Košickí žiaci a učitelia sú zo súčasnej podoby vzdelania unavení
V marci ministerstvo školstva ukázalo návrh programu pre rozvoj vzdelávania v školách. K obnove vzdelávania bude dochádzať v priebehu desiatich rokov. Tieto plány sú zobrazené v dokumente Učiace sa Slovensko, ktoré opisuje zmeny v školách.
K navrhovanému dokumentu je v týchto dňoch možné zasielať pripomienky. Následne sa bude spracovávať do finálnej podoby. Podľa novej reformy je osvojovanie informácií bifľovaním pre súčasne vzdelávanie nedostatočné. Je potrebné viac rozvíjať tvorivosť či vzbudiť v žiakoch podnikavosť. Súčasťou zmien je tiež viesť mladých ľudí k dobrému morálnemu správaniu a rešpektovaniu druhých.
Chýba prax
Dôvodom uskutočnenia zmien v školstve je podľa hovorkyne rezortu školstva Ivany Skokanovej skutočnosť, že súčasný systém nedokáže dostatočne flexibilne reagovať na rýchlo sa meniaci spoločenský vývoj. Žiakom chýbajú praktické zručnosti. Absolventi sa nedokážu uplatniť na trhu práce. V medzinárodných meraniach zaostávajú za svojimi rovesníkmi. „Za prvoradé preto považujeme nastaviť náš vzdelávací systém tak, aby sa v ňom mohli uplatňovať také formy a obsah vzdelávania, ktoré reagujú na praktický život,“ vysvetľuje hovorkyňa. Učivo by po novom malo byť menej akademické a viac previazané na osobné skúsenosti, zážitky a reálne potreby žiakov.
Do škôl by sa ma priniesť individuálny prístup k študentom. Podľa nových pravidiel by si školy mohli určiť dĺžku vyučovacích hodín. Žiaci by sa môžu učiť v skupinách v rôznej vekovej kategórii.
Dlhšie povinné vzdelávanie
Povinné vzdelávanie by sa malo predĺžiť na jedenásť rokov a začiatok školskej dochádzky začne v piatich rokoch. Rozdelené bude na jeden prípravný ročník, deväť ročníkov základnej školy a jeden ročník strednej školy. Prípravný ročník sa bude realizovať v materskej škole alebo iných zariadeniach, pričom bude možnosť vzdelávať deti aj v domácom prostredí.
Reforma chce riešiť aj prostredie škôl, ktoré je zastarané a nepôsobí na žiakov inšpiratívne. Na vyučovacích hodinách žiaci prežívajú nudu a strach. Podľa prieskumov OECD vyplývajúci z dokumentu sú slovenskí žiaci najmenej šťastní na svete. Na školách sa možno stretávať aj so šikanou. Napriek poklesu počtu detí v školách, stúpa agresivita či záškoláctvo, detí nechcú dodržiavať pravidlá, chýba im primeraná sebakontrola, v záťažových situáciách reagujú často neprimerane.
Nechuť a zlé vzťahy
Nechuť k učeniu a nudu v školách pociťujú aj niektorí žiaci z košických škôl. Radi by zmenili vzdelávacie metódy, privítali by skrátenie vyučovacích hodín a ich počet, či prístup učiteľov k žiakom: „Mali by sa snažiť aby sa žiaci na hodinách nenudili. Aby porozumeli výkladu a niečo si z hodiny aj zobrali,“ povedala svoj názor na súčasné vzdelávanie Ingrid Labaničová, z Gymnázia sv. Tomáša Akvinského. Zaujímavejšiu metódu v školách by privítal aj školák Kristián Vozár so Strednej priemyselnej školy dopravnej: „Nepáči sa mi, že sedím celú hodinu a píšem si poznámky, následne sa to musím naučiť a na druhú hodinu z toho odpovedať. Je to nezáživné a nudné.“ Na druhej strane si pochvaľuje interaktívne tabule.
Zlé vzťahy sa podľa nového dokumentu o reforme často vyskytujú aj medzi učiteľmi. Nespokojnosť sa následne prenáša aj na žiakov. Učiteľom chýba komunikácia a spolupráca. Na pracovnej pôjde vznikajú konflikty. Podľa učiteľky Lucii Kysilkovej zo základnej školy Masarykovej by bolo treba zmeniť celkový pohľad na prácu učiteľa a jeho dôležitosť. Podľa nej sú učitelia znechutení aj z aktuálnej výšky platu: „Mnohé kolegyne sú už aj unavené a demotivované. Možno je ich aj veľa, ktoré už nechcú svoje vyučovanie inovovať. Sú spokojné so svojou štruktúrou hodín. Ale ako ich nalákať? Mladých učiteľov, ale aj nás skúsenejších motivuje aj plat, čo si budeme nahovárať,“ vysvetľuje učiteľka. Hoci na učiteľov budú podľa reformy kladené vyššie nároky, odmenia ich vyšším platom.
Podľa Lucii Kysilkovej je potrebné v školách vytvoriť podmienky na nové vzdelávanie a zabezpečiť školy materiálne. „Celé je to zatiaľ len v rovine príprav a obávam sa, že to znova “spľasne” ako všetky doterajšie reformy,“ dodáva učiteľka.
foto: Veronika Janušková