Celomestské referendum o parkovaní? Osobný záujem proti verejnému
PR
Aj keď pôsobím v Európskom parlamente v Bruseli, stále veľmi pozorne sledujem situáciu v meste, ktoré mám zo všetkých najradšej a v ktorom sa cítim vždy najlepšie – v našich krásnych Košiciach. Aj preto som v Európskom parlamente propagovala Košice ako Európske hlavné mesto kultúry 2013 a v septembri tohto roka ako Európske mesto športu 2016. Roky som sa na volených pozíciách snažila prispieť k tomu, aby sa Košice pozitívne rozvíjali. Pracovala som ako poslankyňa miestneho zastupiteľstva na Furči, jedno volebné obdobie som bola starostkou tejto mestskej časti a pôsobila som aj v mestskom a župnom parlamente.
SYSTÉMU NIE, VYLEPŠENIU NIE. HLASOM NA PRIMÁTORA A ŽUPANA ÁNO!
Košice a Košičanov veľmi dobre poznám a oni poznajú mňa. Vedia, že sa zvyknem otvorene vyjadrovať k veciam verejným. Najdiskutovanejšou témou súčasných Košíc je zavádzanie nového parkovacieho systému. Ide o dlhoročný problém, ktorý skrátka musíme riešiť. Považujem za logické a správne, že ho Košice začínajú riešiť tam, kde všetky väčšie mestá, ktoré vo svojich centrách vytvárajú priestor na parkovanie v prvom rade pre tamojších obyvateľov.
Nemôžem ale považovať za správne, keď je odborné, vyskúšané a fungujúce riešenie parkovania pre rezidentov z európskych miest zneužívané v Košiciach tak, ako za uplynulé tri či štyri mesiace. Nech navrhne samospráva čokoľvek, kritici nového parkovacieho systému to odmietajú. Nehľadajú kompromis a možnosť dohodnúť sa na vylepšovaní parkovacích podmienok podľa pripomienok Košičanov. Za každú cenu chcú zrušenie desiatich nových rezidentských zón a k tomu aj funkciu primátora (pred dvoma rokmi to bol problém s uránom, minulý rok rekonštrukcia električkových tratí
a v tomto roku parkovanie. Keby neboli tieto projekty, určite si nájdu iný dôvod na kritiku a odvolávanie primátora). Prácu aktivistov, občianskych združení a mimovládnych organizácií si nesmierne vážim, ale radikalizmus ako metódu práce odmietam.
V procese riešenia problému parkovania stále hľadajú možnosti, ako projekt zastaviť. Ako využiť očakávanú nespokojnosť časti najmä nekošickej verejnosti, aby táto téma priniesla politické zmeny. Niekto akoby sa už videl na poste košického primátora, niekto zameriava svoje politické ambície na košickú župu. Títo ľudia sú ochotní posľubovať čokoľvek a využiť akúkoľvek tému, aby v tejto parkovacej vojne zvíťazili a získali funkcie, na ktoré sa cítia. Zarazilo ma, že po mestskom poslancovi Polačekovi, ktorý sa chce v komunálnych voľbách o dva roky uchádzať o primátorský post, jeho kolega poslanec Žarnay sa chystá budúci rok na to, že by obsadil post župana. Obaja vedia, že ak chcú získať dostatok hlasov, musia využiť veľkú tému parkovania vo svoj prospech. Poslanec Žarnay však v tomto úsilí prišiel s neuveriteľnou myšlienkou zorganizovať celomestské referendum. Pravdepodobne očakáva, že Košičania sa vyjadria proti novému systému parkovania a to mu pomôže naplniť jeho ambície.
NIE JE PETÍCIA AKO PETÍCIA
Košičania by však podľa môjho názoru mali vedieť, že podľa zákona o obecnom zriadení výsledky miestneho referenda sú platné, ak sa na ňom zúčastnila aspoň polovica oprávnených voličov (v prípade Košíc takmer 100 000 ľudí) a ak bolo rozhodnutie prijaté nadpolovičnou väčšinou platných hlasov účastníkov miestneho referenda (takmer 50 000 Košičanov by muselo hlasovať proti parkovaciemu systému). S možnosťou vyhlásenia referenda na území mesta počíta aj Zákon o meste Košice. Podľa tohto zákona referendum musí vyhlásiť Mestské zastupiteľstvo v Košiciach na základe petície, podpísanej najmenej 30-timi percentami zo všetkých 194 670 oprávnených voličov v meste Košice. Petíciu by teda muselo podpísať viac ako 58 000 Košičanov.
Odporcovia parkovacieho systému pritom iba hovoria a stále nepredložili v súlade so zákonom o petičnom práve petíciu, v ktorej sa proti nemu vraj vyjadrilo 15 000 ľudí. Nikto zatiaľ nevie, koľkí v skutočnosti splnili zákonné náležitosti a koľkí z nich sú Košičania, ktorých sa tento problém bezprostredne a prioritne týka.
A pridávam už len jeden podstatný argument, prečo považujem takýto postup poslanca Žarnaya za nezodpovedný. Odhad nákladov organizácie referenda mesta je na úrovni 140 000 eur. Tieto peniaze vie predsa mesto využiť inak a v prospech Košičanov, ako nimi financovať osobnú hru jedného poslanca, odsúdenú na neúspech. Alebo si azda pán poslanec Žarnay myslí, že môže takto hazardovať s verejnými prostriedkami?