Po celom svete zháňa automobilových deduškov
Niekto miluje rýchle a moderné, niekto zas klasické, dýchajúce minulým storočím. Kúzlu veteránov podľahol 44-ročný Ján Kurty. Svoju vášeň premenil na prácu, ktorá ho živí.
Pred pätnástimi rokmi sa odsťahoval do Anglicka neďaleko Cambridgea. Dnes je obchodným zástupcom pre východnú Európu v jednej z najväčších spoločností na starom kontinente, ktorá sa venuje nákupu a predaju historických vozidiel. Lásku k autám v sebe objavil už v detstve. Aj on sa hrával s autíčkami. Spomína, že keď zazrel v časopise napríklad porsche, bol to pre neho zázrak. Za socializmu sa takéto auto totiž nedalo vidieť len tak. V tom čase ešte netušil, že raz bude cestovať po svete a zháňať historické kúsky…
[ad][/ad]Začiatok v strojárstve
Kurty pochádza z Bardejova, istý čas žil aj v Košiciach. Študoval tu na Strojníckej fakulte Technickej univerzity. Keď odišiel do zahraničia, ako množstvo iných Slovákov sa chcel naučiť jazyk a hľadal pracovné uplatnenie. Bez znalostí angličtiny začínal v strojárenskej firme, ktorá sa zaoberala výrobou oceľových konštrukcií.
Zanietenosť pre autá a kontakty ho však dostali do spoločnosti Vintage & Prestige, najväčšej v Európe svojho druhu, ktorá poskytuje širokú škálu predvojnových i povojnových historických vozidiel od firiem ako Aston Martin, Lagonda, Stutz, Mercedes, Renault, Alfa Romeo, Alvis či Bugatti. Zameriava sa aj na dodávku najlepších vozidiel značky Rolls-Royce a Bentley. Na jednom mieste má napríklad asi 50 áut značky Rolls-Royce.
Predĺžená ruka klienta
Ovláda viaceré jazyky (napr. ruština, poľština, čeština a, samozrejme, slovenčina), preto ho spoločnosť najala ako predajcu pre Východnú Európu. „Mám však klientelu aj z Dánska, Holandska, Nemecka či Belgicka. Autá predávame a zabezpečujeme po celom svete,“ hovorí Kurty.
Základom jeho práce je zohnať auto, ktoré si klient žiada. „Cestujem po celej Európe, ak ho nájdem na internete napríklad v Luxembursku, Portugalsku či Francúzsku, tak sa tam vyberiem. Musím poriadne prezrieť jeho stav a daného majiteľa presvedčiť, aby ho predal. Som v podstate predĺžená ruka klienta. Auto nafotím, urobím videá, ktoré sa zašlú zákazníkovi. Je potrebné, aby bol oboznámený s každým nedostatkom vozidla. Musí vedieť jeho skutočný stav. Ak je spokojný, tak sa zjedná cena, zabezpečí sa odvoz a vybavia sa všetky papierovačky, aby auto prišlo až priamo k nemu domov,“ opisuje.
Nie každý chce svoje auto speňažiť. Ján však vraví, že pri správnej ponuke je na predaj všetko.
Vie, kde sú poklady
„Veľa klientov nechce dávať autá oficiálne na predaj, sú ich vášňou. Ak už k tomu príde, všetko sa rieši privátne. Za tie roky človek nadobudne kontakty a dostane sa do veteránskej rodiny. Keďže osobne chodím za autami, vidím množstvo zbierok a v nich rôzne poklady. Vďaka tomu už mám informácie, čo a kde sa nachádza a klientom autíčko viem zabezpečiť.“
Východniara najviac teší, že ľuďom môže plniť sny. „Človek svojím spôsobom také auto nepotrebuje, ale túži po ňom a ja som tu na to, aby som ich požiadavku splnil.“
Niektoré vzácne autá dosahujú miliónové hodnoty. Medzi najvýznamnejšie, ktoré zabezpečoval, patria predvojnové luxusné autá ako Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1912, či Duesenberg 1933.
Sú aj vo filmoch
Autá spoločnosť prenajíma aj do filmov alebo na komerčné účely. Nedávno pre pražské štúdio poskytla Rolls-Royce do reklamy.
Mnohí z vás poznajú fantasy film Fantastické zvery inšpirovaný Harrym Potterom. Do tejto snímky zabezpečovali päťdesiat áut. Ich požičiavanie patrí k biznisu, ale väčšina je určená na predaj, aj keď niektoré sú nesmierne drahé.
Prvý oficiálne uznaný automobil vznikol pred vyše 130 rokmi. Skonštruoval ho nemecký technik Karl Friedrich Benz. Patent naň získal v roku 1886. Jeho Benz Patent Motor Wagen mal len tri kolesá a poháňal ho štvortaktný motor na benzín.
V tom období boli ľudia voči takému stroju skeptickí. Ľady sa rozhodla prelomiť jeho manželka Bertha. S dvoma synmi vo veku 13 a 15 rokov, ktorí vedeli vozidlo riadiť, sa vydala na vyše stokilometrovú trasu (z Mannheimu do Pforzheimu). Cestovala za svojou mamou.
Počas cesty mali množstvo technických problémov. Museli často dolievať vodu do chladiaceho odparovacieho systému, niekoľkokrát čistili motor, ktorý sa zanášal splodinami. Do kopca auto museli tlačiť. Nemali ani dostatok benzínu, ten však kúpili v lekárni, keďže vtedy sa používal len na čistenie škvŕn. Lekáreň v meste Wiesloch sa neskôr preslávila ako prvá čerpacia stanica na svete. Cestu trojčlenná posádka napokon zvládla. A o automobil sa začala okamžite zaujímať verejnosť. Ján Kurty vraví, že aj po rokoch, čo pracuje s historickými autami, ho niečo prekvapí. Stretol aj s takýmto veteránom akým je Benz Patent Motor Wagen. „Niekedy nájdem poklad, a ten bol jedným z nich,“ prezradil.
Práca je pre neho zároveň záľubou, preto aj on vlastní niekoľko veteránov. Na podujatí Cassovia Classic, ktorá sa konala minulý mesiac v Košiciach, si priniesol vlastné vozidlo. „Bola to jeho premiéra. Bol to štvordverový Vauxhall Big Six cabriolet z roku 1936. Je to zákazková výroba. Vyrobených bolo len asi desať kusov. Je veľmi vzácny a nedá sa len tak nájsť,“ povedal J. Kurty.
[ad2][/ad2]