Rodák z Košíc má viac fanúšikov, než je na Slovensku obyvateľov
Pojem youtuber pred pár rokmi neexistoval. Dnes títo tvorcovia videí udávajú trendy v rôznych oblastiach života a sú vzormi pre mnohých tínedžerov. Najznámejšími youtubermi na Slovensku sú Gogo či Expl0ited. No najúspešnejším Slovákom vo svete je Košičan Dávid Dobrík. Žije za „veľkou mlákou“, priamo v Hollywoode.
V poslednom období sa z YouTube stalo miesto, kde sa rodí nová generácia internetových hviezd. Nielenže majú milióny sledovateľov, ale mnoho z nich má aj milióny na účte. Jedným z nich je aj 21-ročný rodák z Košíc Dávid Dobrík. Ako päťročný sa presťahoval spolu so svojimi rodičmi do USA.
Najväčšia vychádzajúca hviezda
Svoju kariéru začal pred piatimi rokmi. Natáčal šesťsekundové videá. Neprešiel ani rok a Dávid mal takmer milión fanúšikov! Jeho publikum rapídne začalo narastať až vtedy, keď začal tvoriť vlogy (blog, ktorý obsahuje video, pozn. red.) na YouTube. Skoro všetky majú rovnakú minutáž – trvajú 4 minúty a 21 sekúnd.
V súčasnosti Dávid býva v Los Angeles, konkrétne v Hollywoode spolu so svojou priateľkou Lizou Koshy, ktorá je tiež známou youtuberkou. Spolupracuje s prestížnymi značkami ako McDonald’s či Coca-Cola. Minulý rok získal prestížne ocenenie za najväčšiu vychádzajúcu hviezdu internetových vlogov s názvom Streamy Awards, ktorú si prevzal v Beverly Hills.
Nie je to o peniazoch
Rodák z Košíc na Slovensku nie je veľmi známy, no v USA je uznávanou youtuberskou osobnosťou so stálou komunitou fanúšikov. Na kanáli YouTube má neuveriteľných 6,4 miliónov sledovateľov a mesačne zarobí od 40-tisíc do 200-tisíc dolárov. Pre magazín Forbes uviedol, že nikdy nepremýšľa nad tým, koľko peňazí zarába. „Nechápte ma zle, ja mám naozaj rád peniaze, ale nie je to o nich. Pre mňa je dôležité, aby som si udržal to, čo teraz mám, aby som sa neustále zlepšoval a prichádzal s novými nápadmi. Videá robím preto, lebo ma to baví, a nie preto, lebo mi to platí účty,” povedal.
[ad][/ad]Spolupracuje s najlepším na svete
Dávid si divákov získal nenásilným a trefným humorom s veľkou dávkou kreativity. Jeho cieľom je svoje publikum pobaviť a zároveň šokovať. Napríklad bazén naplnil 635 kilogramami suchého ľadu. Video má 9,5 milióna zhliadnutí. Vlog o tom, ako si zadovážil dom so svojou priateľkou, má o 3,5 milióna viac zhliadnutí. Dávid natočil aj vlog so známou americkou speváčkou a herečkou Jennifer Lopez. Video sa nazýva strašidelná škatuľa – výzva (fear box- Challenge). Jennifer skúša dotykom rúk, aké jedlo sa v škatuli nachádza.
V jeho videách často vystupuje aj najúspešnejší vloger na svete – Casey Neistat, ktorý má na YouTube 9,2 milióna sledovateľov. Popri YouTube kanáli sa podieľa so svojím kamarátom taktiež youtuberom, Jasonom Nashom na tvorbe podcastov, ktoré vychádzajú raz do týždňa. Prinášajú pohľad do zákulisia pri tvorbe vlogov, spoločne diskutujú aj o pop-kultúre, a rozoberajú konkurenčný boj medzi youtubermi.
Trojtýždňový oddych
Youtuber sa na sociálnych sieťach na krátku chvíľu odmlčal. Posledný marcový deň zverejnil informáciu o tom, že na tri týždne prestáva s vlogovaním. Svoje 420. video v poradí chce zverejniť symbolicky 20. apríla. Vychádza z amerického neformálneho spôsobu písania dátumov – prvá číslica je mesiac, druhá dátum, teda 4/20). V komentári pod videom svojím rozhodnutím odkazuje fanúšikom, že s natáčaním bude pokračovať naďalej. „Budem ich, tak ako doteraz, pridávať trikrát do týždňa. Ak by som si dal dlhšiu pauzu, úprimne, zbláznil by som sa. Nebojte sa, budem naďalej zachytávať všetky trápne momenty mojich priateľov, len si na ne musíte trochu počkať.“
Počet sledovateľov slovenských youtuberov
Dávid Dobrík – 6,4 milióna
Gogo – 1,7 milióna
Sajfa – 144-tisíc
Expl0ited – 850-tisíc
LucyPug – 473-tisíc
Moma – 402-tisíc
O tom, koľko zarobí slovenský youtuber, rozprával vo svojom videu aj jeden z najznámejších youtuberov v našej krajine – Expl0ited. Podľa neho sú dva hlavné spôsoby príjmu – kampane a reklamy vo videu. Istá spoločnosť si youtubera vyhliadne a osloví ho na spoluprácu. Tieto reklamné kampane poskytujú finančné, ako aj nefinančné prostriedky pre tvorbu youtubera, ktorý sa často stáva tvárou istej značky či podujatia. Napríklad Expl0ited bol tvárou behu Farbám neujdeš. Za zverejnenie fotky s produktom na Instagrame môže youtuber dostať približne 120 eur, za video s produktom okolo 1 500 eur, závisí to od zložitosti videa. Za celoročnú kampaň môže zarobiť 10-tisíc eur. Druhým zdrojom príjmov sú reklamy vo videu. Výška zisku sa líši v závislosti od počtu zhliadnutých videí. Ak má niekto zablokované reklamy, youtuber nezíska zaňho ani cent. Ak majú dve videá rovnako tri milióny zhliadnutí, neznamená to, že zarobia rovnako. Závisí to od počtu reklám, ktoré video obsahuje.
(EH)
Východniarsky youtuber – Ondrej z Košíc
V metropole východu máme aj niekoľko ďalších, aj keď možno menej známych youtuberov.
Je ňou napríklad Lady Zika alebo LENKA. Výraznou košickou „youtuberskou postavičkou“ je Ondrej z Košíc, ktorý si fanúšikov získal vďaka svojskému východniarskemu prejavu. „Ja sa za youtubera v podstate nepovažujem. Ja si z nich skôr robím žarty. Aj o tom boli moje prvé videá. Ale je to istá forma sebavyjadrovania. Istý odkaz ľudstvu,“ hovorí.
Jeho najúspešnejšie video s názvom Kalamita v Košiciach má 112-tisíc zhliadnutí. Ondrej v ňom rozpráva o tom, že všetci sú v rovnakej snehovej kaši. Bez ohľadu na to, či máte doma mercedes alebo žiguli. „Témy videí sú vždy aktuálne. Podľa toho, čo prežívam. Ide však vždy o moje vnútorné vyjadrenie. Snažím sa o to, aby videá boli užitočné a zábavné zároveň. Aj robiť zábavu je práca,“ dodáva.
(ML)
Anketa: Ktorých youtuberov najviac obdivujete? – opýtali sme sa žiakov ZŠ na Staničnej 13
text a foto: ML