujúcich.Všeobecne platí, že „protiidúce“ vlaky sa nepovažujú za prípoje – nečakajú na seba. Keby sa začali navzájom považovať za prípoje, ovplyvnilo by to plynulosť premávky na ďalšej trase (prípojovosť v iných staniciach, obchádzanie sa vlakov v súlade s bezpečnosťou na trase), čo by mohlo spôsobiť nespokojnosť ďalších cestujúcich. Keď sa uvedený občan v daný deň obrátil na rušňovodiča so žiadosťou oneskoriť sa voči cestovnému poriadku, zmeškaný vlak z opačného smeru (z Prešova) ešte len vchádzal na zastávku. Snaha vyhovieť by sa mohla dostať do konfliktu so snahou zabezpečiť, aby vlak išiel plynulo a nemeškal a stihol prípoje na ďalšej trase. Rušňovodič nemá v kompetencii rozhodovať o omeškaní – len v prípade ohrozenia bezpečnosti. Inak o oneskorení vlakov rozhodujú dispečeri v koordinácii s pracovníkmi ŽSR, ktorí zodpovedajú za dopravnú cestu a zmeny umožňujú v rámci zodpovednosti za bezpečný pohyb všetkých vlakov na danom úseku (nielen vlakov ZSSK, ale aj napríklad nákladných vlakov a ďalších dopravcov). Cestujúcim v podobných prípadoch odporúčame vopred kontaktovať vlakový personál, ktorý môže poradiť, ako danú situáciu riešiť. Prípadne sa obrátiť na Kontaktné centrum Železničnej spoločnosti Slovensko (tel. č. 18 188). Je však potrebná určitá časová rezerva. Ak je vlak už pripravený na odchod, býva neskoro. 2. Cestujúca z Košíc bez cestovného lístka bola naozaj z prepravy vylúčená. Dôvodom však nebolo to, že jej vlakvedúci odmietol vydať lístok na bezplatnú prepravu. Dôvodom bola skutočnosť, že cestujúca odmietla, alebo nemohla zaplatiť prirážku 1,5 eura za vystavenie lístka priamo vo vlaku. Ide o najnižšiu z prirážok za vydanie cestovného dokladu vo vlaku. Upozorňujeme, že aj cestujúci oprávnený cestovať bezplatne (podobne ako platiaci cestujúci), je povinný zabezpečiť si príslušný cestovný lístok na stanici – nastupovať do vlaku s cestovným lístkom. Predaj vo vlaku je určený len ako ´núdzové riešenie´ pre nástup v zastávkach, kde predaj nie je. Vlakvedúci bol oprávnený cestujúcu, ktorá nezaplatila prirážku a nevybavila si cestovný doklad ani vo vlaku, považovať za čierneho pasažiera a vyrubiť vyššiu prirážku (možnosť doplatiť prirážku až v nasledujúcich dňoch). V záujme ústretovosti voči spotrebiteľom to však neurobil.” Vy kladiete otázky, my zháňame odpovede Pošlite nám vaše podnety a my sa za vás opýtame kompetentných, prečo sa problém nerieši. Podnety čakáme na emailovej adrese [email protected]. Volať môžete na pevné linky 055/28 51 957 a -58. Konkrétny formulár nájdete aj na stránke www.kosicednes.sk. Foto: Ib