Tento Košičan vám vyskladá bajk podľa vášho gusta
„Kedysi som hrával hokej a cyklistika bola hlavným doplnkovým športom najmä v letnej príprave. Na bicykel som si zvykol tak, že som na ňom začal jazdiť všade a takmer v každom počasí, a to ešte predtým, ako to začalo byť cool,“ spomína Peter Beňuška.
Neskôr, keď s hokejom skončil, začal popri štúdiu na vysokej škole brigádovať v cykloservise. A popritom sníval, že si raz otvorí vlastný štýlový obchod s bicyklami.
Začiatky
„Premýšľal som nad tým, že ľudia by istotne privítali, keby mali možnosť vlastniť nenápadný, ale zato kvalitný bicykel, ktorý nemusí byť cenovo príliš náročný a ktorý by mohli využívať nielen vo voľnom čase, ale aj na presuny do práce či do školy. Jednoducho bicykle, ktoré by si mohli dovoliť študenti aj dôchodcovia, teda ľudia, ktorí bicykel využívajú denno-denne,“ hovorí Peter Beňuška ďalej.
Vychádzal pritom z toho, že ľudia majú k svojmu bicyklu väčšinou určitý vzťah a ten vzťah chcú vyjadriť napríklad farbami a použitými komponentmi. „Niekto si zakladá na tom, aby mal na svojom bicykli drahé komponenty, ale aby bol zároveň nenápadný. Iní zas chce bicykel v pestrých farbách a s komponentmi, ktoré upútajú pozornosť už zdiaľky,“ vysvetľuje mladý podnikavý muž. Inšpiráciu hľadá najmä v zahraničí. „Cestujem po svete, navštevujem obchody, rozprávam sa s predajcami, vyhľadávam mestskú cyklistiku rôznymi spôsobmi. Jednoducho som chcel priniesť do Košíc niečo nové, čo tu doteraz nebolo,“ uvádza k tomu, ako sa rodil jeho plán rozbehnúť vlastný podnik.
Bicykel snov
Prvý bicykel z dielne B Limited vyšiel asi pred štyrmi rokmi. „Bolo to naplnenie vízie o tom, ako by to asi mohlo vyzerať a fungovať,“ hovorí Peter Beňuška ďalej. „V podstate sme najprv skladali bicykle pre kamarátov, kamaráti to povedali svojim kamarátom a takto to šlo ďalej,“ opisuje začiatky svojho podnikania. V Košiciach v ostatnom čase vzniklo viac podobných dielní. Rozvoju tohto druhu podnikania podľa Petra pomáha aj šíriace sa povedomie ľudí o ekologickej doprave, ktorá je na západ od našich hraníc celkom bežná. „Aj u nás to ľudia pomaly začínajú chápať, že nemusia všade jazdiť autom, ale že veľa vecí sa pohodlne dá ísť vybaviť aj na bicykli,“ konštatuje mladý podnikateľ.
Obchod musí mať dušu
„Naša predajňa je špecifická aj v tom, že máme vlastné katalógy s fotkami všetkých bicyklov, ktoré sme vyrobili. Okrem toho sa ľuďom u nás snažíme vytvoriť pohodu. Vypijeme si spolu kávu, porozprávame, poradíme. Je dôležité, aby mal obchod dušu, aby ľudia videli, že to nerobíme len tak, ale že nám na nich záleží,“ vysvetľuje Peter Beňuška. „Robíme aj rôzne výstavy, kde si ľudia vedia vybrať alebo sa aspoň inšpirovať, ako si vyskladať ten svoj bicykel snov.“
Niekto k nim príde len preto, aby si nechal spojazdniť svoj starý bicykel, čo znamená, že v dielni im ho rozoberú, vyčistia, vymenia niekoľko základných súčiastok a opäť poskladajú. Sú však aj takí, ktorí majú záujem nechať si poskladať tzv. retro bicykel, ale chcú na ňom mať špičkové komponenty. Tam sa už ceny pohybujú rádovo v stovkách eur, podľa použitých súčiastok. B Limited od svojho zrodu spolupracuje s legendárnou britskou firmou Brooks, ktorá vyrába sedlá a príslušenstvo pre bicykle už od roku 1866!
Fixky
Servisu a predaju bicyklov a príslušenstva sa Peter Beňuška venuje už asi deväť rokov, pričom ostatné tri-štyri roky sa začal venovať aj skladaniu tazkvaných „fixie“ a mestských bicyklov (urban bike) na mieru.
„Medzi naše špeciality však patrí najmä reštaurovanie starých rámov a požičovňa mestských bicyklov,“ uvádza ďalej. „Fixky“, ako sa v našich končinách hovorí mestským bicyklom s fixným prevodom, sú čoraz populárnejšie.
Kuriéri z New Yorku
Za ich rozšírením je najmä hipsterská subkultúra. Hipsteri sa zas inšpirovali kuriérmi z New Yorku, ktorí sa na týchto bicykloch preháňajú celé dni a za každého počasia v preplnených uliciach mesta. Tí si ich zas obľúbili najmä preto, že sú veľmi jednoduché, zväčša nie sú príliš drahé a okrem toho sú vynikajúco ovládateľné. Pravda, len vtedy, keď sa to na nich vie. Nemajú totiž brzdy a idú tak rýchlo, ako rýchlo krútite nohami. Pri jazde z kopca je to niekedy naozaj zaujímavé. (Pozrite si nejaké video na YouTube.) Brzdenie sa vykonáva spomalením otáčania pedálov, alebo uvedením bicykla do šmyku. V plnej rýchlosti si to vyžaduje skutočné majstrovstvo. V prípade nezvládnutej techniky to nemusí dopadnúť dobre. Nuž a takáto jazda je pre každého hipstera tým pravým adrenalínom, po akom túži cestou z domu do najbližšej kaviarne…
Kultúra bicyklov
Košice sú síce podľa Petra Beňušku ešte pomerne ďaleko za takým New Yorkom či Londýnom, aj keď kultúra mestských bicyklov sa už začína udomáňovať aj u nás. „Napríklad v Anglicku ľudia jazdia na bicykloch stále, aj keď je tam zlé počasie. Sú tam aj jedny z najlepších bicyklových obchodov na svete. Angličania sa zároveň asi najviac venujú vývoju mestských bicyklov. Londýn je síce obrovský, ale napríklad jeden môj známy bežne jazdí do práce na bicykli aj 60 km,“ hovorí Peter Beňuška. Aj keď priznáva, že sú tam poväčšine rovinaté terény a navyše cesty sú prispôsobené cyklistom.
Infraštruktúra
„Nás aj ostatné podobné firmy v ďalšom rozvoji brzdí pomalý rozvoj cyklociest. Za 20 rokov sa toho v Košiciach pre cyklistov veľa nevybudovalo. Predávať mestské bicykle, keď nie je v meste vybudovaná infraštruktúra, je veľký problém,“ konštatuje na margo neutešeného stavu. Problém je podľa neho aj v tom, že ani firmy, až na niekoľko málo výnimiek, neberú ohľad na to, že ich zamestnanci by radi chodili do práce na bicykloch. V meste nie sú vybudované dostatočné kapacity na bezpečné odkladanie bicyklov a s tým súvisí aj problém krádeží bicyklov.
Prísnejšie na zlodejov
Keď si človek kúpi alebo nechá poskladať drahý bicykel, nerád by oň hneď aj prišiel. „Ľudia sa jednoducho nemôžu spoľahnúť na to, že keď si niekde zamknú bicykel, nič sa mu nestane. Do banky či do potravín vás s bicyklom nepustia, vonku však nie sú stojany a polícia krádež bicykla spravidla nikdy nevyrieši,“ konštatuje Peter Beňuška. Do budúcna by preto podľa jeho názoru pomohlo dobudovanie kamerového systému a najmä prísnejšie postihy za krádež bicykla. Kým však na to príde, musia si cyklisti dávať dobrý pozor a najmä používať kvalitné zámky.
„Svojím spôsobom je dobrou prevenciou aj špeciálna úprava bicykla postaveného na mieru. Pre zlodeja totiž takýto bicykel predstavuje potenciálny problém. Ak by totiž chcel takýto bicykel predať, musel by na ňom vymeniť veľa vecí, aby nebol rozpoznateľný, a to sa mu neoplatí,“ uzatvára P. Beňuška.
Foto: archív B LIMITED