Vodohospodári a diaľničiari sa sporia o vyčistenie potoka
Nedávno som išiel okolo potoka, ktorý tečie pod križovatkou pri VSS. V smere od Alejovej som pozrel do jeho koryta pri moste. Koryto je zjavne zanesené a pri väčších dažďoch sa rýchlo prietok pod mostom upchá a voda vybreží. Kto ma na starosti údržbu koryta potoka? Čo s tým chce robiť? Ľuboš Krno, hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku, š. p.: “Správcom vodného toku Myslavský je Správa povodia Hornádu a Bodvy SVP, š. p. v Košiciach. V danom úseku pri križovatke VSS Košice ho evidujeme ako upravený vodný tok. Starostlivosť o tento potok zabezpečuje Správa povodia Hornádu a Bodvy. Napríklad v roku 2012 boli na tomto toku v riečnom kilometri 2,0 až 5,1 (teda na 3100 metrovom úseku potoka) odstránené nánosy a vyrúbané nežiaduce krovie. Celkový objem prác vtedy predstavoval takmer 51-tisíc eur. Práce na odstraňovaní nánosov v koryte vodného toku jeho správca realizoval v dĺžke cca 40 povyše a 60 metrov poniže mostného telesa, teda nie pod samotným telesom mosta, pretože táto povinnosť zo zákona o vodách vyplýva vlastníkovi mosta, to znamená Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. V záujme dosiahnutia maximálneho efektu pri čistení a odstraňovaní nánosov sme listom z 13. 3. 2012 oslovili NDS so žiadosťou o skoordinovanie týchto prác. Listom z 28. 3. 2012 nám však oznámili, že uvedené práce síce plánovali realizovať, ale je to podmienené dostatkom pridelených finančných prostriedkov, ktoré nemajú. Takže uvedené práce (vyčistenie od nánosov pod mostným objektom) NDS v roku 2012 nezrealizovala. Tu je potrebné vysvetliť aj mechanizmus zanášania tohto úseku Myslavského potoka. Totiž sklon nivelety dna v tejto lokalite je veľmi malý, takže keď zvýšené prietoky splavujú riečny materiál z horných úsekov tohto vodného toku, tak práve v tomto úseku dochádza k zvýšenému usadzovaniu a vzniku nánosov, k čomu prispievajú aj nevhodné parametre mostného objektu, ktoré taktiež pri náhlej zmene hydraulických pomerov vytvárajú v koryte takpovediac ´sedimentačnú nádrž´. Odstránenie takéhoto nežiaduceho stavu je možné len pravidelným cyklickým čistením prietokového profilu vodného toku, a to v spolupráci SVP a NDS súčasne! Toto je však vzhľadom na finančné a kapacitné možnosti obidvoch strán zrejme dosť problematické. Správa povodia Hornádu a Bodvy však plánuje aj v tomto roku ďalšie práce na myslavskom vodnom toku, ale bude to na inom úseku tohto potoka, a to v riečnom kilometri 1 až 3. Teda v smere na Barcu sa odstránia nánosy, zátarasy a nežiaduce náletové dreviny zhruba na dvojkilometrovom úseku, ktorý je však v našej správe, teda nie ako je to na obrázku čitateľa, kde zákon dané miesto pod mostným objektom ukladá udržiavať vlastníkovi mosta, teda v tomto prípade NDS.” Michal Fúrik, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.: “Most VSS nezasahuje oporami do toku. Mostný objekt tak nie je prekážkou pri odtoku vody. Problémom nie je samotná ´niveleta´, ale prekážka – približne 150 metrov vzdialená ´prechodka´ potrubia, ktorá zabraňuje plynulému odtoku vody a vytvára nános. Čistenie toku pod mostom bolo realizované v roku 2006 – v zmysle rozhodnutia Ministerstva životného prostredia. Rozhodnutie ukladalo vlastníkom podzemných vedení, aby zabezpečili ich výškové a smerové vytýčenie (tak, aby nevytvárali zátarasu a následne zanášanie toku). Foto: Ľuboš Bušo