Košičan robil kytice pre Rihanu či Clintona
Rado Bomba je absolvent stavebnej priemyslovky a neskôr Technickej univerzity v Košiciach. Zhruba pred desiatimi rokmi sa zbalil a odcestoval za veľkú mláku. Určite nebol jediný, kto sa tak rozhodol, ale asi máloktorý inžinier zavesí techniku na klinec a začne sa venovať kvetinkám. „Stem je po anglicky stonka – tak sa volá moja firma,“ hovorí Košičan, ktorý svoju kariéru spojil s kvetmi.
Mal tridsaťpäť, v hlave mnoho ideálov a plánov. Nič konkrétne to však nebolo. Začal pracovať pre veľkú spoločnosť, ktorá sa venovala distribúcii jedál v Spojených štátoch. Tam pochytil niečo z obchodného ducha.
„Jeden môj kolega pracoval kedysi ako kvetinár a spomínal, aké to boli dobré časy. Vedel som, že to, čo robím, nebudem robiť dlho. Som narodený v znamení býka, čo znamená, že som kreatívny a potrebujem niečo tvoriť. Vzťah ku kvetom som mal už aj tu, na Slovensku, a keď som rozmýšľal o svojej budúcnosti, smerovanie začalo byť jasné,“ spomína Rado.
New York Rangers
Košický inžinier chodil s priateľmi z Čiech a Slovenska na hokej. Fandili New York Rangers a spolu s nimi na štadión chodila aj česká kvetinová dizajnérka.
„Sem-tam sme sa spolu bavili, ako jej ide biznis. Prešiel rok či dva a ja som sa rozhodol, že sa chcem osamostatniť. Začal som navštevovať rôzne školenia v amerických botanických záhradách, chodil som na kurzy do „kvetinových škôl“ v New Yorku či k odborníkom, ktorí robili kvetinový dizajn aj pre svetové firmy, ako sú Gucci, Armani, Versace… Nebola to lacná záležitosť, ale v Amerike je to tak, že kto niečo chce, tak sa tam dostane.“
Brooklin
Rado býval v Brooklyne v časti Fort Greene, ktorú v podstate znovuobjavili pred 15 rokmi. Predtým to bola veľmi chudobná a nebezpečná štvrť. Veľa ľudí z Manhattanu sa tam potom presťahovalo a našlo svoj nový domov.
„Bolo tam však veľmi málo obchodov a chýbali tam služby. Kvetinárstvo tam nebolo žiadne. Obchod sa mi podarilo otvoriť tri bloky od miesta, kde som býval a do práce som sa pohodlne vozil na kolobežke. Táto časť Brooklynu je hipsterská, bývajú tam mladí ľudia a mladé rodiny. Je tam asi najviac detičiek na štvorcovú míľu v USA. Sú to ľudia, ktorí radi skúšajú nové veci a ja som bol jedným z nich…“
Biznis po americky
Naštartovať biznis na Slovensku či v Amerike je podľa Rada približne rovnaké. Štartovné je okolo päťtisíc dolárov. Ale čo sa týka prevádzkovania biznisu, je to určite jednoduchšie v USA.
„Na Slovensku je omnoho väčšia byrokracia. V USA je aj väčšia kúpna sila, ceny sa dajú lepšie regulovať podľa trendov a podľa toho, čo si za prácu pýtajú iní dizajnéri. Američania si radi zaplatia za pekné veci.“
Kráľovská svadba
V Amerike nemal ani webstránku a ani nedával peniaze na reklamu. „Myslím si, že najlepšou reklamou je práca. A v Štátoch sa veľmi veľa dá na odporúčania.“
Začiatky boli pomerne ťažké a určite bol za tým aj kúsok šťastia. „Prišli ku mne zákazníci a chceli pripraviť svadobné aranžmány a výzdobu kostola, ktorý bol neďaleko mojej predajne. Muž mal nejaké anglické meno, žena španielske. Nič mi to nehovorilo. Keď prišiel deň D a my sme s kolegyňou začali nosiť výzdobu do kostola, zistil som, že pred ním postávajú nejakí fotoreportéri a za stromami zas paparazzi. Tak som sa opýtal, že čo sa deje…“ Až pred tým kostolom sa dozvedel, že pripravuje výzdobu pre holandskú kráľovskú rodinu. Na svadbe bola aj vtedajšia holandská kráľovná Beatrix so svojím synom, korunným princom Viliamom Alexandrom. „To bol môj prvý veľký úspech.“
Hviezdni klienti
Big Apple, ako domáci i turisti nazývajú New York, je centrom umenia a kultúry. Nikdy neviete, na koho natrafíte.
„Podarilo sa mi pripraviť kvety pre Catherine Deneuve, Kevina Spaceyho, Tori Spelling, Rihannu, Petra Gabriela či austrálskeho herca Geoff reyho Rusha. Medzi našich spokojných zákazníkov patril aj bývalý americký prezident Bill Clinton. Veľmi som si vážil Jhumpu Lahiri, nositeľku Pulitzerovej ceny, ktorá sa u nás zastavila aspoň raz do týždňa. Bola to veľká dáma, a keď odchádzala do Londýna asi pred dvoma rokmi, tak aj slzičky tiekli. Môj obchod jej prirástol k srdcu.“
Mekka dizajnu
New York je aj mekkou kvetinového dizajnu a výberu kvetov. Mesto má veľmi dobrú polohu, a tak tam dovážajú kvetinky z Holandska, Kalifornie, Nového Zélandu, Austrálie, Afriky, ale aj z Číny. Keňa je napríklad jedným z najväčších producentov ruží na svete!
„Nemôžem povedať, že by sa takéto kvety nedostali aj na Slovensko. Rozdiel je asi v tom, že do Ameriky prídu kvety iba prvotriednej kvality a k nám sa dostanú aj také, ktoré by sa dali zaradiť to tretej či štvrtej triedy.“
Návrat
Rado má jasnú predstavu ako ďalej.
„Verím, že obchod v Brooklyne bude pracovať tak ako doteraz a ja budem môcť začať robiť niečo na Slovensku. Už som urobil pár inštalácií, napríklad aj pre známu staronovú košickú kaviareň. A asi začnem robiť kvetinárske workshopy. V našich kvetinárstvach mi chýba snaha kvetinárov sa vzdelávať a prinášať nové veci. Je tu zopár pekných predajní, ale väčšina ostala verná dizajnu z osemdesiatych rokov. Ale je to asi tým, že ešte aj dnes príde do kvetinárstva človek, ktorý si bude pýtať tri karafi áty, asparágus a mašličku…“ usmieva sa kvetinár s inžinierskym diplomom.
Foto 1: Veronika Janušková
Foto 2 a 3: archív BB